پایان نامه دیدگاه روانشناسی و نشانه شناسی

دانلود پایان نامه

– ابراز نگرانی عمیق اوباما از این حمله : ایران با این حرکات دارد نشان می دهد که متوجه نیست تا چه حد انزوای بین المللی دارد
– دولت نروژ هم سفارتخانه خود را در ایران تعطیل اعلام کرده است
– رئیس پیشین سرویس های اطلاعاتی ارتش اسرائیل: ایران مواد لازم برای ساخت 4 یا 5 بمب اتمی را دارد
– منابع آگاه می گویند : آمریکا از تحریم بانک مرکزی ایران و معرفی کردن بانک مرکزی ایران به عنوان یکی از مراکز مهم پولشوئی در دنیا دو هدف عمده را دنبال می کند؛اول ، فشار به ایران و کاهش قیمت نفتش و دوم ، تعداد خریداران نفت ایران کاهش پیدا کند
– انفجار در تاسیسات اتمی اصفهان (مسئولین نظام ابتدا انفجار را تایید ، ولی پس از چند ساعت همگی آن را تکذیب کردند )
– عربستان برای مجازات ایران ، تولید نفت خود را به 12 هزار بشکه افزایش خواهد داد ( گفتگوی آمریکا با سفیر عربستان در این زمینه)
– عباس صداقت ( رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت) :ایدز درایران به شدت روبه افزایش است وزنان بیشترین قربانیان موج سوم ایدز در ایران هستند
– سرطان خون بین کودکان تهرانی افزایش پیدا کرده است (به دلیل افزایش آلودگی )
– بشار اسد در مصاحبه ای نادر، گفت :هیچ دولتی مردم خودش را بی دلیل نمی کشد مگر آنکه رهبری دیوانه داشته باشد!
– پوتین آمریکا را متهم به ایجاد آشوب در روسیه می کند ( مقامات آمریکا علی الخصوص هیلاری کلینتون ، برای آشوب در روسیه برنامه ریزی می کنند )
همچنین با بررسی دقیق مشخص گردید که بیشترین عناصر خبری بکار رفته در اخبار دو بخش خبری شبکه یک در یک هفته آماری ، به ترتیب عنصر “چه” با 325 ، عنصر “کجا “با 167 ، عنصر “که” با 136 ، عنصر “چگونه” با 83 ، عنصر “چرا” با 65 و در آخر هم عنصر خبری “کی” با 62 بارقرار دارد.
در بخش خبری شبکه من وتو (1) نیز به ترتیب عنصر خبری “چه” با 89 ، عنصرخبری “که” با 45 ، عنصرخبری “چرا” 34 ، عنصر خبری “کجا” 29 ، عنصرخبری “چگونه” 21 و درآخر نیز عنصر خبری “کی” با تنها 9 بار تکرار قرار دارند.
با یک مقایسه سطحی مشخص می شود که در هر دوشبکه ، عنصر خبری “کی” چندان برجسته نشده است . این مساله بخصوص در اخبار شبکه من و تو ( 1 ) بیشترمشهود است . همچنین به عناصر خبری “چرا” و “چگونه” در بیشتر موارد بخصوص در تیترها آنچنان توجه نشده و در بسیاری موارد علل و چگونگی بروز حوادث و جریانات چندان برای مخاطبان شفاف سازی نشده و نکات ابهام زیادی دراین زمینه ها باقی مانده است. بنظر دوشبکه بیشتر از اینکه به علل و چگونگی اهمیت بدهند ، تنها اخبار را بطور سطحی بازگو و از آن رد می شوند!
شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه من و تو 1 ، در روزهای یکشنبه 15/8/90 ، دوشنبه 23/8/90 ، چهارشنبه 9/9/90 و پنج شنبه 17/9/90 با یکدیگر در بخشهای خبری متفاوت ، یک خبر مشترک داشتند و فقط در روز دوشنبه 23/8/90 در بخش خبری ساعات 14 دو خبر مشترک بین دو شبکه وجود داشت .با مشاهده و بررسی اخبار ضبط شده روزهای شنبه 7/8/90 و سه شنبه 1/9/90 هیچ خبر مشترکی که هر دو شبکه به آن پرداخته باشند یافت نشد.
شبکه یک در تمامی روزهای ذکر شده در هر دو بخش خبری 14 و 21 با شبکه من وتو (1) دارای خبر مشترک بود و فقط در روز پنجشنبه تنها در بخش خبری ساعت 14 بین دو شبکه مورد مطالعه خبر مشترک وجود داشت.
همچنین در بحث مقایسه نشانه شناسی و تفاوتهای غیر محتوایی بخش های خبری دو شبکه نتایج زیر حاصل گردید :
استودیو خبر شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران ، در اندازه بسیار بزرگ با دکور بندی شکیل و زیبا با تکنولوژی مدرن مجهز و طراحی شده است . بیشتر رنگ های استفاده شده در رنگ آمیزی دیواره ها و کف رنگ های خانواده آبی از قبیل آبی ، سرمه ای ، بنفش و … است .
از دیدگاه روانشناسی رنگها ( پور زرگر ، 1387 ) رنگ آبی هماهنگی ، رضایت خاطر و خشنودی را به ارمغان می آورد. همچنین رنگ آبی بیانگر آرامش کامل است که صلح و صفا به همراه دارد ونوعی حس اعتماد به انسان می بخشد.
رنگ بنفش نیز ترکیبی از قرمز وآبی است ودر واقع ترکیبی از خصوصیات هر دو رنگ را نمایانگر است . بنفش نشانه دوستی بسیارهمراه با یکرنگی است و نوعی اتحاد عارفانه و درجه بالایی از صمیمیت به همراه دارد همچنین بنفش بیانگر عظمت در عین صلح و صفاست .
در اصل و با جمیع خصوصیات گفته شده استفاده از این ترکیب رنگی همراه با نورپردازی ملایم متناسب با آن می تواند به مخاطب آرامش درونی و رضایت خاطر و خشنودی و شادمانی ببخشد و می تواند در جلب حس اعتماد مخاطب در هنگام تماشای اخبار بسیار تاثیر گذار باشد.
فضای استودیوی خبر بصورت نیمه تاریک و نورهای مورد استفاده در استودیوی خبر شبکه یک سیما ، اکثرا نورهای لایت و با رنگ های متناسب با رنگ آمیزی استودیواست .
تجهیزات موجود در استودیو مدرن و مطابق با استانداردهای روز است . سرتاسر دیواره بزرگ پشت سر گوینده اصلی خبر را مانیتوری بسیار بزرگ پوشش داده است که گاها تصاویر ملایم کامپیوتری و دز برخی دقایق نیز متناسب با اخبار تصایری برآن نقش می بندد. در دو دیواره کناری نیز به شکلی زیبا دو مانیتور مستطیل شکل که اندکی کوچکتر ازمانیتور وسطی هستند به تناسب اخبار تصاویری را نمایش می دهند . همچنین برای اعلام اخبار ورزشی توسط گوینده خبر ورزشی و اعلام وضعیت هوا توسط کارشناس هواشناسی از این مانیتورها استفاده می شود.