گزارش جالب روزیاتو از مانکن های با حجاب نیویورک

صنعت مد و لباس دنیا، امروزه به کمک شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، روزگار داغی رو میگذرونه و فعالیت فشن بلاگرها هم که در اطلاع رسانی دنیای مد و لباس در فضای مجازی نقش فعالی رو در چند سال گذشته اجرا کردن، تنور اونو شعله ور تر می کنن.

در ایران هم دنیای مد و لباس بسیار پر مخاطب بوده و مرز هاش به رد کارپتا هم کشیده شده.

مد و لباس، بخشی جدانشدنی از زندگی میلیاردها شهروند سراسر دنیاست و در سبک زندگی همه آدما،‌ انگار جایگاه خاص خود رو داره.
دنیای مد و لباس، صنعتی فعال بوده و هم چون صنعت تبلیغات و سینما، دنیایی میان رشته ای از فعالیتا و تخصصای جورواجور هستش.

فضای میان رشته ای (interdisciplinary) که در میدون مد و لباس تماشاگر هستیم، خیلی از تخصصا رو وارد بازی کرده و دنیای استیجا رو با هنرنمایی فعالانی همراه کرده که شاید در میدون مد و لباس، دستی بر آتیش نداشته، اما در داغ شدن فضا،‌ کمک می کنن.

فعالان تبلیغات، شبکه های اجتماعی، فناوران اطلاعات و ارتباطات و کارشناسان روان شناسی و جامعه شناسی و ده ها تخصص غیر مربوط به دنیای مد و لباس، امروزه مغزهای  متفکر مزونای معروف مد و لباس پاریس، میلان، نیویورک و لندن هستن که جدیدترین محصولاتشون رو در برنده های معروف میانی و گران دنیای فشن میبینیم.

یکی از برنامه های عمومی عادی و منظم در میدون دنیای مد و لباس که در واقع جام جهانی این میدون رنگارنگ جذاب هستش، برگزاری فشن ویک یا همون هفته های مد در سراسر دنیاس.

بعضی از کمپانیای بزرگ در میدون صنعت مانند مرسدس بنز آلمان، از قابلیتای اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده دنیای مد و لباس استفاده کرده و با راه اندازی هفته های مد، مخاطبان بسیاری رو با اجناس خود همراه می کنن. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر درباره فشن ویک مرسدس بنز آلمان به این نشانی مراجعه کنین.

هفته های مد از پایتختای مد و لباس دنیا که پاریس و میلان و نیویورک و بعضی وقتا استکلهم بود در اوایل قرن بیستم میلادی شروع شد و با پیشرفت فناوری و اطلاع رسانی در قرن بیستم، گسترده شد.
طوریکه حالا هفته های مد تا سیدنی و مسکو و برازیلیلا و توکیو هم رفته و مخاطبانی جهانی داره.

اولین هفته مد نیویورک در سال ۱۹۴۳ میلادی به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم و این که خیلی از طراحان، امکان حضور در پاریس رو پیدا نکردن، در  پایتخت اقتصادی آمریکا برگزار شد.
از اون زمان به بعد، نیویورک، به واسطه جذابیتای چشمی، معماری، شهری، هنری و حضور سلبریتیای هالیوودی، تونست یکی از پایتختای نوظهور دنیای مد و لباس شه.

در هفته مد نیویورک که معمولا در ماه شهریور برگزار می شه، امسال واسه اولین بار در تاریخ هفته های مد جهان، فشن شو با حضور مانکنای با حجاب برگزار گردید که درخشش زیادی  در رسانه های جهان و در میان عاشقان مد و لباس در کشورای جورواجور داشت.

هفته مد امسال در که در ماه سپتامبر هم چون روال سالای پیش برگزار شد، بازتابای بسیاری در رسانه ها به خصوص رسانه های آمریکایی از جمله خبرگزاری سی ان ان داشت.

برگزاری اولین هفته مد با مانکنای با حجاب نشون داد که برگزار کننده گان این میدون، به دنبال بازار خاص در بخشای جور واجور جهان هستن که اجناس عرضه شده در هفته های مد تا کنون، جواب گوی نیازای اونا نبوده. واسه کسب اطلاعات درباره هفته مد نیویورک به سایت رسمی اون به این نشانی مراجعه کنین.

شرکتای بسیاری در دنیا، اسپانسر هفته های مد به خصوص هفته مد نیویورک هستن که برند اونا رو در تصویر زیر توجه می کنین.

خانوم آنیسا حسیبوان (Annisa Haibuan)، از طراحان معروف اندونزی، دنیای مد و لباس رو در سپتامبر ۲۰۱۶، تاریخ ساز کرد و واسه اولین بار در طول هفته های مد آمریکا، مانکنایی با طرحای لباس پوشیده و باحجاب رو روی استیج فرستاد و اولین کت واکای (cat walk)‌ با حجاب در هفته مد برگزار شد.

طراحی لباس با حجاب به وسیله این طراح مسلمون، تلاش مزونای معروف دنیا به توجه به میدون مد واسه صدا میلیون بانوی مسلمون رو نشون میده که بازاری پر پتانسیل رو فرا روی اونا در دنیای امروزی قرار میده. دنیای که حتی صنعت گردشگری و بانکداری اون، علاقمندیای زیادی به گردشگری حلال و بانکداری اسلامی  نشون داده.

آقای Lori Riviera سخنگوی هفته مد نیویورک به CNN گفت که شرکت کننده گان در هفته مد امسال، شدیدا این طراح اندونزیایی رو تشویق کردن و استقبال مخاطبان از کاراش فوق العاده بود که این موضوع، گریهای آنیسا رو به دنبال داشت.

این طراح خلاق مسلمون هم در گفت و گو با سی ان ان، از این که طرح هاش با استقبال جهانی همراه شد، وسیله حیرت زدگی کرد و گفت که از بازتابای جهانی، متعجب و هیجان زده شده.

اون قبلا در مارچ ۲۰۱۵ ، طرح هاش رو در لندن و بعد در پاریس عرضه کرده بود که هفته مد نیویورک، سومین تجربه ایشون بود که با استقبال بین المللی همراه گردید.

این طراح اندونزیایی، نام خیلی آشنایی نیس اما امسال با این حرکت، مخاطبان زیادی رو عاشق خود کرد.
این افتخار بزرگی واسه یه طراح مسلمون بود که واسه اولین بار نصیب یکی از طراحان بزرگ ترین کشور اسلامی شد.
بانوان مسلمون نمی تونن از طرحای بازی که به وسیله طراحان در نمایشگاه ها عرضه می شن، استفاده کنن و همین عامل دلیل از دست رفتن درخواست میلیونا مشتری مسلمون از دست طراحان مدو لباس می شه.

مطلب دیگر :   ۱۵ شگفت انگیز؛ فیلم‌هایی که همه منتظر اکران آن‌ها در پاییز ۲۰۱۸ هستند [قسمت دوم]

این طراح جوون اندونزیایی نشون داد که میشه بین مد و حجاب، آشتی برقرار کرد.
طرحای آنیسا، از الگوای سنتی کشورش الهام گرفته بود و ترکیب سنت و مدرنیسم رو در طرحش میشه دید. جایی که طرحای رنگارنگ و لباسا با پارچه های ساتن و مخمل طرح دار، اونم به صورت پوشیده، حتی سخت سلیقه ها رو هم می تونه با خود همراه کنه.

آنیسا کیست؟

سایت این طراح جوون مسلمون اندونزیایی رو در این نشانی دنبال کنین. این طراح مد سی ساله، همه طرحای خود رو به صورت کامل با روسری که تا روی ابروهای مانکنا رو پوشونده بود، نشون داد. ایشون از کیموتو و تونیک، در طراحی لباسای با حجاب خود در نمایشگاه امسال استفاده کرد.

آنیسا جسیبوان، در ۳۰ جولای ۱۹۸۶ میلادی در جاکارتا به دنیا اومد. ایشون  همسر آندیکا سوراچمان، کارآفرین  و موسس First Travel در این کشوره. علاقمندی اون به دنیای مد و لباس از وقتی شروع شد که ایشون به همراه همسرش، اولین بوتیک مد رو در محله ای که زندگی می کردن گشایش کردن.

اون، لباسای زیادی رو طراحی کرد و وقتی که به لندن رفته بود، یکی از مدیران برگزار کننده مراسم مد و لباس، از ایشون خواست تا لباسای سنتی طراحی شده خود رو در نمایشگاهش به نمایش بزاره. در مارچ ۲۰۱۵، اولین شو لباس آنیسا در پایتخت انگلیس برگزار شد.
این کار، انگیزه آنیسا رو واسه فعالیت حرفه ای در میدون مد با حجاب ، بالا برد.

تصویر زیر، تصویر فریزر هریسون رو نشون میده که یکی از طرحای با حجاب انیسا رو در هفته مد نیویورک ۲۰۱۶ میلادی بر تن کرد.
این لباس، الهامی از لباسای محلی زنان جاکارتا اندونزی بوده و با سنگای قیمتی ظریف کاری شده.
نوع کیفیت پارچه و سبک دوخت اون و آراستگی پوششی که واسه بانوان مسلمون داره، می تونه این مدل رو در سال ۲۰۱۷ میلادی به مزونای معروف جهان معرفی کنه.

در تصویر زیر، کت واک فریزر هریسون در کنار دیگه مانکنای با حجاب با طرحای آنیسا رو میشه دید.

تنوع رنگ بندی و ظریف کاریایی که در طرحای آنیسا در هفته مد امسال استفاده شد، نشون میده که اون در طرحای خلاقانه امسالش، به سلیقهای طیفای مختلفی از زنان مسلمون در سراسر جهان توجه کرده.

درطرح زیر که ترکیبی از طیفای جور واجور رنگ آبیه، آنیسا تلاش کرده تا جواهرات سنتی که زنان اندونزیی استفاده می کنن رو با طرحی خاص از لباس  های پوشیده به نمایش در آورد.

ترکیب جواهرات سنتی خطه شرق آسیا با لباسای پوشیده رنگارنگ جذاب که در  تصویر زیر هم مشاهده می شه، یکی از عوامل تاثیرگذاری طرحای این جوون نوآور دنیای مد و لباس دنیاس.

واسه باخبر شدن از جدید ترین کارای آنیسا به صفحه شخصی ایشون در اینستاگرام مراجعه کنین. اونو در این لینک دنبال کنین که یه سری از طرحا و سبک زندگی دیجیتالی این طراح جوون مسلمون رو به تصویر کشیده. ایشون تا کنون بیشتر از ۲۴۰۰ پست منتشر کرده و بیشتر از ۱۱۶ هزار دنبال کننده داره.

ایشون تازگیا به همراه همسرش به جزایر بالی اندونزی رفته و با استایل خاصی، واسه هزاران هوادارش در سراسر جهان، تصویری رو منتشر کرده که در زیر مشاهده می کنین.

تازگیا، ایشون با همراهی همسرش، گالری لباسای اندونزی رو در شهر نیویورک گشایش کرده و انگار مخاطبان بسیاری هم در این شهر ۳۰ میلیونی چند ملیتی، واسه طرحای جذاب و باحال و سنتی آنیسا پیدا شده.

اگه می خواین طرحایی که آنیسا در این گالری معروف لباس عرضه کرده رو ببینین، پیشنهاد می کنیم به این هشتگ مراجعه کنین.

بررسی تصاویری که در  اینستاگرام آنیسا منتشر شده نشون میده که اون از دنیای فشن بلاگرا الهام گرفته و تلاش داره تا با ارائه طرحای با حجاب و معرفی اونا در دنیای اینستاگرام بازا، بستری واسه بازار لباسای با حجاب رنگارنگ جذاب با الگوهای شرقی بسازه.

ماموریتی که به نظر می رسه با دفتر نیویورک و موفقیت اون در هفته مد امسال، دور از دسترس نباشه.

چند پیشنهاد

۱- طراحان خلاق مد و لباس ایرونی از فضای اینستاگرام واسه نمایش بیشتر طرحای خود در سطح جهانی استفاده کنن و از تجارب طراحان مسلمون استفاده کنن.

۲- موفقیت آنیسا نشون داد که میشه لباسای پوشیده و جذاب با الگوهای شرقی رو وارد دنیای مد و لباس دنیا کرد.

۳- وزارت ارشاد با همکاری فعالان مد و لباس و همیاری رایزنای فرهنگی ایران در بیرون مرز کشور، نمایشگاه مد و لباس ایرونی رو در کشورای هدف برگزار کنن.

درباره دنیای مد و لباس در صفحه هنری ما در روزای آینده مطالب جالبی از میدون مد ۲۰۱۶ ارائه می کنیم.

نظر خود رو درباره امکان جهانی شدن این طرحا ارائه کنین.

طراحان ایرونی هم  می تونن با الگوایی از لباس اقوام ایرونی، به موفقیتایی مانند این طراح مسلمون اندونزیایی برسن؟

[ منابع: گزارش CNN، اینستاگرام آنیسا، سایت آنیسا ]

Related posts