تحلیل بازار مسکن- نکات مهم برای خرید مسکن- نکات مهم برای خرید مسکن- تحلیل اوضاع مسکن

 

مسکن انسان پیوستگی نزدیکی با کیفیت­های زندگی انسانی دارد. کیفیتهایی مانند امنیت، تعامل با انسان‌های دیگر و یا جلوگیری از نفوذ ناخواسته افراد به درون زندگی. مسکن در مقایسه با دیگر محیط­­ها، محیط زندگی دائمی انسان است و نسبت به سایر اماکن بیشترین زمان زندگی خود را در آن سپری می­ کند و بیشترین وابستگی را به آن پیدا می‌کند.

مفهوم مسکن علاوه بر محدوده فیزیکی واحد مسکونی کل محیط مسکونی را نیز در بر ‌می‌گیرد که شامل کلیه­ خدمات و تسهیلات ضروری مورد نیاز برای خانواده مانند اشتغال، آموزش، خرید، بهداشت و تفریح نیز می­گردد. در واقع تعریف و مفهوم عام مسکن یک واحد مسکونی نیست، بلکه محیط مسکونی را نیز در بر ‌می‌گیرد. به عبارت دیگر مفهوم مسکن تنها یک سرپناه فیزیکی نیست و کلیه محیط­های مورد نیاز خانواده، یعنی خدمات و تسهیلات عمومی لازم برای زندگی را نیز شامل می­گردد. این دیدگاه بر این موضوع تأکید دارد که شهر مانند هر موجود زنده از اجزایی تشکیل شده که اصلی­ترین عنصر در شکل­ گیری آن را ‌می‌توان مسکن دانست(همان، ۶).

خرید آپارتمان در تهران تا دو میلیارد

 

الگوهای خانه با توجه به رفتارهای جمعی

 

در گذشته خانه­ای که برای همه ملت­ها تجویز می­گردید، فقط الگوی عام رفتار فیزیکی را مطرح می­کرد در حالی که امروزه توجه به رفتار­های فرهنگی خانواده و رفتار­های جمعی در محیط­های اجتماعی نیز اهمیت پیدا می­ کند. لذا نقش مسکن تامین نیازهای کیفی زندگی انسان و فراهم کردن شرایط مطلوب برای خانواده­ها و فعالیت­های اجتماعی است. این مهم ثبات و همبستگی خانوادگی را به همراه دارد. نقش دیگر مسکن بر مشارکت خانواده در اجتماعی بزرگتر است. زیرا تماس اجتماعی نیز یکی از نیاز­های اساسی انسان است که نوع و گستره آن وابسته به فرهنگ جوامع می­گردد. در حقیقت این بدان معنا است که مشارکت اجتماعی خانواده بر مسکن تاثیر می­ گذارد، این تاثیر از یک سو سلسله مراتب و انتظام فضاهای داخلی واحد مسکونی را از سرپناه متفاوت می­ کند، و از سوی دیگر بر نحوه ترکیب واحدها و تأمل آن ها با یکدیگر در نظام کلان بافت مسکونی تاثیر خواهد گذاشت(همان، ۷).

اما کیفیت­هایی را که مهم­ترین ارزش­های مورد نظر ساکنان در یک محیط می­باشند را نمی­ توان به سادگی در طراحی مسکن برای همه زندگی­ها تجویز نمود. زیرا کیفیت­ها با موضوعات بسیاری مانند روش زندگی مردم، گونه­ های مختلف مسکن، نحوه آرایش متفاوت واحدها در مجموعه­ها، نحوه عمل و مزیت هر یک از آرایش­ها، نحوه تامین کیفیت­ها در فرهنگ­های مختلف و نحوه رفتار انسان­ها و تعاملشان با محیط، در ارتباط هستند(همان، ۷).

خرید آپارتمان در هشتگرد جدید

تحولات عمده در فن­آوری­های جدید اطلاعاتی و ارتباطی، که به عنوان انقلاب اطلاعاتی از آن یاد می­ شود به سرعت درحال متحول ساختن جوامع انسانی به ویژه شهرها هستند. این تحولات نظریات جدیدی را ‌‌در مورد مسکن و شهرهای آینده مطرح ساخته است. عده­ای معتقدند که شهرها به دلیل مشکلات زیست محیطی و بحران انرژی در آینده به طرف متراکم شدن پیش خواهند رفت. به هر حال مسکن همواره به عنوان مکان زندگی خصوصی خانواده­ها پابرجا باقی خواهد ماند. اگر چه گسترش فن­آوری ارتباطات در زمینه­های مختلف از حضور فیزیکی انسان در بخشش­های مختلف شهر خواهد کاست، اما به حضور او در واحد مسکونی خواهد افزود(همان، ۸).

مطلب دیگر :   روش های بازاریابی اپلیکیشن

در واقع شهروندان برخلاف گذشته بیشترین ساعات شبانه روز را در مسکن و محیط­های مسکونی سپری خواهند کرد. لذا حضور آن ها در مسکن و محیط­های پیرامون آن به مراتب بیشتر از حضورشان در سایر نقاط شهری خواهند بود. این موضوع اهمیت توجه به کیفیت­ها را بیشتر نمایان می­ کند (همان، ۸).

 

 

انواع مسکن

 

با توجه گستردگی بحث مسکن، میتوان انواع مسکن را با توجه به نقطه نظرات فراوانی ارائه نمود، این نقطه نظرات می‌تواند یکی یا ترکیبی از موارد زیر باشد:

    • وجود یا عدم وجود و نوع فضای باز خصوصی و نیمه عمومی

 

    • فرم

 

    • موقعیت نسبت به شهر

 

    • وضعیت اقتصادی ساکنین و همسایه­ها

 

    • شکل و نحوه ترکیب با محیط

 

    • جهت ساختمان و سایر راهکارها با توجه به اقلیم

 

    • نوع مصالح مورد استفاده، نوع اسکلت و . . . .

 

 

شکل و ظاهر ساختمان

 

الف) طراحی و اجرای ساختمانها باید بصورتی باشد که به منظر خیابان­ها، محله و مظاهر فرهنگی، طبیعی و ویژگی­های ارزشمند محیط لطمه نزند.

ب) ساختمان باید طوری طراحی شود که فرم، مقیاس، مصالح، رنگ و تناسبات حجم آن با محیط اطراف هماهنگ باشد.

ج) بندهای فوق ‌‌در مورد تابلوها، مبلمان شهری و تندیسهای واقع در فضاهای شهری نیز مصداق دارد.

د) تشخیص مناسب بودن ساختمان­ها و عناصر شهری در بندهای فوق با نهاد مسئول امر ساختمان خواهد بود.

ه) نهاد مسئول امر ساختمان باید شوراهای تخصصی بازنگری طرح­ها را جهت رسیدگی به موارد فوق ایجاد نماید.

 

 

الزامات کارگاه ساختمانی

 

الف) کارگاه­های ساختمانی و تجهیزات آن باید طوری در محوطه مکانیابی شود که ‌بر اساس قوانین موجود و مقررات ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا (مبحث دوازدهم)بوده و خطری نداشته و یا ایجاد مزاحمت نکند.

ب) در هنگام ساخت، از پیادهروها و تأسیسات و تجهیزات شهری، فاضلاب و شیرهای آتش نشانی، علائم اداره نقشه برداری و غیره باید مراقبت گردد و در مدت زمان ساخت دسترسی مأمورین ذیربط به آن ها ممکن باشد.

پیش خرید در منطقه 22

Related posts