آیا می دانستید در صورت بیخوابی طولانی چه اتفاقی در بدن شما رخ خواهد داد؟

تا حالا با خود فکر کردین اگه بیخوابی بکشین و به مدت طولانی نخوابید چه اتفاقی در بدن شما رخ میده؟ توهم دیدن و خیالاتی که باعث می شه فکر کنین جزیی از یه داستان ترسناک در زندگی واقعی هستین براتون جالبه؟ این دقیقاً همون چیزیه که در نتیجه کنار بیخوابی دراز مدت واسه شما رخ میده. در ادامه این مقاله به صورت قدم به قدم اتفاقاتی که در صورت بیخوابی کشیدن واسه بدن شما اتفاق می افته رو میگیم تا بدونین در صورت دوری از خوابیدن به مقدار کافی چه کابوس وحشتناکی در انتظار شماس.

۶ ساعت بیخوابی

بعد از یه شب نخوابیدن بدن شما واسه مقابله با استرس و اضطراب به وجود اومده به وسیله اون، به مقدار زیادی هورمون کورتیزول تولید می کنه.
افزایش مقدار هورمون کورتیزول در بدن باعث احساس بیقراری و اضطراب در بدن می شه که تنش و گیجی رو در فرد به دنبال داره.

۱۲ ساعت بیخوابی

مغز شما عملکردهای ذهنی غیرضروری رو متوقف می کنه که از اون میان میشه به متوقف کردن عکس العمل سریع به اتفاقات و اراده کردن اشاره کرد.
احساس کندی در حرکات و عکس العملا رو خوب میشه در فرد بیخوابی کشیده دید اما ایشون هنوز می تونه وظایف روزانه خود رو بکنه.

۲۴ ساعت بیخوابی

کم کم پارادوکس اتفاق می افته و به جای این که احساس خستگی بکنین یهویی احساس افزایش انرژی و سرحالی می کنین که شاید از شرایط روزانه عادی شمام بیشتر باشه. همه حواس شما تیز شده و همه دنیا و شخصیتای دور و بر براتون دوست داشتنی می شن.
این موضوع بدین دلیل اتفاق می افته که مغز واسه کاهش اثرات بیخوابی مقادیر زیادی دوپامین ترشح می کنه.
این تنها خبر خوبیه که بعد از یه شبونه روز بیخوابی می شنوین چون اتفاقاتی که بعد از این مدت بیخوابی کشیدن می افتن بسیار ناخوشایند هستن.

۳۶ ساعت بیخوابی

حافظه شما شروع به افت می کنه و زمان عکس العمل شما به اتفاقات دور و برتون هم شدیدا تغییر می کنه چون مغز به خاطر ذخیره کردن انرژی واسه نگهداشتن کارکرد خود بخشای دیگری از فعالیتای غیرضروری خود رو متوقف می کنه.
اگه یه شب دیگه رو بیخواب بمونین شرایط شدیدا پیچیده می شه.
بدن بعضی از کارکردهای فیزیکی خاص رو متوقف می کنه؛ مثلا سیستم ایمنی اندازه متابولیسم رو شدیدا کم می کنه که به خستگی و خواب آلودگی بسیار شدیدی می رسه.

مطلب دیگر :   ۱۷ نکته ای که باید در مورد بازیگر نقش «مستر بین» بدانید

۴۸ ساعت بیخوابی

در این نقطه از بیخوابی شرایط بسیار بدتر شده و شروع به توهم دیدن می کنین. کمبود ترکیبات شیمیایی و مواد مغذی لازم واسه مغز باعث می شه که مغز خسته شما شدیدا عکس العمل نشون بده که با توهم و خیالات ترسناک همراه س. در این برهه صداهایی رو می شنوین و چیزایی می بینین که در واقع وجود ندارن. کم کم گذشت زمان رو دیگه حس نمی کنین و چیزای اساسی مانند اسمتون و یا غذا خوردن رو فراموش می کنین.

۳ تا ۱۱ روز بیخوابی

تقریباً هیچ فردی با عقل سلیم نتونسته بیشتر از ۱۱ روز بیدار بمونه. تنها رکورد رسمی در این مورد واسه یه دانش آموز ۱۷ ساله اهل سن دیگو به نام رندی گاردنره که واسه یه پروژه تحقیقاتی در سال ۱۹۶۴ دست به این کار زد. اون تونست در آخر ۲۶۴ ساعت که برابر ۱۱ شبونه روزه بیدار بمونه. مطمئنا بعد از این مدت بیدار موندن متوالی صدمات شدید و گاه جبران ناپذیری به مغز وارد می شه.

ترفندهای خوابیدن: ۵ راه حل هوشمندانه واسه وقتی که خوابتون نمی بره

چیجوری میشه خواب آروم و لذت بخشی رو تجربه کرد؟

 

صحبت کردن در خواب چیه و چیجوری میشه اونو متوقف کرد؟

حالت خوابیدن چه تاثیری روی سلامتی شما داره؟

Related posts