«کارمن دلورفیس» ۸۵ ساله؛ پیرترین مدل جهان

دنیای جذاب مد و لباس جهان، مثل جهان استیج و پرده نقره ای، مخاطبان پر و پا قرص زیادی داره که این روزا با جادوی شبکه های اجتماعی و فناوری اطلاعات، بیشتر از هر وقتی، در کانون توجه کاربران جامعه اطلاعاتی جهان قرار داره.

دنیای فشن، بخشی از دنیای جذاب تبلیغاته و از راه اون، میشه به سبک زندگی اقوام در اقصی نقاط جهان فهمید. مد و لباس، ریشه در آیینا و سنتای مردم داره و بخاطر این، یکی از جذاب ترین بخشای جامعه شناسی به خصوص در مقولات فرهنگی، ظرفیت شناسی مد و لباسه که فرصتای بسیاری رو هم در اختیار فعالان این میدون قرار میده.

قرن بیستم، قرن تبلور دنیای فشن و تولد برنده های مختلفی بود که رنگا و طرحا رو با جادوی طراحان مزون، به آثار جذاب واسه میلیاردها شهروند کره زمین تبدیل کرده و سبک زندگی خاص سر گرفته از مد روز رو در ده های جور واجور، به ارمغان آوردن. دنیای مد، دلیل شد تا بعضی از شهرها و کشورای دنیا، همیشه در کانون توجه عاشقان مد و لباس و جواهرات قرار بگیره که لندن، میلان و پاریس تا نیویورک و توکیو، با فشن ویکا و مزونای الهام بخش مد و لباس، حالا پایتختای هیجان انگیزی واسه عاشقان این میدون هستن.

البته باید به این اسمای شناخته شده، شهرهای دیگری مثل برلین رو هم اضافه کرد که می خواد تا بزودی، قطب فشن یدونه (fashionTech)‌ جهان شده و سبک جدیدی از دنیای مد دیجیتالی رو با ژاکت و لباسای روز و شب الکترونیکی در اختیار مخاطبان دنیای مد بذاره.

گزارش امروز سرویس هنری ما، امروز به سراغ پیر ترین فعال مد و لباس جهان رفته و تلاش داره تا از زوایای جور واجور، نگاهی خلاصه داشته باشه به زندگی کارمن دلورفیس، بانوی هشتاد و پنج ساله مد جهان.

با مد گردی امروز، همراه ما باشین.

داستان کارمن: پیرِ فشن ویکای جهان

کارمن، بانوی آمریکایی که خود به تنهایی، برندی در دنیای برنده های جذاب دنیای مد و لباس بانوان و مردان حساب می شه.
اونو باید یکی از معروف ترین بانوان پیر جهان دونست که عمری رو صرف طراحی و تربیت فعالان مد و لباس کرده. اون ۸۵ سال پیش در نیویورک، پایتخت امروزی مد و لباس آمریکا، شهر دونالد ترامپ بساز بفروش، به دنیا اومد.

از سال ۱۹۶۴ میلادی تا همین چند وقت پیش که در مراسم اختتامیه فشن ویک پاریس حضور یافت و با رونمایی از طرح جدیدش، دوباره نگاه ها رو در میان کت واکایی واسه کوکوشنل و کوتور شو (مانند Guo Pei) به خود معطوف ساخت، مشغول فعالیته. سایت اینترنتی ایشون که طرحا و آثار ایشون رو در دنیای مد و لباس به تصویر میکشه، از جمله درگاهای پر بیننده در میان فعالان مد این کشور هستش.

قد صد و هفتاد سانتیمتری این بانوی پیر دنیای مد و لباس در کنار رنگ موی نقره ای که تناسب خاصی با رنگ چشمانش داره، در کنار میمیک چهره و استایل جذابش، ایشون رو واسه این دنیای رنگارنگ، بازم در کانون توجه فشن ویکا و برنده های لباس و جواهرات سالمندان و لاکچری بازه ها قرار داده.

حضور ایشون در دنیای مد، به اقدام پدر خونده اش در سال ۱۹۴۶ میلادی برمیگرده که نسبت به معرفی ایشون به عنوان مدل به مجله معروف تلاش کرد.

از اون زمان بود که کارمن ۱۵ ساله، تونست اولین قرارداد مدلینگ خود رو با این نشریه مطرح دنیای فشن به ازای هر ساعت فعالیت ۷ دلار، منعقد کنه.
اروین بلومنفلد، عکاس مشهور ووگ در سال ۱۹۴۶ میلادی، تصویری از کارمن رو روی جلد ووگ منتشر کرد.

کارمن، به عنوان مدلی که یادآور شخصیتای کارتونی کودکان از جمله شنل قرمزی، سفید برقی و سیندرلاه، اجرای نقش کرد که در معروفیت ایشون تاثیر زیادی داشت.

چند سال بعد، معروفیت مدلینگ کارمن دلیل شد تا درآمد ساعتی ایشون به چند برابر زیاد شه و مدلینگ، بخشی جدانشدنی از زندگی این دختر آمریکایی شه که با مادرش در تنگدستی در نیمه دوم قرن بیستم میلادی هست.
یکی از دلایل معروفیت کارمن در این دنیای رنگارنگ رو باید در همکاریش با عکاسان مشهور صنعت تبلیغات از جمله ملوین سوکولسکی (Melvin Sokolsky) دونست که واسه نشریه مطرح هارپرز بازار (Harper Bazaar) کار می کرد دونست.

بالاترین درجه فعالیتای کارمن از دهه شصت میلادی شروع شد که تصاویر خیلی از ایشون رو واسه برنده های مطرح مد اون زمان روی مجله معروف Vanity Fair میبینیم. همکاری کارمن با موسسه تبلیغاتی فورد (Ford Modelling Agency) بخشی از فرصتای جدیدی بود که در میدون مد در نیمه دوم قرن بیستم در اختیار ایشون قرار گرفت.

کارمن، سه بار تجربه ازدواج داره و بعد از سومین طلاقش، در اواخر دهه هشتاد میلادی، به دنیای مد برگشت و در دهه نود میلادی، واسه پوشاک Isaac Mizrah فعالیت کرد.
ایشون مدل برنده هایی مثل Cho Cheng و ساعت Rolex هم شد.

به دلیل نیم قرن فعالیت گسترده در دنیای مد و لباس جهان و حضوری موثر در این میدون، دانشگاه هنر لندن، در جولای ۲۰۱۱ میلادی،‌ درجه دکترای افتخاری خود رو به کارمن دلورفیس داد. این دانشگاه با همکاری دیوید دان تاون، کلکسیونی از تصاویر مد و لباس این فعال مد بانوان رو در نمایشگاهی رونمایی کرد که با استقبال عمومی همراه شد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، کارمن دلورفیس با افراد سرشناسی در دنیای مد مانند David Gandy و Isabel Fontana همکاری کرد تا مغازه Palacio d Hierro Polanco رو پیشرفت دهد که در فروش برنده های لوکس دنیای مد فعالیت داشت و نمایشگاهی دائمی واسه برنده هایی مثل لویی ویتون، هرمس، مون بلان و امثالهم بود.

زندگی کارمن

صنعت مد و لباس امروز جهان، مطمئنا مدیون نام داوران بزرگیه که فعالیت اونا، الهام بخش طراحان و خونهای مد در سراسر دنیا بوده.
کارمن، یکی از نام آوران این میدون س که در خونواده ای چند ملیتی به دنیا اومد. بابایی ایتالیایی و مادری مجارستانی و تولدی در پایتخت مد و آمریکای شمالی، دلیل شد تا فضا واسه آشنایی کارمن با سنتا و فرهنگای جور واجور به خصوص در میدون مد و لباس جفت و جور شه.

ریشه ایتالیایی ایشون کافی بود تا ایشون با دنیای مزونای موثر میلان و رم در میدون ارائه نقشای خاص الهام بخش بر فشن اروپا آشنا شده و به این زمینه جذاب علاقه نشون بده.

همونطور که گفتیم، کارمن در خونواده ای فقیر زندگی می کرد و به خاطر همین، به واسطه سوء تغذیه، لاغر شده و لباسای زنونه ای که بر تن می کرد، فرم و استایل مورد نظر رو نداشت. به همین منظور، عکاسان مجبور بودن که لباسا رو از پشت واسه اون سنجاق بزنن و واسه خوش اندام تر شدن  بعضی قسمتای لباس مانند کمر، از دستمال کاغذی استفاده کنن.

کارمن دلورفیس، بر خلاف زندگی جذابش در دنیای مد، در زندگی شخصی با فراز و نشیبای زیادی مواجه شد.
در دهه پنجاه میلادی بود که با بیل مایلز آشنا شد و با ایشون ازدواج کرد.
این همسر اول، از کارمن سوء استفاده مالی می کرد و مثلا، چکایی که به عنوان حقوق از موسسات مدلینگ کارمن دریافت می کرد رو خرج کرده و تنها پنجاه دلار از حقوقش رو بهش پرداخت می کرد.
آخرسر پس از تولد اولین دختر کارمن (لارا)، از همدیگه جدا شدن.

به دلیل آشنایی با ریجارد هیمن، عکاس معروف مدلینگ، کارمن دومین تجربه ازدواج خود رو جشن گرفت، اما چند سال بعد به خاطر اینکه کارمن، قصد بازنشستگی از دنیای مد رو داشت، ریچار ایشون رو ترک کرد و تا نیم قرن بعد یعنی تا زمان مرگ ریچارد، دوستان خوبی بودن.

در دهه شصت میلادی، کارمن با یه معمار جوون به نام ریچارد کاپلان ازدواج کرد که تنها ده سال به طول رسید. اواخر دهه هشتاد، اون با دیوید ساسکایند، مجری تلویزیون آشنا شد اما قبل از ازدواج، نامزد ایشون از دنیا رفت.

مطلب دیگر :   آیا می دانستید در صورت بیخوابی طولانی چه اتفاقی در بدن شما رخ خواهد داد؟

کارمن در گفتگو با رسانه ها در چند سال گذشته بر این موضوع تاکید کرده که با وجود معروفیت در دنیای مد، علاقه بسیاری به رقص باله داشت و به خاطر رشد قدی و بیماریای عضلانی، نتونست این رشته ورزشی لوکس رو دنبال کنه و اونو اولین شکست زندگیش می دونه.

یکی از صحبتای باحال کارمن رو باید در نظرش درباره فناوری دیجیتالی امروز دونست. اون که هم از Ipad و Imac استفاده می کنه، اما به خاطر مریضی آرتروز، قادر به استفاده راحت از این وسیله نیس و عقیده داره که حالا آدم در خدمت فناوری قرار گرفته و معتاد دیجیتال شده.

نوه کارمن، حالا ۶۳ سال داره ولی از فعالان دنیای فشن به حساب نمیاد.

کارمن در زندگی شخصی خود روی چند چیز تاکید می کنه:

یکی اینکه فقر و تنگدستی در دوران کودکی دلیل شد تا با استایل خوب، وارد میدون مدلینگ شه.

دوم اینکه میدون مدلینگ باعث شد تا کارمن، خیلی از نقاط جهان رو ببینه.

سوم، به گفته اون، اهمیت عشق در ازدواجه و خود رو فردی عاشقونه می دونه و اولین ازدواجش، در سن شونزده سالگی با مردی بود که بیست و شش سال از ایشون بزرگتر بود و اونم عاشق زن دیگری بود.

چهارم، کارمن میگه که چهل و پنج ساله که واسه مراقبت پوستی به دکتر زیبایی مراجعه می کنه و می خواد به دنیا نشون بده که مراقبت از پوست، چه راز  و رمزهایی داره.

راز پوست کارمن

اون در جایی گفته بود که مردم از ایشون درباره راز زیبایی پوستش می پرسن. اون گفت: کاری که من انجام میدم دیگه واسه همه مردم در دسترس نیس.
من از ماسک یا لیفت استفاده نمی کنم. بلکه دکتر من، از یه نوع برس ظریف فلزی استفاده می کرد و از پوست من لایه برداری انجام می شد.
این عمل دلیل لطیف شدن پوست شده ولی لایه از پوست دیگه ساخته نمی شد.

کارمن در زمان خواب هم همونطور که پزشکان زیبایی پیشنهاد می کنن، از کرم ضد آفتاب استفاده می کنه تا صبح پس از بیدار شدن در صورت فراموش کردن ضد آفتاب زدن، مشکلی واسه پوستش ایجاد نشه. نشریه گاردین در سال ۲۰۰۸ میلادی و فشنیستا در ۲۰۱۲ میلادی،  به رازهای مراقبت از پوست ایشون اشاره کرد.

اون از هر وسیله ای واسه مرطوب کردن پوست استفاده می کنه.
شست و شو با آب و آب لیموی تازه، بخشی از فعالیتای روزانه سبک زندگی کارمنه که واسه تمیز کردن صورت ازش استفاده می کنه.

نوشیدن آب لیمو یا شکر کم و خوردن ماستای پروبیوتیک، از جمله رژیمای غذایی طبیعی کارمن واسه زیبایی پوست عنوان شده.
جهت بررسی رازهای سلامت پوست (Skincare) و سلامت خانوم کارمن، تا کنون مقالات و کتابای زیادی چاپ و  منتشر شده.

کارمن در سال ۱۹۸۵ میلادی در کتابی با عنوان: قشنگتر بودن: گرایشا و رازهای زیبایی از زبون مدلی با ۴۰ سال سابقه که با همکاری آلفرد لوئیس به وسیله انتشارات Harrpercollins منتشر شد، به نوشته خود درباره اصول بهداشتی و زیبایی و سبک زندگی خود واسه حفظ سرحالی پوست و مو توضیح داد که مطالعه اون می تونه واسه خانمای جوون و حتی افراد میانسال، جذاب باشه.

واقعیتایی از مد امروز جهان

بررسی زندگی این سوپر مدل پیر جهان نشون میده که افزایش امید به زندگی و ارتقای طول عمر در خیلی از جوامع جهان، بحث ایه که با پیشرفت فناوری و بهداشت، نیازای جدیدی رو می خواد.

طول عمر آدما انگار به واسطه پیشرفت فناوری و بهداشت و آسون کردن شدن زندگی به نسبت وضعیت سختی بار در قرون گذشته، زیاد شده و این موضوع دلیل می شه تا فعالان آموزش،‌ بهداشت و حتی مد و لباس، واسه کهنسالان که روز به روز تعداد اونا در دنیا زیاد می شه، به فکر راهکارهایی واسه سرویس دهی باشن.

کهنسالی، بخشی از دوران زندگی بوده که مثل دوران کودکی، نوجوونی، جوونی و میانسالی،  باید واسه اون راهکارهای عملی و خلاقانه ای به وسیله دولتا، شرکتا و تولیدکنندگان اجناس و خدمات تدوین شه.

وقتی کارمن، هنوز با استقبال مجلات مد و لباس دنیا واسه معرفی لباس و مد قشر پیر جوامع روبرو می شه، میشه این رهیافت رو در نظر گرفت که افزایش تعداد کهنسالان مرد و زن در سراسر دنیا، نیازای پوشاکی و بالطبع فشن مخصوص خود رو می خواد که کارمن و کارمنا، نماینده خوبی واسه معرفی اون هستن.

پس، تعجبی نداره که هم فشن ویکا و هم طراحان مزونای معروف اروپا و آسیا و آمریکای شمالی، به این قشر سنی توجه دارن. مخصوصا که حالا با فناوری فشن یدونه، دنیای مد، مرزهای علم رو درنوردیده و تلاش داره تا واسه کودکان و کهنسالان، لباسایی طراحی کنه که اونا رو در زندگی بهتر کمک میده.

بعضی از تبلیغ کنندگان کالا و خدمات، به دنبال مدلای پیر و یا سرویس دهی به طور اختصاصی به این قشر از جامعه هستن. شاید به همین خاطره که هلن میرن (Hellen Mirren) شصت و نه ساله و برنده اسکار و مدل پیر این روزا، لیزلی لاسون (Lesely Lawson) شصت و شش ساله، بازم با استقبال برنده های مطرحی ه مچون L’Oreal پاریس مواجه می شن.

پس، فعالان میدون مد و لباس و به خصوص استارت آپا، می تونن به اهمیت تولید محصول و خدمات واسه این قشر توجه خاص داشته و کار و کاسبی به نسبت دست نخورده ای رو دنبال کنن.

ایده هایی واسه استارت آپای سالمندان

جمعیت ایران و خیلی از کشورای جهان به سمت سالمندی پیش میره و این فرصتی واسه کسب و کارا به خصوص استارت آپا جفت و جور می کنه تا با ایده هایی، در این بستر، به سرویس دهی و اجناس بپردازند.

۱- اپلیکیشنایی که بتونه سالمندان باسواد که با فناوری آشنایی دارن رو در امور جور واجور زندگی کمک دهد، یه نیاز جدی فناوری در ایرانه.

۲- در میان یه عالمه از فیلما و سریالا در شبکه خونگی ویدئویی کشور، برنامه های به درد بخور و علمی واسه سالمندان در دسترس نیس یا بسیار کمه.

۳- بعضی از سالمندان با مشکلات فراموشی درگیرن. دستبندهایی که بتونه موقعیت مکانی اونا رو به خونواده و پلیس اطلاع دهد، یه فناوری خوب کمک کننده میشه. مطالعه این کتاب واسه استارت آپای علاقمند به ارائه فناوری جهت کمک به سالمندان پیشنهاد می شه.

۴- بعضی از سالمندان، امکان تشخیص صدای فرزندان خود رو پشت گوشی تلفن ندارن. دستگاهی که بتونه نام و تصویر فرد تماس گیرنده رو که قبلا در دستگاه ذخیره شده باشه به نمایش بزاره، فرصت خوبی واسه یه استارت آپ جذابه. با این دستگاه، سالمندان میتونن به محض متوجه شدن از زنگ تلفن، اگه تصویر تماس گیرنده در دستگاه ذخیره شده باشه، از هویت ایشون باخبر شن.

۵- ایده های جذاب واسه حضور فعال در بازار کار و کاسبی سالمندان بسیاره که این مقاله به ده ها مورد اشاره میکنه.

۶- راه اندازی سامانه های پیامکی اطلاع رسانی، درگاهای آموزش آنلاین مسائل جور واجور به سالمندان و میانسالان، از جمله فرصتای دیگه ایه که میشه به استارت آپای علاقمند به فعالیت در این بخش پیشنهاد کرد و از تسهیلات مادی و الهی وزارت بهداشت و آموزش عالی و حتی وزارت ارتباطات در این میدون بهره برد.

Related posts