پایان نامه درباره کارکرد اجتماعی و نظام اقتصادی

دانلود پایان نامه

سه سال تبلیغ عملی رسول اکرم (ص) و افزایش گروندگان او زمینه ذهنی و اجتماعی دعوت عمومی و علنی را فراهم آورد. بیش از 40 تن از نزدیکان و فرزند زادگان عبدالمطلب- که ابوطالب، حمزه و ابولهب از آن جمله‌اند- به مهمانی دعوت شدند و علی (ع) به دستور خدا (ع) سفره‌ای گسترد. پس از صرف غذا رسول خدا همگی را به خداوند دعوت کرد و از جمع حاضر یاری خواست تا او را یاری کنند، این موضوع را سه بار تکرار کرد و هر سه بار فقط علی (ع) پاسخ داد و رسول خدا (ص) به علی (ع) اشاره کرد و فرمود: این، برادر، وصی و جانشین من در میان شماست. (جعفری، 1362، ص88-89 )
8-2-3. دعوت عمومی و آغاز صف‌بندی موحدان و مشرکان در مکه
رسول خدا (ص) در سومین مرحله از مأموریت خود در دعوت اجتماعی و گذر از جامعه جاهلی گامی بلند برداشت و پس از آنکه فرشته وحی فرمان هدایت عمومی «فاصدع بما تؤمر» را به وی ابلاغ کرد، طنین «یا صباحاه» او در کوه صفا پیچید و عموم مردم را به اسلام دعوت کرد.
ابولهب، با توهین به پیامبر (ص) گفتارش را دروغ خواند. در این هنگام، فرشته وحی، با فرود آوردن سوره مسد و سرزنش ابولهب جبهه حق را یاری رساند.
نسیم فزاینده آیات الهی و منطق نیرومند پیامبر (ص)- که بر سه محور عمده یکتایی خدا، پرستش خدای واحد و سرزنش بت‌پرستی، و رستگاری در پرتو توحید استوار بود – نظر بسیاری از مردم را به کارکرد اجتماعی دعوت جلب کرد. گروهی اسلام آوردند، دسته‌ای به تفکر فرو رفتند و گروه‌هایی نیز برآشفتند.(جعفری، 1392، ص92)
9-2-3. علل مخالفت با اسلام
مخالفان دعوت توحیدی پیامبر (ص) سه گروه مشرکان، یهودیان و منافقان بودند. برخی از مهم‌ترین علت‌های نپذیرفتن اسلام و مخالفت با پیامبر (ص):
1. جهت‌گیری دینی و توحیدی دعوت و مخالفت اسلام با الهه اعراب و دین رایج و موروثی حاکم بر مکه مهم‌ترین علت مخالفت قریش بوده است.
تیجه جهت‌گیری اجتماعی دعوت و اسلام آوردن محرومان و جوانان، فروپاشی نظام اجتماعی حاکم بود.
جهت‌گیری اقتصادی قرآن که نظام اقتصادی جامعه را مورد طعن قرار داد و معبود شدن ثروت و سرمایه را تقبیح کرد و استغنا و ثروت را عامل طغیان معرفی کرد.
رقابت‌های قبیلگی و حسادت ورزیدن به موقعیت ارزشی بنی‌هاشم و فرزندان عبدمناف.
بشر بودن پیامبر (ص)
روی آوردن مستضعفان به آن حضرت (ص)
اعتقاد به جبر
درخواست‌های نابجا و ناممکن
اطاعت کورکورانه از نیاکان
دلداگی به دنیا
10-2-3. اقدامات مشرکان
سران قریش برای وصول به دو هدف مهیا کردن زمینه انزوای پیامبر یا برخورد رویارو با آن حضرت، وارد صحنه مبارزه شدند.
11-2-3. شگردهای مسالمت آمیز
سران گروه‌هایی که راه اندیشه صحیح را بر خود بسته بودند، می‌دانستند تا وقتی حمایت ابوطالب از پیامبر ادامه دارد، به سبب نفوذ فراوان وی، نمی‌توانند برخوردی یکپارچه و خصمانه با پیامبر داشته باشند. از این‌رو، برای پایان بخشیدن به حمایت ابوطالب از رسول خدا (ص) نزد وی شتافتند. آنها تصمیم داشتند از رئیس قبیله بنی‌هاشم بخواهند که یا محمد را از ادامه کار باز دارد و یا او را به آنان واگذارد. تدبیر عاقلانه و سخنان نرم ابوطالب در سران قریش اثر گذاشت. بنابراین، ابواطلب را رها کردند و رفتند.
شورای مشورتی قریش برای بار دوم نزد ابوطالب شتافت، سخن تهدیدآمیز خود را از طریقه ابوطالب به پیامبر (ص) رساند و این جواب را دریافت کرد:
به خدا سوگند، اگر خورشید را در دست راست و ماه را در دست چپم قرار دهند و بخواهند من را از پی‌گیری هدفم، که همان تبلیغ آیین اسلام است، دست بردارم، هرگز چنین نخواهم کرد، تا آنکه خداوند آن را پیروز گرداند یا در این راه کشته شوم.
پس از این رویداد، ابوطالب- که برای دفاع نظامی از پیامبر آماده می‌شد – گفت: سوگند به خدا، هیچ گاه از یاری‌ات دست برنخواهم داشت. آنگاه هاشمیان و مطلبیان را گرد آورد و از آنان خواست در حمایت از رسول خدا (ص) از هیچ کوششی دریغ نورزند. همه حاضران، جز ابولهب، سخن ابوطالب را پذیرفتند.