مقاله رایگان درمورد خرید و فروش و زنان مطلقه

دانلود پایان نامه
«وَمَن کَانَ غَنِیّاً فَلْیَسْتَعْفِفْ وَمَن کَانَ فَقِیراً فَلْیَأْکُلْ بِالْمَعْرُوفِ»؛
هرکس که بی‌نیاز است خودداری کند، و آن کسی که نیازمند است به طور شایسته از آن بخورد.
4. نفقه مرد به همسر خویش؛
«أَسْکِنُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ سَکَنتُم مِن وُجْدِکُمْ»؛
آنها (زنان مطلقه) را هر جا خودتان زندگی می‌کنید و در توانایی شماست سکونت دهید.
5. نگاه داشتن زنان به طرز صحیح؛
«فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ»؛
پس یا به گونه نیک آنها را نگه دارید(آشتی کنید) و یا به گونه پسندیده‌ای آنها را رها سازید.
بدیهی است که مصادیق موضوعات فوق با تغییر شیوه‌های زندگی تغییر می‌کند. به عنوان مثال شخصی که در گذشته مستطیع حج به شمار می‌آمد، امروزه به خاطر نیازهای فراوان، مستطیع محسوب نمی‌شود. در مورد فقر و بی‌نیازی هم وضع چنین است؛ امکان دارد کسی که در گذشته ثروتمند محسوب می‌شده امروزه فقیر به شمار آید. همچنان که در زمان‌های گذشته، نفقه همسر به لباس و خوراک و مسکن منحصر بوده است؛ اما امروزه نیازهای زن افزایش یافته و چنانچه مرد به بر آوردن آنها اقدام نکند، گفته می‌شود که کوتاهی کرده و از دادن نفقه خودداری کرده است..
تأثیر زمان و مکان در تغییر حکم به واسطه تغییر ملاک حکم:
بدون شک احکام شرعی، تابع ملاکات، مصالح و مفاسدند؛ البته ممکن است ملاک حکم، مجهول و مبهم باشد و یا به واسطه تصریح شارع، معلوم گردد. صورت اوّل خارج از بحث ماست؛ اما در صورت دوم، حکم، تابع ملاک و معیاری می‌باشد که شارع بیان کرده است. بنابراین چنانچه ملاک مشخص شده باقی باشد، حکم هم به قوت خود باقی می‌ماند؛ ولی اگر آن ملاک برحسب تغییر شرایط زمانی و مکانی تغییر کند، قطعاً حکم هم تغییر خواهد کرد، به عنوان نمونه:
1ـ همه فقیهان معتقد بودند که خرید و فروش خون به دلیل اینکه منفعت حلال ندارد حرام است. این حکم همچنان باقی بود تا این که علم کشف کرد خون دارای منافع حلالی است که اساس زندگی بشر بر آن استوار است؛ به گونه‌ای که هدیه خون به بیماران به منزله زندگی بخشیدن به آنهاست. در این شرایط خون ملاک دیگری پیدا کرده و در نتیجه، خرید و فروش آن حلال گردید.
امام خمینی فرموده است:
طبق قوی‌ترین قول، استفاده از خون در غیر خوردن و همچنین خرید و فروش آن، جایز است.
2ـ بریدن اعضای بدن مرده در اسلام حرام است. رسول خدا(ص) می‌فرماید:
إیّاکم و المثله ولو بالکلب العقور؛ از بریدن اعضای بدن مرده بپرهیزید، هرچند سگ هار باشد.
بدیهی است که ملاک تحریم، بریدن اعضای بدن مرده به قصد انتقام جویی است؛ و در آن دوران برای این کار هیچ فایده‌ای جز پاسخ مثبت دادن به خواهش نفسانی وجود نداشته است؛ اما امروزه بریدن اعضای بدن مرده فواید زیادی دارد، به طوری که مسأله پیوند اعضا برای نجات کسانی که در حال مرگ هستند؛ ضروری به شمار می‌آید.
3ـ بدون شک زاد و ولد در شریعت اسلام امر مطلوبی است. محمد بن مسلم از امام صادق(ع) نقل کرده که حضرت فرمود:
انّ رسول الله(ص) قال: تزوّجوا فإنّی مکاثربکم الامم غداً یوم القیامه؛
رسول خدا(ص) فرموده است: ازدواج کنید که در روز قیامت من به زیادتی شما افتخار می‌کنم.
جابر به نقل از امام باقر(ع) می‌گوید:
قال رسول الله ما یمنع المؤمن أن ینفذ أهلاً لعلّ الله یرزقه نسمه تثقل الارض بلا إله إلاّ الله؛