هر آنچه باید در مورد درباره روش و بهترین فصل انجام حجامت و بادکش بدانید

حجامت و بادکش، دو بحث مهم در پروسهای بهداشت و سلامت سنتی ایرانیاس که امروزه به وسیله مراکز مجاز زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شه و طب جدید اونو رد نکرده و انجام درست و اصولی و بهداشتی اون مخالف با سلامت فردی و اجتماعی تلقی نشده. در حجامت، چیزی که اهمیت زیادی داره، سن فرد درخواست کننده و فصول حجامته.

حجامت اصطلاحا به روشی از خونگیری میگن که جهت درمان بعضی از بیماریها بکار میره و دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله س. حجامت به عنوان یه سنت الهی در روایات و سیره پیامبران مطرح گردیده و در طب سنتی به عنوان بخش درمان به حساب می اومد و به زبون علمی از حجامت به (drycuppinq) تعبیر می شه که با در نظر گرفتن مفاهیمی  که از دیدگاه اسلام به دست میاد واژه های نامبرده خیلی کامل نیستن.

گزارش امروز سرویس سلامت ما شما رو با زالودرمانی و بادکش و فصول مناسب این کار و روش اخذ مدرک فعالیت حرفه ای این بخش آشنا میکنه با ما همراه باشین.

فصول مناسب حجامت

 

براساس نظر کارشناسان این فن، فصول مناسب واسه انجام حجامت به‌ترتیب عبارتند از بهار، پاییز، تابستون و زمستون. بهترین ماه  واسه حجامت، فروردینه و در دی‌ماه اصلا واسه حجامت پیشنهاد نمی‌شه. مخصوصا از ۲۳ آذر تا ۲۳ دی مگه در شرایطی که نیاز به درمان باشه و البته بهترین زمان واسه حجامت در هفتم حزیران که مصادف با سی‌ام خرداد بوده پیشنهاد شده.

اول و آخر ماه قمری واسه حجامت مناسب نیس، چون اخلاط در بدن ساکن هستن و میل به عمق دارن. در زمان غلبه نور ماه (۱۲ تا ۱۵ ماه قمری) هم حجامت مناسب نیس، چون اخلاط لطیف و صالح بیشتر میل به سطح دارن اما از وقتی که ماه شروع به نقصان می‌گذارد یعنی ۱۶ تا ۱۹ ماه قمری بهترین زمان واسه انجام حجامته. چون در این زمان اخلاطی که در نیمه ماه به سطح اومده بودن اخلاط رقیق اون به عمق برگشته و اخلاط غلیظ‌تر در سطح باقی می‌مانند و با حجامت در این زمان اخلاط غلیظ بیشتری خارج می‌شه. در سه‌شنبه‌های آخر ماه قمری و جمعه ها هم حجامت پیشنهاد نمی‌شه.

چه ساعتی در روز حجامت انجام شه؟

بهتره در ساعاتی از روز که هوا معتدله، مانند اول روز انجام گیرد و در ساعات بسیار گرم روز و ساعات سرد شب نباید این کار انجام شه پس ساعت دوم روز در فصل گرما و ساعت سوم و چهارم در فصل سرما بهترین ساعات انجام حجامت هستن. بهترین ساعت حجامت در روز وقتیه که گرما به سمت سردی بره؛ چون که گرما باعث به اصطلاح ذوب خون می‌شه و خروج اونو آسون می‌کنه.

اما نباید در گرما خیلی شدید انجام گیرد. هم‌اینجور اگه در ظهر انجام شه به‌ عللی، مضر واسه بدنه. هم‌ اینجور اگه در ظهر انجام شه چون فرد قبل یا بعد از اون غذا(ناهار) میل می‌کنه در هر دو حالت مضره. ظهر اخلاط لطیف و صالح بیشتر از خلط غلیظ و فاسد به سطح می‌آیند و در این هنگام باعث خروج خلط لطیف صالح می‌شه و اخلاط فاسد در بدن باقی می‌مانند. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین روزای ابری و طوفانی، روزای مناسبی واسه حجامت نیستن. هر چند این اظهارات تجربیه و شاید بشه در کتابای پزشکی و نظر پزشکان متخصص این بخش، دلایل فنی تری واسه قبول یا رد اون نشون داد

مطلب دیگر :   ۱۵ شگفت انگیز؛ فیلم‌هایی که همه منتظر اکران آن‌ها در پاییز ۲۰۱۸ هستند [قسمت دوم]

 

 

روش انجام حجامت چیجوریه؟

روش انجام حجامت بدین صورته که پس از معاینه و اخذ توضیح حال از مریض موضعی که واسه حجامت تعیین شده ضد عفونی گشته بعد با لیوان حجامت که به شکل یه بار مصرف ساخته شده به مدت چند دقیقه بادکش می شه بعد از ایجاد باز شدن چند خراش سطحی ایجاد می شه اون وقت  به تناسب وضعیت جسمی بالینی و عروقی مریض در سه الی پنج مرحله از روی خون گرفته میشه این عملیات در مدت ۲۰ دقیقه انجام می شه که خون گرفته شده بیشترین حد به ۵۰ تا ۷۰ سی سی بالغ می شه در حجامت خشک مرحله خونگیری انجام نمی شه.

پیشنهاد میکنیم ویدیو زیر رو به صورت کامل ببینین.

اگه با پرسشایی مواجه شدید از وزارت بهداشت سوال کنین و از مراجعه به مراکز حجامت و بادکش و زالودرمانی که در اینستاگرام و تلگرام تبلیغ میکنن و مجوز ندارن شدیدا دوری کنین.

حجامت تا چه حد ارزش درمانی داره؟

در منابع طب اسلام و طب سنتی ارزش درمانی اون به عنوان یکی از ارکان مهم ذکر گردیده  است و بیماریای جورواجور رو درمان می کنه و به صورت اختصاصی در منابع طب اسلامی به شکل پیشگیرانه درمان همه بیماریها شمرده شده و در مورد بیماریهای خاص درمان همه بیمارهای به وجود اومده به وسیله  غلبه خون گفته شده.

مزیتای حجامت چیه؟

 

از مزیت های اون میشه گفت که یه روش درمانی بدون مشکلات جانبیه و واسه همه سنین ( بجز چهار ماه اول زندگی) کاربرد داره.
با دست کم توان فنی و لوازم اجرایی می تونه بعضی از بیماریای سخت و طولانی رو درمان کنه و هیچ گونه وابستگی فنی علمی و ابزاری به بیرون مرز کشور نداره، حجامت یه رفتار درمانی سرپاییه و هم اینکه یه دستور دینیه توان جلب اثرات روانی در اون بالاست. ویدیو زیر به وسیله یه متخصص طب سنتی به شما یادآوری میکنه که اگه شرایط بدنی خاصی دارین از انجام حجامت دوری کنین.

 

 

 

چگونگی شرکت در دوره های حجامت

افراد علاقه مند واسه دوره های حجامت می تونن در دوره های  مراکز آموزشی مجوز دار از وزارت بهداشت در استان محل سکونت شرکت کرده و مدارک لازم رو واسه فعالیت حرفه ای بدست بیارن. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنین. بعضی از این موسسات، دوره های انلاین برگزار می کنن و مدارک فرستاده شده اونا توانایی ترجمه بین المللی داره.

اگه تجربه حجامت، بادکش، زالو درمانی در داخل و بیرون مرز کشور دارین، نظرات و دیدگاه های خود رو از راه کامنت و کانالای ما در شبکه های اجتماعی بفرستین. کتابای بالا، راهنمای خوبی واسه علاقمندان به آشنایی با این روش باحال و موثر در طب سنتیه.

Related posts