گزارش روزیاتو از کسب و کاری عالی: app نویسی برای موزه های ایران

اپلیکیشنای موبایلای هوشمند، امروزه یکی از موثر ترین رسانه ها در دهکده جهانی هستن که هر روز، نقش اونا در پیشرفت ارتباطات و رد و بدل کردن اطلاعات پر رنگ تر می شه.
امروز  نگاهی داریم به انقلاب appا واسه پیشرفت صنعت گردشگری ایران به خصوص در میدون موزه داری.

بیشتر از ۱ میلیارد و سیصد میلیون صفحه در اینترنت درباره دنیای appا به تولید محتوا پرداخته ان. این خود از یه فرصت بزرگ خبر نمی ده ؟ فقط در ایران، پرتال ارائه دهنده خدمات اپلیکیشن کافه بازار که استارت آپ جدید و موفقی در فضای جامعه اطلاعاتی و کارآفرینی دیجیتالی ایران هست، بیشتر از ۳۰ میلیارد تومن اپلیکیشن رو واسه عاشقان گوشیای هوشمند عرضه کرده که این رقم واسه سایتای بین المللی معرفی و فروش اپ، رقمای میلیون دلاری و نجومیه. خیلی از سایتا، برندا و ارائه دهنده گان کالا و خدمات در سراسر جهان، از رسانه ای به نام اپ جهت معرفی بهتر و گسترده تر ظرفیتای خدماتی و تولیدی خود استفاده می کنن. اپای رایگان، بعضی وقتا روی گوشی هزاران یا صدها هزار نفر نصب می شه و این واسه صاحبان اپ، یه امتیاز رقابتی میشه که می تونن به طور رایگان و سریع، با طیف بزرگی از مخاطبان و مشتریان با سواد و آنلاین رابطه برقرار کنن.

حالا خیلی از شبکه های اجتماعی، سایتای خبری، اطلاع رسانی و حتی آموزشی، از راه اپای خود به وسیله کاربران استفاده می شن و این روش هر سال، روند صعودی تری به خود میگیره. اپا تونسته ان واسه کسایی که به روند اپ نویسی آشنایی پیدا می کنن، ظرفیتای فرصت آفرین زیادی رو جفت و جور کرده تا بتونن از راه این کار و کاسبی آسون و پر کاربرد امروزی، در زمینه های جور واجور مشغول به فعالیت شن.

اپ نویسای ۱۶ ساله که درامد ماهانه میلیونی دارن، بخشی از پدیده های قرن بیست و یکمی دنیای صفر و یه ها هستن. آدمایی که پشت کامپیوتر خونه شون مشغول طراحی و برنامه نویسی اپای جور واجور و کاربردی واسه کاربران اینترنت بوده و از این راه، به آسونی درآمد میلیونی به جیب میزنن. بدون اون که سرمایه خاصی داشته باشن و مجبور باشن ۱ قدم از خونه خود بیرون برن!

در سال ۱۳۹۲ درایران بیشتر از ۹ میلیون گوشی هوشمند در اختیار ایرانیان بود که این رقم در اوایل سال ۹۴ به ۲۷ میلیون گوشی و ۷۱ میلیون مشترک گوشی موبایل رسید.

نزدیک به اتفاق دارنده گان گوشیای هوشمند در ایران، از اینترنت موبایلی اپراتورهای گوشی موبایل کشور هم استفاده می کنن و این موضوع دلیل شده تا بازدید از پرتالای اینترنتی در کشورمون تا حد خیلی از راه گوشیای موبایل صورت بگیره.
این استقبال در حال افزایش کاربران جامعه اطلاعاتی کشور از فناوریای نوین اطلاعاتی و ارتباطی دلیل شده تا پرتالا و حتی مراکز سرویس دهی و اجناس در سراسر ایران، نسخه های موبایلی واسه اطلاع رسانی فعالیتای خود به جامعه مخاطبان ارائه بدن. فرقی نمی کنه که شما ارائه دهنده و تولید کننده چه نوع محصول و خدماتی هستین و دامنه هدف شما، چه طیف سنی و اقلیمی کشور رو در بر میگیره. حالا، دنیا در حال استفاده هوشمند از app هاست طوریکه تعامل بین علم رباتیک و نرم افزار، دلیل پیشرفت فعالیتای راهنمایان گردشگری تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس می شه.

نیویورک تایمز در اکتبر ۲۰۱۴ در گزارشی، با اشاره به  اهمیت اپ در موزه های آمریکا به بیان الگوهای موفقی واسه طراحی app موزه ها در موزه هایی مثل موزه  آمستردام هلند و موزه لوور پاریس پرداخت .

اگه کاربران حدود ۲ یورو پرداخت کنن، می  تونن ۲۰۰۰ مورد از آثار موزه لوور رو با کیفیت بسیار عالی و حرفه ای فرمت HD (the Musée du Louvre HD)      ببینن. این همون اهمیت ارزش افزوده در خدمات دیجیتالی صنعت گردشگری رو نمایان می کنه که تجربه لوور، یکی از اوناس.

در دانشگاه MIT آمریکا، نرم افزار اپی به نام SKYCALL طراحی شده که وقتی دانشجویی اونو روی گوشی موبایل هوشمند خود نصب می کنه، می تونه در این دانشگاه بزرگ، خیلی راحت اتاقای جور واجور و سالنا و کلاسا رو پیدا کنه.
بدون اون که گیج شه.
با باز کردن این اپ در موبایل، پهباد کوچیکی (drone) به سمت دانشجو اومده و اونو تا رسیدن به مقصد همراهی می کنه.

در میدون صنعت گردشگری، ICT‌ نقش موثری در فرصت آفرینی و افزایش آگاهی گردشگران درباره مقاصد گردشگری و استفاده بهتر از خدمات اجرا می کنه.
در مباحث راهنمای گردشگری (Tour guides)، امروزه راهنماهای دیجیتالی از اهمیت فوق العاده ای بهره مند هستن. راهنماهای دیجیتالی هم سخت افزاری هست مانند دستگاه های دیجیتالی صوتی که در بعضی از موزه های دنیا به بازدید کننده گان داده می شن تا هنگام ورود به سالنای خاص و ورود کد مخصوص هر شی در موزه، اطلاعاتی از اونو به زبون مورد علاقه دریافت کنن.

(دنیای اپا، فرصتی واسه موزه گردی آسون چند زبانه انگار رو واسه همه طیفای مخاطبان جفت و جور می کنه)

مطلب دیگر :   نگاهی به فیلم تیغ و ترمه: شلم شوربای پوراحمد [فجر ۹۷]

هر بازدید کننده پس از ورود به موزه می تونه نرم افزار اپ مخصوص موزه رو دانلود و روی گوشی خود نصب کنه.
حتی اگه بازدید کننده به اینترنت دسترسی نداشته باشه، وای فای موجود در موزه این امکان رو بهش میده تا اپ رو نصب کنه.
حالا، با ورود کد هر شی در داخل اپ اختصاصی موزه. اطلاعات جورواجور صوتی،متنی و تصویری واسه ایشون نشون داده می شه.

حالا نیاز به استخدام هیچ راهنمایی نیس.

چون که این اطلاعات دیجیتالی مصور و مالتی مدیا، اگه به زبانای جور واجور (یعنی زبانای رسمی سازمان ملل) طراحی و ارائه شه، مخاطبان رو از پرسشای زیاد از مسئولان موزه،بی نیاز می کنه.
البته این به اون معنا نیس که مسئولان موزه و راهنمایان موجود در موزه با این اپا بیکار می شن.
در واقع این اپ، تکمیل کننده فعالیت تور لیدرها، راهنمایان تور و مسئولان موزه هستن.

بیشتر از ۵۵ هزار موزه در ۲۰۲ کشور دنیا  هست که ۵۰۰ مورد اون در ایرانه. نصف این موزه ها، زیر نظر سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارن و سازمان تلاش داره تا تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس، طرح راه اندازی موزه های مشارکتی که از خوزستان شروع شده، با تعامل دیگه نهادهای دولتی و حتی بخش  خصوصی واحد شرایط، در دستور کار بذاره. همه این موزه ها، می باید بدون  توجه به کارکرد و وجود اونا، نسخه app خاص داشته باشن .

(تصویر اپلیکیشن موزه Mneme که واسه سنین ۲۰ تا ۳۰ سال طراحی شده تا راهنمای اونا واسه معرفی تابلوا در موزه ها باشه)

به چه دلیل موزه ها app  داشته باشن؟

این سوال مهمی هست.

۵ محور واسه جواب به این سوال بسه:

۱-آسون ترین و ارزون ترین راه اطلاع رسانی مالتی مدیا به مخاطبان موزه، به کار گیری ظرفیتای گوشیای هوشمند هست.

۲-اپ موزه ها،تعامل گسترده و دراز مدت مردم با موزه های دیده شده رو جفت و جور می کنه و این شانس بازدید دوباره موزه رو دلیل می شه.

۳-اپ موزه ها، فرصت به اشتراک قرار دادن ظرفیتای هنری، تاریخی و باستانی یه موزه رو به جامعه گسترده تری از علاقمندان به موزه گردی و گردشگری به صورت آفلان و آنلاین جفت و جور می کنه.

۴-اپ موزه ها،  ابزاری فرصت آفرین واسه رونق کار و کاسبی موزه ها هم حساب می شه و موزه ها می تونن با نصب اپ خود روی سیستم عامل تعداد خیلی از مخاطبان در سراسر کشور، کار و کاسبیای تولید کننده درآمد زا داشته باشن.

۵-اپ موزه ها، فرصت اطلاع رسانی توان مندیای موزه رو به چندین زبون و با دست کم امکانات و هزینه جفت و جور می کنه که با فضای سنتی اصلا قابل مقایسه نیس.

(تصویر اپلیکیشنی که واسه موزه های کانادا طراحی و تولید شده)

هزینه راه اندازی app واسه موزه ها چقدر  هست؟

استارت آپای بسیاری در میدون فناوری اطلاعات و گردشگری در سراسر کشور به وسیله جوانان تاسیس شده که آماده گی دارن با دست کم هزینه، بالاترین سطح کیفی و کمی اپ رو واسه مراکز گردشگری و تفریحی ایران راه اندازی کنن تا از از این روش، برند و توانایی خود رو معرفی کنن. از پتانسیل اینجور مراکزی نباید غافل شد.

مراکز رشد و پارکای فناوری که در کشور با محوریت پیشرفت گردشگری تاسیس شده باید استفاده کرد.
بعضی از هزینه های طراحی و راه اندازی اپ موزه ها رو میشه با یه برنامه مشارکتی پوشش داد. مثلا یه موسسه،  اپ موزه رو به زبانای جور واجور طراحی و راه اندازی کنه و در جبران این خدمت، لینگ سازنده اپ در سایت موزه و روی بلیط موزه و حتی بروشورهایی که در موزه بین مخاطبان پخش می شه، درج شه.
یا این که در اپ موزه، توانایی سفارش کتب و کالاهایی بدلی مربوط به موضوع موزه قرار بگیره تا از این راه، هزینه های طراحی اپ و خدمات مربوط به اون در کوتاه مدت و میان مدت پوشش شه.

(با ۱۰۰ اپ معروف دنیا آشنا شیم)

اون چه مسلم هست، هزینه طراحی و راه اندازی اپ اختصاصی واسه موزه های کشور اصلا زیاد نیس.
با اختصاص مبلغی کم تر از ۱۰ میلیون ریال میشه نسخه اندروید و IOS واسه موزه ها طراحی کرد.

(تصویر اپیلیکشن باحال Smithsonia که امکان مشاهده فنی و دقیق و سه بعدی آثاری که در موزه اسکلت و فسیل آمریکا ارائه شده، واسه گردشگران جفت و جور می کنه- دنیای اپا امروزه قابلیتای ۳ بعدی رو در اختیار گردشگران موزه ها قرار میده)

Related posts