پایان نامه روانشناسی گرایش علم اطلاعات و دانش شناسی: بررسی رابطه بین ابعاد نگرش اینترنتی و اضطراب چندبعدی کتابخانه ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز روانشناسی و علوم تربیتی 0 متن کامل پایان نامه با فرمت ورد پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز پایان نامهی کارشناسی ارشد رشته ی روانشناسی گرایش علم اطلاعات و دانش شناسی عنوان: بررسی رابطه بین ابعاد نگرش اینترنتی و اضطراب چندبعدی کتابخانه ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز استاد راهنما: دکتر عبدالرسول جوکار برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالب:فصل اول : مقدمه 1-1- کلیات ……………………………………………………………………………………………………………………………. 21-2- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………….. 41-3- اهمّیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………………. 51-4- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 6 فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش2-1- مبانی نظری……………………………………………………………………………………………………………………. 92-1-1-اضطراب…………………………………………………………………………………………………………………. 92-1-1-1- ابعاد اضطراب…………………………………………………………………………………………….. 122-1-2- اضطراب کتابخانهای…………………………………………………………………………………………….. 132-1-3- اضطراب چند بعدی کتابخانهای…………………………………………………………………………. 172-1-4- نگرش……………………………………………………………………………………………………………………. 202-1-4-1- منشاء اولیه نگرش…………………………………………………………………………………….. 202-1-4-2- تعریف های مربوط به نگرش……………………………………………………………………. 202-1-4-3-تعریف سه عنصر نگرش…………………………………………………………………………….. 222-1-5- نگرش اینترنتی……………………………………………………………………………………………………. 252-3- مرور پیشینه…………………………………………………………………………………………………………………… 302-3-1- تحقیقات انجام شده در ایران……………………………………………………………………………… 312-3-2- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور………………………………………………………………. 362-4- جمعبندی پیشینه…………………………………………………………………………………………………………. 422-5- سؤالات پژوهش …………………………………………………………………………………………………………… 422-6- تعاریف مفهوم…………………………………………………………………………………………………………………. 442-7- تعاریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………………………… 44 فصل سوم : روششناسی تحقیق3-1- روش تحقیق و جامعه آماری3-2- شرکتکنندگان در پژوهش و روش نمونه گیری……………………………………………………….. 463-3- ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………. 473-3- 1- پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانهای……………………………………………………….. 483-3- 1- 1- روایی پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانهای………………………………… 493-3- 1- 2- پایایی پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانهای………………………………… 523-3- 2- پرسشنامه نگرش اینترنتی………………………………………………………………………………… 523-3- 2- 1- روایی پرسشنامه نگرش اینترنتی…………………………………………………………. 533-3- 2- 2- پایایی پرسشنامه نگرش اینترنتی…………………………………………………………. 553-4- روش اجرا………………………………………………………………………………………………………………………. 553-5- شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………….. 5فصل چهارم : یافتههای پژوهش4-1- یافتههای توصیفی پژوهش…………………………………………………………………………………………… 584-2- یافتههای استنتاجی تحقیق…………………………………………………………………………………………. 594-2- 1- رابطه بین ابعاد نگرش اینترنتی با اضطراب چندبعدی کتابخانهای………………. 604-2- 2- پیشبینی بعد راحتی و اعتماد بهنفس در هنگام استفادهازکتابخانه بر مبنای ابعاد نگرش اینترنتی………………………………………………………………………. 624-2- 3- پیشبینی بعد اضطراب عمومی کتابخانهای و فرایند جستوجویاطلاعات بر مبنای ابعاد نگرش اینترنتی…………………………………………………………………………. 634-2- 4- پیشبینی بعد موانع در ارتباط با کارکنان بر مبنایابعاد نگرش اینترنتی………………………………………………………………………………………………………… 644-2- 5- پیشبینی بعد درک اهمیت استفاده از کتابخانهبر مبنای ابعاد نگرش اینترنتی ………………………………………………………………………………………… 654-2- 6- پیشبینی بعد راحتی با فن آوری موجود در کتابخانهبر مبنای ابعاد نگرش اینترنتی………………………………………………………………………………………… 664-2- 7- پیشبینی بعد راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکیبر مبنای ابعاد نگرش اینترنتی ………………………………………………………………………………………… 674-3- یافتههای جانبی پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 68 فصل پنجم : بحث و نتیجهگیری5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………… 705-2- رابطه ابعاد نگرش اینترنتی و اضطراب چندبعدی کتابخانهای……………………………………. 715-3- پیشبینی بعد راحتی و اعتماد بهنفس در هنگام استفاده ازکتابخانه بر اساس ابعاد نگرش اینترنتی………………………………………………………………………………… 745-4- پیشبینی بعد اضطراب عمومی کتابخانهای و فرایند جست وجویاطلاعات بر اساس ابعاد نگرش اینترنتی………………………………………………………………………………… 755-5- پیشبینی بعد موانع در ارتباط با کارکنان کتابخانه بر اساسابعاد نگرش اینترنتی……………………………………………………………………………………………………………….. 775-6- پیشبینی بعد درک اهمیت استفاده از کتابخانه بر اساسابعاد نگرش اینترنتی…………………………………………………………………………………………………………………. 785-7- پیشبینی بعد راحتی با فنآوری موجود در کتابخانه بر اساسابعاد نگرش اینترنتی……………………………………………………………………………………………………………….. 795-8- پیشبینی بعد راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکیبر اساس ابعاد نگرش اینترنتی……………………………………………………………………………………………….. 805-9- یافتههای جانبی پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 825-10- کاربرد نظری و عملی تحقیق……………………………………………………………………………………… 835-11- پیشنهادهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 845-12- پیشنهادهای کاربردی………………………………………………………………………………………………….. 855-13- نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………………………………. 86 فهرست منابعمنابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………. 87منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………… 91 فهرست جدولهاجدول شماره 3-1 جنسیت، تعداد و درصد آزمودنیها……………………………………………………………… 47جدول شماره 3-2 نتایج حاصل از تحلیل گویههای مقیاس اضطراب چندبعدی…………………….. 50جدول شماره 3-3 ضرایب آلفای کرونباخ برای ابعاد پرسشنامه اضطراب چندبعدی……………….. 52جدول شماره 3-4 نتایج حاصل از تحلیل گویههای مقیاس نگرش اینترنتی…………………………… 54جدول شماره 3-5 ضرایب آلفای کرونباخ برای ابعاد پرسشنامه نگرش اینترنتی………………………………………………………… 55جدول شماره 4-1میانگین و انحراف معیار نمرات آزمودنیها در ابعاد متغیر نگرش………………. 59جدول شماره 4-2 میانگین و انحراف معیار نمرات آزمودنیها در ابعادمتغیر اضطراب چندبعدی کتابخانهای ………………………………… 59جدول شماره 4-3 ماتریس همبستگی ابعاد نگرش اینترنتی و اضطراب چندبعدی……………….. 61جدول شماره 4-4 رگرسیون بعد راحتی و اعتماد بهنفس درهنگام استفاده ازکتابخانه بر روی ابعاد نگرش اینترنتی…………………………………………….. 62جدول شماره 4-5 رگرسیون بعد اضطراب عمومی کتابخانه و فرایند جستجویاطلاعات بر روی ابعاد نگرش اینترنتی………………………………………………………………………………………… 63جدول شماره 4-6 رگرسیون بعد موانع در ارتباط با کارکنان کتابخانه بر رویابعاد نگرش اینترنتی…………………………………………………………………………………………………………………….. 64جدول شماره 4-7 رگرسیون بعد درک اهمیت استفاده از کتابخانه بر روی ابعاد نگرشاینترنتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 65جدول شماره 4-8 رگرسیون بعد راحتی با فنآوری موجود در کتابخانهبر روی ابعاد نگرش اینترنتی………………………………………………………………………………………………………… 66جدول شماره 4-9 رگرسیون بعد راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکیبر روی ابعاد نگرش اینترنتی 67جدول شماره 4-10 مقایسه عملکرد دختر و پسر در متغیر اضطراب چندبعدی…………………….. 68چکیدههدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین ابعاد نگرش اینترنتی و اضطراب چندبعدی کتابخانهای بوده است که در آن نگرش اینترنتی به عنوان متغیر پیشبین و اضطراب چندبعدی کتابخانهای بهعنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شد. جامعه آماری پژوهش شامل 229 نفر ( 139 دختر و 90 پسر) از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بوده است که در سال تحصیلی 91-1390 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونهگیری، روش طبقهای خوشهای انتخاب شد و توسط مقیاسهای اضطراب چندبعدی کتابخانهای ون کمپن(2003) و مقیاس نگرش اینترنتی تسائی (2001) مورد ارزیابی گرفتند. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها به شیوه تحلیل گویه، تعیین شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسشنامهها بود. یافتههای حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که الف) بعد نظارت در هنگام استفاده از اینترنت پیشبینی کننده مثبت بعد راحتی و اعتمادبهنفس در هنگام استفاده از کتابخانه میباشد. ب) بعد عاطفی و بعد رفتاری، پیشبینی کننده مثبت بعد اضطراب عمومی کتابخانهای میباشند. ج) بعد نظارت در هنگام استفاده از اینترنت پیشبینیکننده مثبت بعد موانع در ارتباط با کارکنان کتابخانه میباشد. د) بعد عاطفی پیشبینیکننده مثبت بعد راحتی با فنآوری موجود در کتابخانه میباشد. ه) بعد نظارت در هنگام استفاده از اینترنت پیشبینیکننده منفی و بعد رفتاری پیشبینیکننده مثبت بعد راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی با کتابخانه میباشد. علاوه بر این، نتیجه دیگر نیز نشان داد که نمرات راحتی و اعتمادبهنفس در هنگام استفاده از کتابخانه در پسران بیشتر از دختران است.مقدمهدر سالهای اخیر رایانه و فن آوریهای اطلاعات از جمله اینترنت، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به این ترتیب آشنایی با اینترنت به سرعت به یک مهارت اساسی برای انجام وظایف بسیاری، تبدیل شده است. فن آوری اطلاعات در تغییر شکل دادن به خدماتی که کتابخانهها ارائه میدهند، نقش مؤثّری داشته است. بهطوری که ورود این فن آوریها به کتابخانه بر روش استفاده از منابع کتابخانهای تاثیر عمدهای میگذارد. سرعت بی سابقه در تغییرات فن آوری به گسترش نقش کتابخانههای دانشگاهی از طریق توسعه شبکه های اطلاع رسانی رقومی[1] و خدمات الکترونیکی، کمک فراوانی کرده است ( جیائو و آنوگبوزی[2]، 2004).فن آوریهای اطلاعاتی به طرز چشمگیر و با سرعت زیادی نه تنها شیوه ارتباطات انسانی، بلکه بر واسطههای آموزش و یادگیری، تاثیر گذاشته است ( هویک[3]2000). اینترنت به عنوان محصول انقلاب صنعتی چهارم در تاریخ بشریت شناخته شده است ( عرفان منش، 2011). کرچ[4] و کراچفیلد(1948؛ به نقل از شریفی، 1381 ) نگرش را سازمان پایدار فرایندهای انگیزشی، عاطفی، ادراکی و شناختی در ارتباط با برخی از جنبههای دنیای فرد تعریف کرده است. لذا، نگرش ایتنرنتی[5] را میتوان گرایش یا پیشزمینه برای پاسخ منفی یا مثبت به اینترنت تعریف کرد. در قرن 21، نگرش شهروندان نسبت به استفاده و یادگیری اینترنت، در توسعه اقتصادی و آموزشی جامعه، تعیینکننده است. نگرش اینترنتی دانشجویان ممکن است بر استقبال آنان از فعالیتهای اینترنت مدار در آینده تاثیر بگذارد ( تسائی[6]، 2001).اگرچه دانشجویان در عصر اطلاعات به طور مساوی تقاضای افزایش مهارت استفاده از رایانه و اینترنت را نمیکنند، اما امروز سواد اینترنتی به طور فزایندهای در حال تبدیل شدن به یک دروازه برای موفقیت تحصیلی آنهاست (جیائو و آنوگبوزی[7]، 2004 ). پیشرفتهایی که در محیطهای آموزشی امروز بهوجود آمده در کنار ورود انواع فن آوریها وتغییر در برنامه و شیوههای آموزشی و نیازها و توقعات استادان و دانشجویان، باعث شده است دانشجویان برای انجام تکالیف، پیشرفت در رشته و کسب موفقیت، کارهای متفاوتی نسبت به گذشته انجام دهند. به عنوان، مثال شرکت دادن دانشجویان در بحثهای کلاسی و انجام گزارشها و تکالیف درسی موجب میشود دانشجویان به دنبال اطلاعات و منابع اطلاعاتی بیشتری باشند. این اطلاعات را امروزه میتوان از طریق کتابخانهها، اینترنت و نظامهای اطلاعاتی کسب کرد. ولی نتایج تحقیقات مختلف در رابطه با استفاده دانشجویان از این نظامها و مراکز اطلاعاتی، نشان داده است که تمامی دانشجویان نمیتوانند در این امر موفق بوده و نیازهای اطلاعاتی خود را تامین کنند. از جمله دلایل مهم عدم موفقیت جست وجوگران آن است که آنان هنگام استفاده از این مراکز و نظامها دچار نوعی احساس ناخوشایند شده که اصطلاحاً آن را اضطراب مینامند. ایجاد این اضطراب میتواند دارای علل مختلف بوده و با متغیرهای مختلف شخصیتی-محیطی رابطه داشته و همچنین دارای تاثیرات منفی بیشماری نیز باشد (پشوتنی زاده، 1390).کتابخانه دانشگاهی برای برخی دانشجویان محل امنی برای تحقیق و مطالعه به شمار میآید، اما برای برخی دیگر زمینههای اضطراب را ایجاد میکند، بهطوری که میتواند در استفاده موفقیت آمیز آنها از کتابخانه تأثیر سوء بگذارد. این اضطراب اولیه در استفاده از کتابخانه، میتواند منشأ ایجاد اضطراب بیشتر برای دانشجویان باشد و به استفاده غیرمفید از کتابخانه منجر شود ( ملون[8]، 1986). لذا، اضطراب کتابخانهای[9] را میتوان ترس و اضطراب در هنگام استفاده از کتابخانه و یا حتی هنگام تفکر درباره کتابخانه تعریف کرد ( ملون، 1986). اضطراب کتابخانهای دارای ابعادی است که آنرا اضطراب چندبعدی کتابخانهای[10] مینامند. اضطراب می تواند به طور مستقیم بر کمیت و کیفیت پژوهش کتابخانهای کابران نیز تأثیرات منفی داشته باشد (ون کمپن[11]، 2003). اگرچه اضطراب کتابخانهای ممکن است کاربران تمامی انواع کتابخانهها را تحت تاثیر قرار دهد، ماهیت این اضطراب تاکنون بیشتر در محیطهای علمی و دانشگاهی و در میان کاربران کتابخانههای دانشگاهی مورد مطالعه بوده است (جیائو و آنوگبوزی، 2002).***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است*** متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه) ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است تعداد صفحه : 123قیمت : هفده هزار و سیصد تومان *** —- پشتیبانی سایت : serderehi@gmail.com در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید. *** **** *** دانش شناسیعلم اطلاعاتعلم شناسیکتاب علمی کاربردی