پایان نامه رایگان درباره دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش

دانلود پایان نامه

جمع


2513
400
در مرحله بعد پس از آنکه سهم طبقات و گروههای مختلف جامعه آماری از حجم نمونه بر اساس نسبت های موجود در جامعه آماری مشخص گردید . با توجه به اینکه هر یک از طبقات مختلف ( دانشگاهها و نواحی آموزش و پرورش )که اسامی آنها در جدول فوق ذکر شده خود حایز زیر مجموعه متعدد و دسته های فرعی تری مانند دانشکده ها ، دپارتمان ها وگروههای آموزشی و مناطق مختلف آموزش و پرورش بودند و به دلیل پراکندگی مکانی زیاد عملاَ امکان تخصیص نمونه به همه آنها وجود نداشت و از طرفی به دلیل همگن بودن طبقات فرعی مذکور از نظر متغیر های تحقیق ضرورتی به جمع آوری داده ها از همه آنها وجود نداشت .در این مرحله از نمونه گیری خوشه ای استفاده گردید .
نمونه گیری خوشه ای نیز روشی است که در آن ابتدا از میان مناطق ، نمونه ای انتخاب گردد بدوا از میان مناطق بزرگ نمونه گیری می شود و رفته رفته از هر منطقه بزرگ ، مناطق کوچکتری نمونه گیری می شود . (دواس ص74 )
برای اجرای روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ابتدا فهرست حوزه ها و زیر مجموعه های هر کدام را تهیه کرده و آن را بعنوان چهارچوب نمونه گیری قرار می دهیم واز بین خوشه ها وطبقات اصلی (مراکز دانشگاهی و نواحی آموزش و پرورش) خوشه های فرعی را به صورت تصادفی انتخاب می کنیم طبقات و خوشه ها ی فرعی را در اینجا دانشکده ها و مدارس نواحی مختلف آموزش و پرورش تشکیل می دهند . در واقع در اینجا قصد ما اینست که مشخص کنیم از بین هر کدام از مراکز دانشگاهی که فهرست آن در جدول پیشین آمد کدام دانشکده ها و مدارس بعنوان نمونه نهایی برگزیده خواهند شد . پس از اجرای مراحل نمونه گیری خوشه ای ، شش خوشه از بین دانشگاهها و نواحی آموزش و پرورش انتخاب گردید که شرح آن در جدول زیر ارائه شده است .
جدول 3-3- خوشه های انتخابی از زیر گروههای مختلف
خوشه اول
خوشه دوم
خوشه سوم
خوشه چهارم
خوشه پنجم
خوشه ششم
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه بوعلی سینا
دانشگاه آزاد
دانشگاه فرهنگیان
ناحیه دو آموزش و پرورش
ناحیه یک آ . پ
دانشکده پزشکی
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
دانشکده علوم پایه
پردیس شهید باهنر از دانشگاه فرهنگیان
دبیرستانهای حاج بابایی حضرت مهدی – تختی – شهید محلاتی – فنی حرفه ای باباخان
دبیرستانهای امام حسین – امام صادق – ابن سینا – شاهد – علامه حلی