دانلود پایان نامه ارشد درمورد تجارت الکترونیک در ایران و فعالیت های بازاریابی

دانلود پایان نامه

2-2-4-14 ) اندازه گیری فعالیت های ارتباطی الکترونیکی
چه تعداد کاربر روزانه از سایت شما دیدن می کنند؟ آنها چه کسانی هستند؟ از چه مناطق جغرافیایی به وب سایت شما سر می زنند؟ چه چیزی را دنبال می کنند؟
از طریق اندازه گیری فعالیت مبتنی بر وب می توانید اطلاعات مفیدی را به دست آورید که به شما کمک می کند تا ارتباطات موثرتری را با مخاطبان خود برقرار کنید و میزان اثربخشی فعالیت خود را بسنجید. (اسفیدانی ، 1391 : 89)
2-2-4-15 ) بازاریابی الکترونیکی:
بازاریابی الکترونیکی عبارتست از به کارگیری فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی در حوزه بازاریابی کالاها و خدمات. نکته حائز اهمیت در بازاریابی الکترونیکی این است که ، بازاریابی الکترونیکی الزاماً به این مفهوم نیست که یک کسب و کار تمام فعالیت های بازاریابی و فروش خود را به روش الکترونیکی انجام دهد. به طور مثال اگر یک واحد کسب و کار محصولات خود را از طریق اینترنت ( به طور مثال دریک سایت پر بیننده خبری) تبلیغ نماید نیز در واقع می توان گفت که بخشی از فعالیت بازاریابی خود را به روشی الکترونیکی انجام داده است. (اسفیدانی ، 1391 : 92)
2-2-4-16 ) فاکتورهای موفقیت در تجارت الکترونیک
جهت موفقیت در تجارت الکترونیک می بایستی فاکتورهای زیررا درنظر گرفت:
– تامین روش امن و مناسب سفارش گذاری: کارتهای اعتباری متداولترین روش پرداخت در اینترنت می باشد و بالغ بر 90٪ از معاملات از طریق کارتهای اعتباری انجام می شود.
– تهیه دیدگاه 360 درجه ای از ارتباط با مشتری به طوریکه همه پرسنل تامین، سرویس و کلیه کارمندان شرکت می توانند از آن بهره مند شوند.
– به روز بودن نسبت به تغییرات تکنولوژی که کمک بسیارزیادی به ماندن در عرصه رقابت تجارت الکترونیک می نماید.
– تهیه وب سایت با طراحی و برنامه نویسی مناسب نیز امکانی است که کمک زیادی به تجارت الکترونیک می نماید.
شاید بسیاری فکر کنند که قیمت در تجارت الکترونیک مهمترین معیار برای خرید می باشد البته باتوجه به اینکه خرید کنندگان در تجارت الکترونیک امکان مقایسه قیمت و دیدن چندین سایت را قبل از خرید دارند، اما مهمترین معیار در ترجیع دادن مشتریان به تجارت الکترونیک به جای خرید کردن از فروشگاه های سنتی در دسترس بودن در همه زمانها وصرفه جویی در وقت می باشد.
2-2-4-17 ) جایگاه تجارت الکترونیک در ایران
در ایران بحث تجارت الکترونیک بحث تازه ای می باشد و هنوز به طور کامل قابلیت اجرا پیدا نکرده است . دلایلی از قبیل عدم اطمینان فروشنده و خریدار بدین ترتیب که فروشنده ریسک سرمایه گذاری برای فروش از طریق اینترنت را نمی کند و بزرگترین دلیل آن عدم اطمینان از برگشت سرمایه اش می باشد. خریداران نیز اطمینان خرید از طریق اینترنت را ندارد و ترس از جابجا شدن اشتباه پول از حساب خود و دیگر موارد مشابه.
البته راه حل پرداخت که مهمترین عامل در این زمینه می باشد تاثیر زیادی روی تجارت الکترونیک در ایران دارد. بعضی از شرکت ها با استفاده از روش پرداخت به هنگام تحویل ، کالاهای خود را می فروشند که این مورد با توجه به تازه بودن تجارت الکترونیک جای خرسندی دارد. بسیاری از شرکت ها نیز از سایت خود به عنوان یک کاتالوگ و یا بروشور الکترونیکی استفاده می کنند (حسنی ،1385)
2-2-4-18 ) مروری بر تجارت الکترونیک
انسان همواره دوست داشته که از موانع و محدودیت های اطراف خود عبور کند و فراسوی دیوار های امکانات موجود، خود را ببیند. انسانی که علاوه بر فتح زمین، همواره چشم به آسمان و دریا نیز داشته و قدم خود را به آنها هم گشوده است، به آشنایی با زمین و آسمان قناعت نمی کند. هزاره جدید دوران تسخیر و تصغیر جهان به داخل رایانه و صفحه نمایشگر است. انسانی که پس از فتح آسمان ها آرزوی غلبه بر زمان را داشت، ناگزیر از تسلیم شدن در برابر ظرف زمان، تصمیم به غلبه بر ظرف مکان گرفت. شبکه ها فاصله اتاقها و ساختمان ها را از بین بردند و آنقدر بزرگ شدند تا اینترنت بتواند معنای شهر و استان و کشور و قاره را در یک واژه دهکده جهانی خلاصه کند. دهکده ای که وسایل نقلیه آن موس و صفحه کلید می باشد و آدرس های آن خلاصه در چند حرف بودند و به مثابه یک شهر واقعی عمل می کردند. دهکده ای که ملیون ها شهروند دارد و هر شهروندی جهت تامین نیاز خاص خود از دنیای واقعی فراتر رفته و وارد دنیای مجازی می شوند. (2002 Building)
انسان دوباره به دوران کهن تاریخ بازگشته و می بایست مجدداً شهر و شهرنشینی را خلق می کرد.
همه چیز خلق گردید و به دنبال زندگی الکترونیکی ، جزء لاینفک آن نیز تجارت الکترونیکی بوجود آمد. تجارت الکترونیک به فرآیند خرید، فروش، ارائه خدمات، در یک سیستم الکترونیکی مثل اینترنت یا شبکه های کامپوتری گفته می شود. البته معنای تجارت الکترونیک با گذشت زمان تغییر یافته است. تجارت الکترونیک در ابتدا به معنای تجهیز کردن معاملات با استفاده از ابزار الکترونیکی بود. یعنی بدین ترتیب که تجارت الکترونیک شامل ارسال مدارک از قبیل فاکتور فروش، سفارش خرید به صورت الکترونیکی بوده است که “مبادله الکترونیکی داده ها” که در اواخر دهه 1970 میلادی معرفی شد.