پایان نامه رایگان درباره انجمن های داوطلبانه و اعتماد تعمیم یافته

دانلود پایان نامه

جدول 2-6-6- معرف ها و گویه های استفاده از رسانه های جمعی
نوع رسانه
معرف ها و میزان ساعات استفاده
مطبوعات (روزنامه و مجله )
عدم استفاده – کمتر از نیم ساعت در شبانه روز- بین نیم تا دو ساعت – بیشتر از دو ساعت
رادیو و تلویزیون (داخلی )
عدم استفاده – کمتر ازدو ساعت در شبانه روز – از دو تا 5 ساعت در شبانه روز – بیش از 5 ساعت در شبانه روز
رادیو تلویزیون خارجی (ماهواره )
عدم استفاده – کمتر ازدو ساعت در شبانه روز – از دو تا 5 ساعت در شبانه روز – بیش از 5 ساعت در شبانه روز
اینترنت و استفاده از امکانات ارتباطی مربوط به آن
عدم استفاده – کمتر ازدو ساعت در شبانه روز – از دو تا 5 ساعت در شبانه روز – بیش از 5 ساعت در شبانه روز
2-6-2-5- سرمایه اجتماعی :
از دیدگاه بوردیو، سرمایه اجتماعی حاصل جمع منابع بالقوه و بالفعلی است که نتیجه شبکه با دوامی از روابط نهادی شده بین افراد است . جیمز کلمن سرمایه اجتماعی را بوسیله کارکردش تعریف می کند . بنظر او سرمایه اجتماعی هنگامی ایجاد می شود که روابط میان اشخاص به شیوه ای تغییر یابد که کنش را آسان سازد . (رازنفیلد 2001 :284 ) رابرت پاتنام اعتقاد دارد که سرمایه اجتماعی وجوه گوناگون سازمان اجتماعی نظیر اعتماد ، ، هنجارها و شبکه هاست که می توانند با تسهیل اقدامات هماهنگ کارایی جامعه را بهبود بخشند ( پاتنام ، 1392 ).
با توجه به تعاریف و نظرات فوق میتوان به یک تعریف نسبتاَ جامع درباره این مفهوم دست یافت . سرمایه اجتماعی مجموعه منابع بالقوه و بالفعل شامل شبکه روابط ، اعتماد و هنجارهای اجتماعی است که در نتیجه روابط نهادی شده پایدار ایجاد می شود و با تسهیل اقدامات مشترک و جمعی ، کارایی جامعه را بهبود می بخشد .
سرمایه اجتماعی دارای دو بعد اصلی میباشد : 1- بعد روابط عینی میان افراد از یک طرف 2- پیوند های ذهنی بین همان افراد از طرف دیگر ( Paxton , 2002 :356) و یا بعبارت دیگر بعد نگرشی (ذهنی ) و بعد ساختاری (عینی ) ( آپهوف ، 1999 ) به بیان دیگر بایدگفت که سرمایه اجتماعی دارای دو بعد کمی یا کیفی است از نظر بعد کمی مشارکت هر چه بیشتر باشد و تعداد انجمن های داوطلبانه بیشتر باشند سرمایه اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود . این بعد خود دارای دو بعد دیگر است 1- تعداد سازمان های داوطلبانه 2- تعداد اعضای هر یک از این گروهها .
بعد کیفی نیز که مبتنی بر وجه ذهنی این مفهوم می باشد شامل میزان همبستگی و درجه انسجام درون گروهی ، اعتماد متقابل بین کنش گران و احساسات مثبت است . و خود شامل دو بعد دیگر است 1- بعد همبستگی درون گروهی 2- همبستگی بین گروهی یا انسجام بین گروهی موجود در جامعه . (چلبی و مبارکی ، 1384 )
با توجه به مطالب مذکور درباره ابعاد اصلی سرمایه اجتماعی در این تحقیق برای سنجش این مفهوم سه بعد اساسی اعتماد اجتماعی ، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی مورد توجه گرفته و مبنای تعریف عملیاتی و معرف یابی این مفهوم خواهد بود .
الف ) اعتماد اجتماعی :
فوکویاما (1995 ) اعتماد را بصورت انتظاری تعریف می کند که در جامعه ای با رفتار منظم ، مشارکتی و بر پایه هنجارهای مشترک بر روی بخشی از اعضای جامعه رخ می دهد (بت ، 2008 :484 ) اعتماد اجتماعی خود در قالب سه بعد جزئی تر اعتمادبین فردی ( اعتماد درون گروهی ) اعتماد تعمیم یافته ( اعتماد برون گروهی ) و اعتماد نهادی ( سیاسی ) قابل سنجش است .
اعتماد بین فردی یا درون گروهی به آن نوع از اعتمادی گفته می شود که فرد به اشخاصی در درون گروههای تحت عضویت خود دارد . گروههایی که پیوندهای قوی و منظمی با افراد آن دارد و شامل اعتماد به افراد خانواده ، خویشاوندان ، دوستان همکاران و همسایگان می باشد .
اعتماد تعمیم یافته به آن نوع از اعتمادی گفته می شود که فرد به اشخاصی خارج از گروههای تحت عضویت خود دارد و اساساَ به آن اعتماد بین گروهی یا میان گروهی نیز گفته می شود . پیوند این گروهها از نوع پیوند هایی است که مارک گرانووتر از آن تحت عنوان پیوندهای ضعیف نام می برد .
اعتماد نهادی ( سیاسی ) شامل اعتمادی است که افراد به نهاد ها و سازمانهای رسمی یا غیر رسمی و دولتی یا غیر دولتی دارند .
ب) انسجام اجتماعی :
مفهوم انسجام اجتماعی را میتوان پیوندهای نظم یافته ، تبادلات یا دوسویگی های کردارها را میان کنشگران یا جمع ها تعریف کرد گیدنز انسجام اجتماعی را معطوف به نظام مندی در سطح کنش متقابل چهربه چهره تعریف می کند ( گیدنز ، 1384 :83 ). پیتر هال (2002 ) از این شاخص میزان متعهد بودن به خود و متعهد بودن به دیگران و درک نقش و وظایفش نسبت به شهروندان دیگر را مورد سنجش قرار می دهد . انسجام به مفهوم بهره مندی از احساس پذیرش از سوی دیگران و احساس راحتی در محیط همسایگی و اجتماع محلی و گروههایی که افراد در آنها عضویت داشته و یا در آنها مشارکت دارند می باشد .
ج) مشارکت اجتماعی :