کدام مواد غذایی را هرگز نباید پیش از خواب خورد؟

بعضی وقتا گرسنگی و بعضی وقتا هم هوسای شبونه درست قبل از خواب ما رو به آشپزخانه میکشن. با اینکه خوابیدن با وجود احساس گرسنگی خواب ما رو دچار مشکل می کنه اما باید توجه داشته باشیم که همه مواد غذایی هم واسه زمان قبل از خواب مناسب نیستن. واقعا با مصرف بعضی مواد غذایی گرسنگی یا هوس خود رو رفع می کنین اما اونا خواب راحت رو از شما می گیرن.

غذاهای سرخ کردنی

غذاهای چرب و روغنی در مقایسه با پروتئین و کربوهیدراتا دیرتر هضم می شن، به خاطر همین وقتی که تلاش دارین به خواب برید بدن تون بازم سخت در تلاشه. واقعا در این حالت دستگاه گوارش فعالیت زیادی داره اما بقیه بدن تلاش داره به خواب بره.

غذاهای تند

 

به دو دلیل باید از خوردن غذاهای تند قبل از خواب دوری کرد.
اول اینکه، این غذاها می تونن باعث سوزش معده و در نتیجه بروز معده درد شن. دوم اینکه، این فعل و عکس العمل باعث تولید هیستامینا در داخل بدن می شه.
آنتی هیستامینا خواب آور هستن اما هیستامینا باعث بیدار موندن می شن.

گوشت بوقلمون

 

 

شاید شنیده باشین که اسید آمینه تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون خواب آوره. اما این تصور اشتباهه. واقعا، مصرف گوشت بوقلمون باعث بیدار موندن می شه.

تریپتوفان یه اسید آمینه پروتئین زا هستش.

پروتئین به مغز سیگنال میده تا هورمون دوپامین تولید کنه.
این هورمون یه مولکول محرکه که به شما انرژی میده. بهتره که از خوردن گوشت مرغ و گوشت گاو در نزدیکی زمان خواب دوری کنین، اما بازم راهی واسه جبران پروتئین لازم واسه بدن هست.
گوشتای شکاری (گوشت پرندگان یا حیوانات وحشی یا پرورشی که شکار شدن) و ماهی سالمون شامل مقدار زیادی ملاتونین (هورمون تنظیم کننده چرخه خواب) هستن و غذای مناسبی واسه قبل از خواب هستن.

شکلات

 

حتما میدونید که قبل از خواب نباید قهوه خورد اما قهوه تنها منبع کافئین نیس.
یه اونس شکلات (حدود ۲۸ گرم) شامل ۲۳ میلی گرم کافئینه. این مقدار برابر یه چهارم از یه فنجون قهوه س.

آب

با نزدیک شدن به زمان خواب، بهتره مصرف مایعات رو کمتر کنین تا در میونه شب مجبور نشید خود رو به دستشویی برسونین. در طول روز و هنگام خوردن شام به مقدار کافی آب بخورین تا بدن تون آب کافی داشته باشه. نباید تشنه یا در حالی که بیشتر از اندازه آب خوردین به تختخواب برید.

مطلب دیگر :   پرویز پرستویی: چرا گیر دادیم به زایمان زن رامبد جوان در کانادا؟

قهوه

هممون از اثرات مصرف قهوه بر خواب آگاهیم اما بهتره بدونیم از چه وقتی قبل از خواب دیگه نباید قهوه بخوریم. قانون کلی اون هستش که قهوه رو نباید دیرتر از اوایل بعد از ظهر مصرف کرد اما اگه در میونه بعد از ظهر هوس یه فنجون قهوه کردین، می تونین از نوع بدون کافئین اون یا قهوه هایی با کافئین متوسط استفاده کنین.

بستنی قهوه

بستنیای با طعم قهوه هم شامل قهوه و کافئین موجود در اون هستن. حتی در بعضی شکلای جور واجور اون تیکهایی از دانه های قهوه هست.
اگه نمی تونین از این بستنی دل بکنین، مقدار کمتری از اون یا در وقتی زودتر اونو بخورین. علاوه بر این، تنقلاتی مانند نوتریشن بارها می تونن شامل دانه های قهوه و در نتیجه کافئین باشن.

مکملای ورزشی

شیکا و تنقلات ورزشی بیشتر شامل کافئین هستن تا کارکرد ورزشکاران رو زیاد کنن. این مواد رو در نزدیکی زمان خواب مصرف نکنین و اطلاعات روی بسته بندی شیک پروتئینی که بعد از به آخر رسیدن جلسات ورزشی تون مصرف می کنین رو چک کنین تا مطمئن شید در اون کافئین وجود نداره. لازمه که اطمینان یابید نوشیدنیای ورزشی ای که قبل از خواب مصرف می کنین، مخصوص بعد از زمان ورزش هستن نه قبل از اون، چون نوشیدنیای مخصوص قبل از ورزش شامل مقدار زیادی کافئین یا مواد محرک هستن.

Related posts