برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
مقدمه | 2 |
بیان مسأله | 3 |
اهمیت و ضرورت مسأله | 5 |
اهداف پژوهش | 7 |
فرضیهها | 8 |
تعاریف واژهها و اصطلاحات | 8 |
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق | |
مبانی نظری پژوهش | 12 |
مدارس هوشمند | 14 |
تاریخچه مدارس هوشمند | 14 |
تعریف مدارس هوشمند | 17 |
نقش فناوریهای نوین در هوشمندسازی مدارس | 20 |
مدل مفهومی مدارس هوشمند | 21 |
محیط یاددهی و یادگیری متنی بر محتوای چندرسانهای | 22 |
زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات | 23 |
مدیریت مدرسه توسط سیستمهای یکپارچه رایانهای | 24 |
برخورداری از معلمان آموزش دیده در حوزه فناوری اطلاعات | 25 |
ارتباط یکپارچه رایانهای با مدارس دیگر | 26 |
پیشرفت تحصیلی | 27 |
عوامل مؤثر در پیشرفت | 27 |
هوش | 27 |
علایق و عوامل مربوط به دانشآموز | 27 |
انگیزه | 28 |
خانواده و محیط خانواده | 29 |
برنامهریزی | 30 |
عوامل مربوط به مدرسه و معلم | 30 |
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی | 31 |
اندازهگیری پیشرفت تحصیلی | 32 |
مفهوم انگیزش | 33 |
دیدگاههای مطرح شده در مورد انگیزش | 35 |
دیدگاه رفتاری | 36 |
دیدگاه انسانگرایی | 36 |
دیدگاه شناختی | 38 |
مفهوم انگیزش پیشرفت | 39 |
گرایشهای انگیزش دیسی | 42 |
انگیزش تسلط | 44 |
رابطه میان نیاز به پیشرفت و عملکرد آن | 45 |
پایداری در انجام تکالیف | 46 |
خطرجویی | 46 |
تکمیل تکالیف ناتمام | 47 |
تفاوتهای جنسیتی در انگیزش پیشرفت | 47 |
انگیزش پیشرفت خود مختار در مقابل اجتماعی | 48 |
انگیزش پیشرفت و سازندگی اجتماعی | 48 |
خود اثربخشی و انگیزش پیشرفت | 48 |
نظریه اسناد و انگیزش پیشرفت | 49 |
اضطراب | 50 |
اضطراب و یادگیری | 51 |
اضطراب رایانه | 52 |
مروری بر تحقیقات انجام شده | 57 |
نقد و ارزیابی | 61 |
فصل سوم: روش تحقیق | |
روش تحقیق | 63 |
جامعه آماری | 63 |
حجم نمونه و روش نمونهگیری | 64 |
ابزار جمعآوری دادهها | 64 |
پرسشنامه انگیزش پیشرفت | 65 |
پرسشنامه اضطراب رایانهای | 66 |
روایی و پایایی | 67 |
روش جمعآوری دادهها | 68 |
روش تجزیه و تحلیل دادهها | 69 |
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها | |
توصیف دادهها | 71 |
دادههای مربوط به پرسشنامه اضطراب رایانهای | 72 |
دادههای مربوط به پرسشنامه انگیزش پیشرفت | 74 |
دادههای مربوط به نمرات پیشرفت تحصیلی | 75 |
تجزیه و تحلیل دادهها | 77 |
جمعبندی | 82 |
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها | |
استنتاج | 84 |
بحث و بررسی فرضیه اول پژوهش | 84 |
بحث و بررسی فرضیه دوم پژوهش | 86 |
سایر نتایج | 88 |
محدودیتهای پژوهش | 89 |
پیشنهادهای پژوهش | 90 |
فهرست جداول
جدول (2-1)، تفاوت های شخصیتی در انگیزش پیشرفت | 41 |
جدول (4-1) آمار توصیفی پرسشنامه اضطراب رایانهای | 72 |
جدول (4-2) توزیع فراوانی نمرات اضطراب رایانهای دانشآموزان | 73 |
جدول (4-3) آمار توصیفی پرسشنامه انگیزش پیشرفت | 74 |
جدول (4-4) توزیع فراوانی نمرات انگیزش پیشرفت دانشآموزان | 74 |
جدول (4-5) آمار توصیفی نمرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | 75 |
جدول (4-6) توزیع فراوانی نمرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | 76 |
جدول (4-7). ضریب همبستگی پیرسون بین اضطراب رایانهای و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | 77 |
جدول (4-8). ضریب همبستگی بین اضطراب رایانهای و انگیزش پیشرفت دانشآموزان | 76 |
جدول (4-9). ضریب همبستگی بین انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | 80 |
فهرست نمودارها
نمودار (4-1) توزیع فراوانی نمرات اضطراب رایانهای دانشآموزان | 73 |
نمودار (4-2) توزیع فراوانی نمرات انگیزش پیشرفت دانشآموزان | 75 |
نموار (4-3) توزیع فراوانی نمرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | 76 |
نمودار (4-4) ضریب همبستگی پیرسون بین اضطراب رایانهای و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | 78 |
نمودار (4-5) ضریب همبستگی بین اضطراب رایانهای و انگیزش پیشرفت دانشآموزان | 80 |
نمودار (4-6) ضریب همبستگی بین انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | 81 |
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه اضطراب رایانه ای با پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان متوسطه مدارس هوشمند شهرستان بروجن در سال تحصیلی 93-1392 پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. همچنین جامعه آماری پژوهش کلیهی دانش آموزان پسر متوسطه مدارس هوشمند به تعداد 1144 نفر بوده که بر این اساس حجم نمونه 287 نفر محاسبه گردید. لازم به ذکر است که برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای (چند مرحلهای) استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه اضطراب رایانهای هنسن، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس و نمرات معدل دانشآموزان میباشد. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین اضطراب رایانه با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار و معکوس با ضریب همبستگی 775/0- وجود دارد. همچنین بین اضطراب رایانه با انگیزش پیشرفت رابطه معنادار و معکوس با ضریب همبستگی 707/0- وجود دارد. بدین معنا که دانشآموزانی که از اضطراب رایانه کمتری برخوردارند، از پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت بیشتری برخودارند. بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاد شده است که کارگاههای مهارتهای رایانهای برای دانشآموزان برگزار شود و واحدهای درسی مهارتهای رایانهای برای دانشآموزان تمامی رشتهها اختصاص داده شود تا بدین طریق مهارتهای رایانهای دانشآموزان تقویت شود و نگرش مثبت به رایانه در آنها ایجاد شود.
مقدمه
در زندگی کنونی رایانه ها در همه جا حضور دارند و در نتیجه، بسیاری از افراد با رایانه و کار با آن تجربه مستقیم یا غیر مستقیم دارند. اما استفاده از رایانه، همیشه یک رویداد رضایت بخش و شاد نیست. در ایران اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، در معرض تعامل با رایانه قرار گرفته اند. بدیهی است که این روند، به دلیل گسترده بودن کاربردهای رایانه، متفاوت بودن میزان تجارب کاربران رایانه، جدید بودن و به روز شدن فزاینده این فناوری و آشنایی کم افراد با آن، موانعی را فرا روی کاربران در استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار خواهد داد. پدیده اضطراب ارایانه[1]، یکی از چنین موانعی است که منجر به اجتناب افراد از مواجهه با رایانه می شود که در نهایت، محرومیت از دنیای وسیع اطلاعات و سرعت و دقت در فعالیت های آموزشی و پژوهشی را به همراه دارد (غلامعلی لواسانی،1381).
اکثر برنامه های آموزشی در مدارس سنتی، به صورت معلم محور بوده، با استعدادها، توانایی ها، نیازها و شیوه های یادگیری دانش آموزان که هر یک آهنگ مخصوص خود را دارد، متناسب نیستند. مدارس هوشمند به سبب برنامه های درسی انعطاف پذیر، امکان تدریس با شیوه های نو، داشتن طیف وسیعی از برنامه ها و روش های آموزشی و محوریت بخشیدن به نقش دانش آموز، با در نظر گرفتن تفاوت های فردی و توجه بیش تر به نیازها، علایق و استعدادهای دانش آموزان، می توانند در جهت از بین بردن یا کاهش دادن شکاف آموزشی مؤثر و مفید باشند. مدارس هوشمند عمدتاً درجهت تأمین این نیازها برنامه ریزی شدهاند، چرا که در این مدارس دانشآموزان می آموزند که چگونه اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق شبکه های اطلاعاتی استخراج کنند، چگونه در مورد آنها بیندیشند و چگونه حاصل یافته های خود را در جهت حل مسایل و مشکلات خود و توسعه و پیشرفت جوامعشان به کار گیرند (مؤید نیا، 1384،ص22). از سوی دیگر فناوری اطلاعات و ارتباطات و مخصوصاً رایانه یکی از نیرو ها و ابزارهایی است که بسیاری از جنبه های زندگی را دچار تغییر کرده است و در این زمینه نقش رایانه ها در آموزش بسیار مهم گردیده است و این اهمیت برای ادامه رشد و توسعه در قرن 21 ادامه خواهد داشت (الیور[2]، 2002). اما با این وجود بعضی از افراد از کار کردن با رایانه و حتی گاهی اوقات از مواجه شدن با آن هراس دارند. به همین دلایل این افراد تمایلی به استفاده از رایانه در موقعیتهای یادگیری و شغلی خود ندارند. بنابراین بررسی و تحقیق در رابطه با اضطراب رایانه، پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان به خودی خود میتواند نقش مؤثری در ارتقاء کیفبت فرایند یاددهی – یادگیری داشته باشد. همچنین نتایج میتوانند دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت را در رابطه با استفاده نادرست از رایانه جهت تصمیمگیریهای آتی آشنا سازند.
تعداد صفحه : 119
قیمت : هفده هزار و سیصد تومان