نوآوری در فناوری اطلاعات:"پایان نامه کسب و کار الکترونیک"

یک فرصت یک حالت خارجی است که می تواند بصورت مثبت بر پارامترهای عملکردی شرکت تاثیر گذاشته و مزیت رقابتی که ایجاد کننده اقدامات مثبت در زمان مناسب است را بهبود دهد. از جمله فرصتهای پیش روی یک شرکت می توان به بازارهای توسعه یافته همچون اینترنت و نیز حرکت به سمت بخش جدیدی از بازار که سود بیشتر دارد و یا بازارهای رها شده توسط رقبا اشاره کرد. فرصتها را می تواند در قالب یکی از دسته های زیر دسته بندی گردد:
– توسعه بازار- آسیب پذیری رقبا- روندهای صنعت یا شیوه زندگی- توسعه تکنولوژی- اعتبار جهانی- بازارهای جدید- صادرات و واردات- انحصاری شدن جدید- قراردادهای بزرگ- توسعه کسب و کار و محصول- اطلاعات و تحقیق- شراکت ها و نمایندگی- تاثیرات فصلی، آب و هوا و غیره- وضعیت اقتصادی.
2-29-4-2- نوآوری در فناوری اطلاعات
در دهه های اخیر، انقلابی در حوزه ارتباطات و کامپیوتر ایجاد شده است و این نشانه ای است که پیشرفت فناوری و استفاده از فناوری اطلاعات با سرعت زیاد ادامه خواهد یافت. همراهی و پشتیبانی از فن آوری های اطلاعاتی جدید و افزایش قابل توجه در قدرت انجام محاسبات و کاهش هزینه ارتباطات، هر دو این تکنیک ها، به عنوان نتایج سبقت در قرن حاضر می باشند. امروزه، نوآوری در فناوری اطلاعات اثرات گسترده ای در حوزه های متعددی از جامعه و سیاست گذاری در مورد مسائل مربوط به اقتصاد، بهره وری از حقوق مالکیت معنوی، حفاظت از حریم خصوصی و توانایی دسترسی به اطلاعات را به همراه دارد. این پیشرفت ها فرصت های قابل توجهی را بوجود می آورند اما در مقابل چالش ها و اثرات جدی را نیز به دنبال خواهند داشت. فناوری و نو آوری دربردارنده کلیه روش‌ها، فرآیندها سیستم‌ها و مهارت‌هایی است که جهت تبدیل منابع به محصولات بکار گرفته می‌شوند. به هرگونه تغییر و تحول در فناوری (ترک روشهای قدیمی و سنتی انجام امور) ”نوآوری“ اطلاق می‌شود. از جمله مهم‌ترین انواع نوآوری، می‌توان به ”نوآوری در محصول“ و ”نوآوری در فرآیند“ اشاره کرد. نوآوری در فرآیند عبارتست از ایجاد تحولات موثر در روشهای تولید بروندادها و محصولات. نوآوری در محصول نیز دربرگیرنده تغییرات و تحولاتِ ایجادشونده در خودِ بروندادها (اعم ازمحصولات و خدمات) است. بایستی تصمیم‌گیری درباره نوآوری‌های فناورانه, بین بسیاری از عوامل مرتبط، توازن برقرار کند. موثرترین رویکرد به فناوری, نه‌تنها به توانایی فناوری در حمایت و برآوردن نیازهای استراتژیک سازمان وابسته است, بلکه به توانمندی‌ها و قابلیتهای سازمان در به‌کارگیری موفقیت‌آمیز فناوری نیز بستگی دارد.
2-29-4-3- توسعه و پشتیبانی
واژه توسعه و در فارسی دری انکشاف (development) از نظر لغوی در زبان انگلیسی، به معنی بسط یافتن، درک کردن، تکامل و پیشرفت است. گرچه این واژه از قرن هشتم هجری (۱۴ میلادی) برای توضیح برخی پدیده‏های اجتماعی بکار رفته است، لیکن استفاده وسیع از این واژه به عنوان یک چارچوب تحلیلی برای درک پیشرفت جوامع انسانی، به بعد از جنگ جهانی دوم و در دهه‏های ۱۹۶۰-۱۹۵۰ مربوط می‏شود. در آن موقع، این واژه مترادف با نوسازی، رشد، صنعتی شدن و برای تعبیرات و اصطلاحات مشابه به کار می‏رفت.
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
بررسی میزان همراستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک (با استفاده از تکنیک AHP) مطالعه موردی(مجتمع پتروشیمی اصفهان)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *