پاسخ به سوالات متداول سهامداران حقیقی و حقوقی برای ثبت نام سامانه سجام

سامانه سجام از جمله جدید ترین خدمات سازمان بورس به میلیونا دارنده کد بورس در ایرانه و تلاش میکنه تا شفافیت رو در بازار بورس افزایش و روند بروکراسیای اداری واسه ثبت نام سهامداران حقیقی و حقوقی و تشخیص هویت رو کم کنه.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) در مرداد ۹۷ در اطلاعیه ای  اعلام کرد کلیه فعالان بازار سرمایه کشور (بازار اوراق بهادارو بورس‌های کالا) مثل افراد حقیقی و حقوقی، ایرونی و خارجی مکلف هستن ظرف ۶ ماه از تاریخ فرستادن این اطلاعیه با مراجعه به نشانی https://dara.csdiran.com/Sejam و با ورود اطلاعات خواسته شده نسبت به ثبت نام در این سامانه دست به کار شن. ثبت نام در این سامانه جانشین ارائه همه مدارک و اطلاعات لازم میشه که افراد موظفند هنگام دریافت خدمات نسبت به ارائه اونا دست به کار شن.

ثبت نام در «سجام» یه بار واسه همیشه و یه بار واسه کلیه ارکان بازار از جمله تشکلهای خود انتظام، نهادهای مالی، خریداران واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ناشرانی میشه که در بازار سرمایه مبادرت به سرویس دهی می‌کنن. ثبت نام کنندگان پس از گرفتن هویت، از ارائـه اطلاعات دوباره و زیاد در بازار سرمایه بی نیاز بوده و با یه بار ثبت نام به کلیه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی دارن.

پس از گذشت ۶ ماه تقویمی از تاریخ فرستادن این اطلاعیه (مرداد ۹۷) هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی تونه بدون ثبت نام در این سامانه، در بازار سرمایه خدماتی مثل خرید و فروش اوراق بهادار و ارسال و باطل شدن واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری و … رو دریافت کنن.

سوالات عادی سامانه سجام

 

منظور از راستی آزمایی در سامانه سجام چیه ؟

بعد از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام و قبول کردن تعهدات استعلام اطلاعات هویتی ، اطلاعات کدای سهامداری و اطلاعات حساب بانکی شخص گرفته شده و در صورت تایید کد پیگیری واسه شخص اس ام اس می شه ، در این مرحله شخص راستی آزمایی گردیده. و شروع از قسمت ثبت نام اولیه ثبت نام رو شروع می کنین.

منظور از سجامی شدن در سامانه سجام چیه ؟

بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام از وقتی که که شرکت سپرده گذاری اعلام می کنه شخص حقیقی با همراه داشتن مدارک هویتی و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت گرفتن هویت گردیده و سجامی حساب می شه .

سجامی شدن شخص حقوقی چیجوریه ؟

سجامی شدن شخص حقوقی بعد از سجامی شدن اعضای هیت مدیره ، صاحبان امضا و افراد مجاز به سفارش اون شخصیت حقوقی به صورت خودکار انجام می شه .

فعالسازی واسه ثبت نام در سامانه سجام چه کاری باید انجام داد ؟

با ورود به قسمت سجام سامانه دارا و شروع از قسمت ثبت نام اولیه ثبت نام رو شروع می کنین.

واسه ورود به مراحل ثبت نام چیکار باید کرد ؟

در قسمت ثبت نام اولیه پس از ورود شماره موبایل و ایمیل و کد امنیتی با فشردن دکمه فعالسازی منتظر دریافت کد تایید روی گوشی موبایل خود بوده و با دریافت کد در مرحله ورود کد تایید به مراحل ثبت نام ورود می کنین .

مطلب دیگر :   همه آنچه باید درباره قلب اقتصاد تاریخی ایران، بازار بزرگ تهران بدانیم

در صورت دریافت نکردن کد تایید چیکار باید کرد ؟

در مرحله ورود کد تایید پس از ورود کد امنیتی دکمه ارسال دوباره رو فشرده و منتظر دریافت کد روی گوشی موبایل خود بمونین .

در صورت نبود دریافت کد تایید حتی پس از درخواست ارسال دوباره کد چیکار باید کرد ؟

با برگشت به مرحله ثبت نام اولیه در صفحه ثبت نام در ورود شماره تماس خود دقت بیشتری بفرمایید .

سمت و شرایط نماینده اطلاعات فردی جهت تکمیل اطلاعات نشانی سکونت چیجوری اقدام کنیم ؟

در مرحله بعد از اطلاعات لازم در صفحه اطلاعات ارتباطی اطلاعات رو به ترتیب کشور-استان-شهر- بخش- دهستان – آبادی انتخاب و بقیه اطلاعات رو تکمیل بفرمایید .

واسه ثبت کد معاملاتی خود چیجوری اقدام کنیم ؟

در مرحله بعد از اطلاعات ارتباطی در صفحه کدای معاملاتی مشتری بعد از انتخاب نام بورس در فیلدهای مربوطه کد معاملاتی کد مربوطه رو درج و با فشردن دکمه اضافه کردن کد معاملاتی خود رو به جدول اضافه میکنین .

اطلاعات مالی و بانکی ویرایش اطلاعات قبلی در صورت نیاز به تغییر اطلاعاتی که ثبت کردیم باید چه کاری انجام بدیم؟

با کلیک روی ویرایش اطلاعات قبلی با ورود شماره تماس ثبت کرده و شماره ملی خود می تونین وارد مراحل ثبت نام پیش برده شید .

اگه در مرحله ای از ثبت نام از روند ثبت نام خارج و یا از ادامه اون دست ورداریم چیجوری می تونیم دوباره ثبت نام رو ادامه بدیم ؟

با کلیک روی ویرایش اطلاعات قبلی با ورود شماره تماس ثبت کرده و شماره ملی خود می تونین وارد مراحل ثبت نام پیش برده شید و ثبت نام رو ادامه بدین .

در چه مرحله ای میشه از ویرایش اطلاعات استفاده کرد ؟

بعد از پرداخت موفق در مراحل ثبت نام جهت ادامه ثبت نام و ویرایش اطلاعات میشه از قسمت ویرایش اطلاعات استفاده کرد .

بعد از دریافت کد پیگیری چه اطلاعاتی رو میشه ویرایش کرد ؟

بعد از دریافت کد پیگیری تا زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت امکان ویرایش اطلاعات بانکی ، سهامداری وجود نداشته و حتی پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان امکان ویرایش اطلاعات هویتی وجود نداره.

جزییات بیشتر درباره سامانه سجام و ثبت نام رو از سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام) دریافت کنین.

Related posts