دانلود پایان نامه ارشد درمورد بکارگیری فناوری اطلاعات و استراتژی های بازاریابی

دانلود پایان نامه

بعداً تجارت الکترونیک ابعاد گسترده تری به خود گرفت و خرید و فروش محصولات و خدمات را از طریق اینترنت شامل گردید. ابتدا روش پرداخت بدین ترتیب بود که اقلام را خریداری کرده و پول به هنگام تحویل پرداخت می گردید. با گذشت زمان و ایجاد امنیت بیشتر و استقبال بسیار خوبی که از تجارت الکترونیک شد، کارتهای اعتباری بهترین راه حل برای پرداخت در تجارت الکترونیک به شمار آمدند. (همان منبع ،217-216)
وقتی در سال 1994 تجارت الکترونیک به طور کامل معرفی شد، بسیاری از کارشناسان تجارت اکترونیک را بخش بزرگ اقتصادی آینده عنوان نمودند. با این حال 4سال تا ایجاد امنیت معطل شد و در سال 1998 با ایجاد پروتکل امنیتی کلیه راه حلهای تجارت الکترونیک ایمن برای همه ایجاد شد. و بدین ترتیب بود که در اروپای غربی و آمریکا بین سالهای 1998تا 2000شاهد میل بسیار زیاد به ایجاد سایتهای اینترنتی و هجوم به سوی تجارت الکترونیک بودیم.
البته بین سالهای 2000-2001 شاهد ورشکستگی تعدادی از سایتهای تجارت الکترونیک بودیم. اما در همین زمین کسانیکه از تجارت غیر الکترونیک و سنتی سود می بردند علاوه بر دادن اطلاعات از طریق سایتهای خود، قابلیت تجارت الکترونیک را نیز به سایت خود اضافه نموده و از آن بهرمند شدند.
در سال 2005 تمامی کشورهای اروپا، آمریکا و کانادا از تجارت الکترونیک بهره می بردند و اکنون وسعت تجارت الکترونیک و رشد آن در آسیای شرقی وسعت چشمگیری داشته است. اما کشورهای جهان سوم رشد بسیار کمی در این زمینه داشتند و حتی در برخی از این کشورهای تجارت الکترونیک اصلاً انجام نمی شود.
تجارت الکترونیک باعث آسایش خریداران می شود. آنها می توانند در هر زمان که دوست دارند از طریق اینترنت ، محصولات فروشندگان مختلف را ببینند و قیمت و خصوصیات آنها را با یکدیگرمقایسه کنند و نهایتاً دست به خرید بزنند؛ و همه اینها بدون اینکه خانه خود را ترک کنند انجام می گیرد. در بعضی موارد، مانند کتاب های الکترونیکی، موسیقی، یا نرم افزارها، مشتریان می توانند همان موقع به خدمات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
از دید فروشندگان، تجارت الکترونیک ابزاری برای کاهش هزینه ها و گسترش بازار فروش است.
البته تجارت الکترونیک مشکلات و معایبی نیز داشته است. برخی اقلام هستند که مشتریان تمایلی به خرید الکترونیکی آنها ندارند؛ به عنوان مثال در مورد مبلمان که بهای گزافی باید برای آن بپردازند، ترجیح می دهند که به شکل واقعی آن را امتحان کنند و از کیفیت آن اطمینان حاصل کنند و بعد دست به خرید بزنند. از سویی، بعضی از افراد هستند که خرید را یک رفتار اجتماعی می دانند و از رفتن به خرید به همراه یک جمع لذت می برند و این امکان در شبکه ایجاد نمی شود. و مشکل اساسی تر دیگر نیز، عدم اطمینان به امنیت استفاده از کارتهای اعتباری است.(همان منبع،223-219)
2-2-4-19 ) بازاریابی الکترونیکی
تحقیقات نشان می دهد که بکارگیری فناوری ارتباطی و اطلاعاتی در کسب و کار (مثلاً فرآیند های بازاریابی) لزوماً منجر به افزایش بهره وری نشده و حتی در مواقعی منجر به کاهش آن نیز می گردد. در زمینه کاربرد فناوری، شرکت هایی موفق اند که درک درستی از زمان و مکان کاربرد فناوری در فرایندهای کسب و کار خود داشته و زیربنای سازمانی لازم را برای آن ایجاد کرده باشند.بسیاری از شرکت ها بدون توجه به این مساله، سرمایه گذاری های کلانی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباط کرده اند که منجر به ایجاد ارزش تجاری قابل قبول نگردیده است.
کسب بازده قابل قبول از سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات، وابسته به دارایی مکملی است که در قالب توانمدی های سازمانی، زمینه لازم را برای استفاده اثر بخش از فناوری اطلاعات در سازمان در اختیار قرار می دهند.
برای تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات در هر حوزه ای از کسب و کار، لازم است در ابتدا توانمدی های لازم برای پیاده سازی و بکارگیری فناوری اطلاعات شناسایی شده و سپس سطح فعلی این توانمدی ها در سازمان اندازه گیری شود، تا از این طریق امکان ایجاد بهبودهای لازم برای خلق بستر مناسب پیاده سازی و بکارگیری فناوری اطلاعات ایجاد گردد.
بازاریابی الکترونیکی، یعنی بکارگیری طیف وسیعی از فناوری های اطلاعات برای تغییر و تحول استراتژهای بازاریابی برای خلق ارزش بیشتر برای مشتری (استراتژی های اثربخش تر در بخش بندی بازار، انتخاب بازار هدف، تمایز و موضع یابی), برنامه ریزی و اجرای کارآمدتر مفهوم سازی، توزیع، ترفیع و قیمت گذاری کالا، خدمات و ایده ها, خلق مبادلاتی که اهداف مشتریان فردی و سازمانی را برآورده سازد.(2003(Judy Strauss بعبارت دیگر بازاریابی الکترونیکی نتیجه بکارگیری فناوری اطلاعات در بازاریابی سنتی است و آن را از دو طریق افزایش کارایی در انجام وظایف بازاریابی سنتی و تغییر بسیاری از استراتژی های بازاریابی که حاصل از فناوری های بازاریابی الکترونیکی است، متاثر می سازد. حوزه بازاریابی الکترونیکی شامل ابزارهایی می گردد که برقراری تعاملات با مشتریان را در یک محیط دیجتالی تعاملی و شبکه ای امکان پذیر ساخته و شامل ارتباطات تعاملی با استفاده از رسانه های دیجیتالی نیز می گردد.
بکارگیری اثربخش فناوری های اطلاعات در بازاریابی مشابه همه فرایندهای زنجیره ارزش کسب و کار الزاماتی دارد که برآورده شدن آنها، امکان بکارگیری فناوری اطلاعات در بازاریابی را بصورت اهرمی در جهت افزایش رقابت پذیری ایجاد می کند.برآوردن این الزامات، مستلزم توانمندی در ابعاد مختلفی مانند دانش بازاریابی، وجود و بلوغ فرآیندهای بازاریابی، امتزاج صحیح فناوری و دیگر اجزا سازمان یا برقراری توازن و همرستایی در اجزا سازمان، توان تطبیق فرایندها و عملیات با فناوری های جدید و مهمتراز همه فرهنگ یادگیری و تغییر و توان مدیریت تغییر است.
فناوری اطلاعاتی پیشرفته امکان ایجاد شبکه های دیجیتالی به هم متصلی را بدست می دهند که زمینه خلق بازارهای الکترونیکی هستند. این بازارها محمل توسعه کسب وکارهایی می شوند که لزوماً در دنیای فیزیکی و ملموس قابل مشاهده نبوده و به اصطلاح کسب وکارهای مجازی نامیده می شوند. شبکه ها و کسب و کارهای الکترونیکی منجر به ایجاد پارادایم جدیدی بنام اقتصاد شبکه ای شده اند که تفاوت چشم گیری در فضای کسب وکارناشی از انقلاب صنعتی دارد.(روستا،58،1373)
2-2-4-20 ) انواع کاربردهای تجارت الکترونیک
الف- فروش محصولات
سایتهای خرده فروشی عموماً شامل کاتالوگهای الکترونیکی هستند که محصولات مورد فروش را نمایش داده و توضیح می دهند. مشتریان می توانند به دنبال مورد خاصی بگردند یا به طور تصادفی در میان کاتالوگهایی که به مراتب بیشتر از نسخه های چاپی هستند، به جستجو بپردازند. بسیاری از این فروشندگان به مشتری خود اجازه می دهند که جنس مورد نظر خود را سفارش داده و مراحل حمل و نقل آن را پیگیری نماید. برخی فروشندگان رایانه هم اجازه می دهند تا خریدار قطعات مورد نظر خود را با توجه به نیازها و بودجه خود انتخاب کند. سپس آنها می توانند مراحل تولید دستگاه مورد نظر خود را دنبال کنند یا گاهی خود شرکت از طریق پست الکترونیکی خریداران را مطلع می کند.
ب- فروش خدمات
تجارتهای دیگر الکترونیکی به ارائه خدمات می پردازند. خدمات مالی بخش عظیمی از این دسته را در بر می گیرد. دلالان اینترنتی سهام، به ازای مبالغ اندکی از طرف مشتریان خود به خرید و فروش سهام می پردازند؛ آنها معمولاً هزینه کمتری نسبت به دلالان معمول می گیرند. بعضی سایت ها هم امکانات جستجو و دستیابی به وام و تسهیلات را ارائه می کنند. سایتهای مسافرتی شیوه های برنامه ریزی پرواز، اجاره خودرو و رزرو هتل را عرضه می کنند. مسافران از طریق این سایتها می توانند برنامه سفرهای کاری و تفریحی خود را بریزند، اتاق خود را رزرو نمایند و بلیط خود را هم از همان سایت تهیه کنند.