(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول: کلیات
زندگینامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….5
ساختارگرایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………15
روایتشناسی ساختارگرا………………………………………………………………………………………………………………………….18
شخصیت………………………………………………………………………………………………………………………………………………….23
پیرنگ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………26
درونمایه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………29
دیدگاه یا زاویۀ دید………………………………………………………………………………………………………………………………….30
صحنه و صحنهپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………… 32
گفتگو……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….34
لحن………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….35
فضا و رنگ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….36
سبک………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..37
تفاوت فیلمنامه و داستان………………………………………………………………………………………………………………………..39
فصل دوم
سوتهدلان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………42
خلاصۀ داستان…………………………………………………………………………………………………………………………………………43
تحلیل ساختاری روایت……………………………………………………………………………………………………………………………44
پیرنگ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………49
شخصیتپردازی……………………………………………………………………………………………………………………………………….53
درونمایه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………76
زاویۀ دید………………………………………………………………………………………………………………………………………………….76
موضوع……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..77
صحنه و صحنهپردازی……………………………………………………………………………………………………………………………..79
لحن………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….82
گفتگو……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….85
فضا و رنگ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….88
سبک………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..92
فصل سوم
حاجی واشنگتن……………………………………………………………………………………………………………………………………….97
خلاصۀ داستان…………………………………………………………………………………………………………………………………………98
تحلیل ساختاری روایتِ فیلمنامۀ حاجی واشنگتن…………………………………………………………………………………99
پیرنگ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………102
شخصیتپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………….109
درونمایه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………124
زاویه دید……………………………………………………………………………………………………………………………………………….124
موضوع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..125
صحنهپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………………126
لحن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….131
فضا و رنگ…………………………………………………………………………………………………………………………………………….133
سبک……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..136
فصل چهارم
مادر……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….147
خلاصۀ داستان………………………………………………………………………………………………………………………………………148
تحلیل ساختاری روایت…………………………………………………………………………………………………………………………149
پیرنگ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………153
شخصیتپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………….156
درونمایه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………187
زاویه دید……………………………………………………………………………………………………………………………………………….187
موضوع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..187
صحنهپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………………188
لحن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….190
فضا و رنگ…………………………………………………………………………………………………………………………………………….193
سبک……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..198
فصل پنجم
دلشدگان……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 203
خلاصۀ داستان………………………………………………………………………………………………………………………………………204
تحلیل ساختاری روایت…………………………………………………………………………………………………………………………205
پیرنگ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………208
شخصیتپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………….210
درونمایه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………235
موضوع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..235
زاویۀ دید……………………………………………………………………………………………………………………………………………….235
صحنهپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………………236
لحن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….238
فضا و رنگ…………………………………………………………………………………………………………………………………………….239
سبک……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..243
سرانجام……………………………………………………………………………………………………………………………………………….24
«چکیده»
ساختارگرایی یکی از رویکردهای جدید نقد ادبی است که بر اساس نظریه های زبان شناسی به وجود آمده است. ساختار به معنی نظام است و در هر نظام، همۀ اجزای تشکیل دهندۀ آن با هم ارتباط دارند و هرچه هماهنگی میان این اجزای سازنده بیشتر باشد، یکپارچگی آن نظام نیز ببیشتر می شود. یک متن ادبی مانند هر نظام دیگری از اجزایی تشکیل شده است و پیوندی یکپارچه از همۀ عناصر ادبی و هنری ای است که نویسنده یا شاعر با بکارگیری شگردهای ادبی خاص، به صورت یک کلّیت منسجم ارائه می دهد. کار پژوهشگر ساختارگرا، کشف رابطه های منطقی و منسجم میان اجزای یک متن و ارتباط این اجزا با کلّیت اثر است.
«علی حاتمی» فیلمنامه نویسی است که همواره در آثارش به انسان و هویت ملی میهنش توجه داشته و کوشیده است تا آن معیارها را از طریق گزینش خاص جنبه های مختلف عناصر داستان-پردازی، همچون «درونمایه»، «موضوع»، «شخصیت پردازی» و «زبان» به نمایش بگذارد.
پژوهش حاضر، تحلیل ساختاری چهار فیلمنامۀ علی حاتمی با نام های «سوته دلان»، «حاجی واشنگتن»، «مادر» و «دلشدگان» است که به ترتیبِ سال ساخت و نمایش، در فصل های جداگانه گنجانده شده اند. در این پژوهش ابتدا به «تحلیل ساختاری روایت» پرداخته ایم و سپس، هریک از عناصر داستانی فیلمنامه های موردنظر را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت ارتباط میان این عناصر را در ارتباط با کلیت آثار بررسی کرده ایم. نتایج پژوهش حاکی از ارتباط همۀ اجزای موجود در متن، اعم از زبانی، بلاغی و محتوایی است که بر روی هم نشان دهندۀ انسجام کلی فیلمنامه های مورد بررسی در این پژوهش هستند
مقدمه
در آغاز دورۀ تحصیلم در مقطع کارشناسی ارشد، مانند بیشتر دانشجویان، همواره انتخاب موضوع پایان نامه ای که هم پسند و علاقۀ مرا جلب کند و هم برای جامعۀ ادبی و ادبدوست کارآمد باشد، مشغولیت خاطرم بود. از این رو، با حساسیت ویژهای به بررسی موضوعات پایان نامه های گوناگون و موضوعات پیشنهادی اساتید فرهیختهام پرداختم. در همین بررسیها، بسیاری از پایان نامه ها را یافتم که با وجود زحمت و تلاش نگارندههایشان، سالها است که در کنج کتابخانه، در انزوایی دریغآور، متروک ماندهاند و تنها هر از چند گاه، مورد توجه دانشجویانی قرار میگیرند که از سر اجبار و نیاز، نه اشتیاق و برای تحقیقی نمرهآور، به آنها رجوع می کنند. مسئلۀ دیگر، اعتقادم به این مطلب بود که ادبیات، از آنجایی که ریشه در سرشت هر ایرانی دارد، نباید صرفاً به عنوان رشتهای تخصصی در دایرۀ اجتماع دانشآموختگانش محدود شود و باید به جایگاه اصلیاش، مردم، بازگردانده شود؛ از این رو، در پی یافتن دریچهای برای این انتقال، به جستجو پرداختم. از میان موضوعات فراوانی که ادبیات را به رشتههای دیگر مرتبط میساخت، یک موضوع بیشتر از همه با علاقه و خواستهام متناسب آمد و آن نقد فیلمنامههای نویسنده و فیلمساز هنرمندی است که از میان مردم برخاست و برای مردم آفرید و هنوز هم پس از سالها، مورد علاقه و در یادهای مردم مانده است.
برای بررسی آثار زنده یاد «علی حاتمی» شیوۀ نقد ساختارگرایانه را انتخاب کردم، چراکه این نوع نقد، گنجایش پرداختن به همۀ جنبه های پرقدرت نوشتههایش اعم از عناصر داستانی، معانی، بیان، بدیع، آهنگ، محتوا و… و همچنین بررسی انسجام میان آنها در ارتباط با ساختار کلی اثر را در خود داشت. برای نگارندۀ علاقمند که با هر بار خواندن نوشتههایش نکاتی زیباتر و درخور ِ توجهتر را کشف میکرد، نقد ساختارگرایانه، وسیلهای بود تا جنبه های ادبی گوناگون موجود در متن فیلمنامهها را در رسالهاش به نمایش درآورد و توجه خوانندگانی را که آرزو میکنم از قشرهای گوناگون مردم میهنم باشند، به آنها جلب کند تا این گونه از بهره و لذّت بردن آنها خرسند شود و شاکر.
تعداد صفحه : 268
قیمت :14700 تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * serderehi@gmail.com
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
*
[add_to_cart id=148033]