پایان نامه رایگان درمورد معاملات با حق استرداد

استیفای منافع صورت می پذیرد بررسی کرده است. مؤلف در این نوشتار پس از بررسی «بیع خیاری» که در ادبیات کهن فقهی ما به جای آنچه امروزه آن را بیع شرط می نامند به کار می رفته-با اشاره به تحول معنایی این ادبیات از بیع خیار به بیع شرط، از روشهای تصور خیار شرط و رد ثمن سخن به میان آورده است، و پس از اشکالاتی که در این زمینه وارد کرده اند، ادله صحت این نوع از بیع را و سپس ادله جواز بیع خیاری را بررسی کرده اند، ایشان در ادامه با نگاهی گذرا به به مقوله بیع الوفاء در فرق چهارگانه اهل سنت کوشیده است راهی به انطباق این دو مفهوم بر یکدیگر بیابد، و از این رهگذر این برداشت را بر کرسی داوری نشاند که بیع شرط می تواند به عنوان ساز و کاری جایگزین برای آنچه امروزه در عرف به نام رهن مستغلات انجام می گیرد مورد توجه واقع شود. ( صابری،حسین،بیع شرط ساز و کاری مشروع برای رهن مستغلات،1377).
دکتر سید عباس موسویان در کتاب ابزارهای مالی اسلامی، به بررسی حیل شرعی برای فرار از احکام الهی پرداخته اند. ایشان در این کتاب بیان کرده اند که انسان ها در مواجهه با احکام و مقررات به سه گروه تقسیم می شوند، گروهی به جهت ایمان به قوانین و التزام درونی یا رعایت مصالح فردی و اجتماعی سعی می کنند مطابق قانون رفتار کنند، گروه دوم به جهت نا آشنایی یا ضعف ایمان و اعتقاد و کسب منافع فردی و اجتماعی سعی می کنند مطابق قانون رفتار کنند. گروه دوم به جهت ناآشنایی یا ضعف ایمان و اعتقاد و کسب منافع فردی، سرپیچی می کنند، گروه دوم رفتاری دوگانه دارند، در ظاهر تلاش می کنند خود را ملتزم به قوانین و مقررات نشان دهند اما در واقع در صدد نقض مفاد و محتوای قوانین هستند.(موسویان،سیدعباس،ابزارهای مالی اسلامی،گفتار5).


اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

این تقسیم بندی نسبت به احکام شرعی نیز وجود دارد و در کنار انسانهای مؤمن و متقی که در رعایت ضوابط الهی تلاش می کنند انسانهای معصیت کاری نیز وجود دارند که به جهت تبعیت از هوا و هوس نافرمانی می کنند، گروه سومی هم هستند که ظاهرا خود را تابع احکام شریعت نشان می دهند و در پنهان ناقض مفاد آن هستند، رفتار گروه سوم را در اصطلاح حیله ای برای فرار از احکام شرع می دانند، قرآن رفتار چنین انسانهایی را باطل دانسته و مورد سرزنش قرار می دهد، آنجا که داستان یهودیانی را مطرح میکند که از باب حیله وارد شده و در روز شنبه تور ماهیگیری خود را به آب انداخته و در روز یک شنبه آن را جمع می کردند.
در این کتاب حیله ربا بودن بیع خیار را مورد بررسی قرار داده و بیان دارد که حیله ربا بودن بیع خیار به این صورت است که کسی که قصد دارد مبلغ ده میلیون را از کسی بگیرد و در مقابل خانه خود را به او بدهد، ضمن اینکه ده میلیون را قرض گرفته تا با بهره چند درصد برای یک سال و آن دو برای فرار از حرمت ربا، به بیع خیاری روی می آورندو….(همان).
جواد سرخوش عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء در نوشتاری تحت عنوان، شروط صحت شرط به بررسی این شروط پرداخته اند. ایشان در این باره بیان کرده اند که شرط صحیح چنانچه در ضمن عقد لازم واقع شود التزام به آن واجب میگردد فقهاء در صحت شرط اموری را معتبر میدانند که با فقدان هر یک از آنها شرط باطل و انجام آنها واجب نخواهد بود. نظیر ترتیب عقلایی بر شرط یا و یا عدم مخالفت آن با کتاب و سنت. از این رو پرسش هایی پدیدار می شود مانند اینکه ملاک مخالفت و یا عدم مخالفت شرط با کتاب چیست؟آیا از آن جهت است که مستحب مباح یا مکروه از لحاظ شرعی ترک یا انجام آنها لازم نیست. شرطی که مفادش الزام انجام مستحب یا مباح یا مکروهی باشد مخالف کتاب و سنت محسوب می شود؟آنچه در این مقاله آورده اند تلاشی است تا امور معتبر یاد شده به نحوی استدلالی شناسایی و حدود آنها روشن گردد و به پرسش های فراوان در این باره پاسخ گفته شود. (سرخوش،جواد،شروط صحت شرط،1374).
سید حسین میر معزی در کتاب بیع الخیار از منظر فقه و اقتصاد به بررسی این نوع بیع پرداخته اند ایشان در خلاصه این کتاب بیان دارند که: «بیع الخیار از منظر فقه و اقتصاد به منظور بررسی فقهی بیع الخیار ابتدا به مفهوم و ادبیات آن در فقه توجه شده و سپس ماهیت این عقد اسلامی و ادله صحت آن مورد اهتمام قرار گرفته است.
نویسنده در ادامه به اقسام مختلف بیع الخیار از جمله تقسیم آن از جهت انواع ثمن و انواع شرط در ثمن اشاره کرده و در بخش دوم کتاب که به کابرد بیع الخیار در فقه و اقتصاد اشاره دارد ابتدا کاربرد آن را در بانکداری بدون ربا مورد توجه نویسنده قرار گرفته و سپس در فصول بعدی به کاربرد این عقد اسلامی در بازارهای مالی نقد و بازارهای مالی مشتقه توجه کرده است.
منوچهر عدل سردفتر 178 تهران مقاله ای تحت عنوان این که آیا بهتر نیست بیع خیاری از قانون مدنی ما حذف شود؟ نوشته اند.
ایشان در این مقاله اظهار دارند که عمر انسان بسیار کوتاه است، اگر عمر متوسط انسان را شصت سال بگیریم در دوران بچگی و پیری به علت عدم رشد قوای دماغی از حیات خود استفاده شایسته ای نمی توانیم ببریم و تا وقتی بخواهیم چیزی از حیات بفهمیم پیر می شویم و کوس رحیل از دار فانی نواخته می شود، پس با حذف بیست سال از اول و آخر، عمر واقعی ما بیست سال بیشتر نیست.
بنابراین باید تا می توانیم از تشریفات زندگی کاسته و تعارفات بیجا و مقدمه چینی های بی معنی را دور انداخت و به اصل مطلب پرداخت. ایشان می گویند که، چون ربا در اسلام است و از طرفی مقتضیات جهان ایجاب می کند که مردم از منافع سرمایه و پول خود مانند سایر اموال استفاده کنند و راه مستقیم عواطف مذهبی شان را جریحه دار می ساخته لذا به بیراهه دست زدند و بیع شرط متوسل شدند و برای اینکه اسم بهره را نیاورند می نویسند: «فروشنده بابت منافع مورد معامله که از طرف خریدار با اجاره به او داده می شود ماهیانه فلان مبلغ باید به موجب قبوض اقساطی رسمی در وجه خریدار باید بپردازد…
ایشان در ادامه بیان کرده اند که دولت، ملت و خلاصه همه مردم می دانند که منظور بهره پول است و مال الاجاره نیست ولی همه ما دانسته و ندانسته تظاهر می کنیم و به هم دروغ می گوییم. در این مقاله ایشان می گویند که اگر اگر وجه الضمان ضمن الشرط قید می شد و بر روی ثمن معامله افزوده نمی شد بهتر بود و… (عدل، منوچهر،آیا بهتر نیست بیع خیاری از قانون مدنی ما حذف شود؟،1342).

محمد اعتضاد در مقاله ای خیار شرط را مورد بررسی قرار داده اند. خلاصه نوشتار ایشان به شرح زیر است:
در این مقاله ابتدا دلیل صحت خیار و نفوذ آن،اجماع محقق و محکی و عموم ادله شرط دانسته اند-از قبیل خبر المؤمنون عند شروطهم و.. بعضیها در صحت خیار شرط تردید کرده و هم مدعی شده اند که لازمه عقد بیع و آثار آن لزوم به جای آوردن مفاد عقد است و شرط خیار مخالف با مقتضای عقد می باشد ولی ایشان گفته اند که نظریه مزبور صحیح نیست.
از دیگر شرایطی که در این مقاله برای صحت خیار آمده تعیین و ضبط مدت خیار است زیرا در صورت غرر جهالت لازم می آید و خود شرط هم غرری است. و برای تعیین مدت در نظر گرفتن زمان عرفی کافی است و وقت و ساعت و دقایق آن لازم نیست.
در جای دیگری از مقاله ایشان در مورد اینکه در صورتی که مشتری در محل وقوع عقد حاضر نباشدآیا لازم است بر بایع شارط که تحقیق در اطراف وکیل و قائم مقام شرعی او نماید یا اینکه بدون تحقیق ثمن معامله را به حاکم شرع در مدت تسلیم نماید.
در ادامه در مورد این بحث که اگر هر قسمت از ثمن در مدت معینی از طرف بایع به مشتری برگردد و بایع شارط حق داشته باشد معامله را بالنسبه فسخ کند یا خیر توضیح داده اند.(اعتضاد،محمد،خیار شرط،1327).
دکتر عمر سلیمان اشقر در نوشتاری تحت عنوان«خیار الشرط فی البیوع و تطبیقه فی معاملات المصارف الاسلامیه»خیار شرط را مورد بررسی و کنکاش کرده اند.
در این نوشتار ابتدا ایشان به تعریف لغوی خیار شرط پرداخته اند و می گویند که خیار شرط مرکب اضافی است. و در اصطلاح فقهاء آن را خیاری معرفی کرده اند که، حقی است برای طرفین معامله بین فسخ و امضاء.
در ادامه در رابطه با حکم این نوع خیار بحث کرده و نظریات مذاهب چهارگانه اهل سنت(ابوحنیفه، مالک، شافعی، احمد بن حنبل، یاران و پیروانشان حکم این نوع از خیار را ذکر کرده اند. اعتقاد مذاهب چهارگانه در مورد این عقد جواز و مشروعیت آن است. بعضی از فقهاء هم بر جواز و مشروعیت این نوع از بیع از اجماع کرده اند.
همچنین ادله صحت خیار شرط را روایاتی چند بیان کرده و ضمن ذکر آنها در این نوشتار صحت و عدم صحت آنها را مورد بحث و بررسی قرار داده اند. در این مجموعه از اینکه حق خیار شرط برای چه کسی است نیز سخن به میان آورده شده و فرق چهارگانه در این باره نظر داده اند.
حنابله اعتقاد دارند که خیار شرط می تواند برای هر یک از متعاقدین (بایع ومشتری) باشد و جایز است که بتواند برای هر دوی آنها نیز شرط شود و همچنین برای یکی از آنها.
اهل علم گفته اند که خیار را می توان برای یکی از آنها بدون دیگری نیز شرط کرد(طبق حدیث).
نویسنده در این نوشتار نظریات مختلف را ذکر کرده و صحت و عدم آن را به طور مفصل کاوش کرده اند. ایشان چند شرط هم برای صحت شرط از جمله اینکه، خیار حیله ای برای انتفاع به وسیله قرض نباشد، مدت خیار معلوم باشدو… را نام برده و تشریح کرده اند.
همچنین حکم بیع را در صورت انقضای مدت خیار بیان کرده اند و گفته اند که اگر زمان خیار خیار بگذرد و هیچ کدام از آنها از حق فسخ خود استفاده نکنند خیار باطل شده و عقد بیع لازم می شود. (نظر شافعی، حنفی، حنبلی) اما امام مالک در این باره نظرشان این است که، با گذشت زمان بیع لازم نمی شود و…
در ادامه همچنین درباره حکم ثمن و حکم تصرف متعاقدین در مبیع، و حکم از بین رفتن مبیع در زمان خیار سخن به میان آورده است.
محبوبه مینا در رابطه با عقد بیع شرط مقاله ای تحت عنوان«بیع شرط-معاملات با حق استرداد»نوشته اند. ایشان در گفتار اول مباحث مربوط به کلیات شامل تعریف بیع شرط و معاملات با حق استرداد و پیشینه آن در حقوق ایران قبل و بعد از تصویب قوانین مدنی و ثبت را بیان کرده اند.
در گفتار دوم مباحث قلمروی بیع شرط از نظر نوع و مورد معامله ارائه کرده و در گفتار سوم شرایط قبض بیع شرط و در گفتار چهارم آثار بیع شرط به طور تطبیقی از دیدگاه حقوق ایران و اسلام وفرانسه و برخی از کشورها عربی مورد بحث قرار داده اند.
در این مجموعه تفاوتهای معامله با حق استرداد با عقد رهن بیان شده است. همچنین درباره اعمال و شیوه حق فسخ و استرداد از دیدگاه حقوق اسلام، ایران و فرانسه بحث شده است. در آخر هم از اجرای سند رسمی سخن به میان آمده است.
در نتیجه گیری کلی بازنگری در مقررات قانون ثبت با توجه به احکام شرعی و واقعیت های عقلایی جامعه ضروری دانسته شده است.
ایشان در این نوشتار بیان کرده اند که، در حقوق اسلام و ایران هر یک از بایع و مشتری یا هر دو می توانند حق فسخ را وارد قلمرو قرارداد کنند. در صورتی که تنها یک طرف حق خیار داشته باشد دیگری باید از مال رفع مزاحمت کند. خیار شرط می تواند برای شخص ثالث نیز پیش بینی شود. البته شخص ثالث می تواند به طور مستقل اقدام کند یا اینکه در کنار طرفین خیار داشته باشد…
ایشان گفته اند که از ظاهر ماده 1059 قانون فرانسه چنین استنباط می شود که، بیع شرط ویژه بایع است. همان طور که صریحا برخی از نویسندگان به آن اشاره کرده اند وارث بایع نمی تواند از حق موروث خود استفاده کندو…. (مینا،محبوبه،بیع شرط-معاملات با حق استرداد،مجله ،1381).
سید مرتضی مشیری(دبیر دبیرستان بازرگانی اهواز)در نوشتاری تحت عنوان«انواع بیع و خیارات»اقسام بیع و تعاریف آنها را بیان کرده اند. در این مجموعه ابتدا تعریفی مختصر از عقد بیع نموده و سپس به تشریح اقسام آن پرداخته است.
تعریفاتی که فقهاء از عقد بیع نموده اند مختلف است. بهترین تعریفی که از همه ج
امعتر نیز می باشد تعریف مرحوم شیخ مرتضی انصاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *