دانلود پایان نامه ارشد درمورد استفاده از شبکه ها و آموزش و یادگیری

دانلود پایان نامه

3 – فلش کارتهای مخصوص روش لایتنر که مطابق و هماهنگ با دو ابزار فوق طراحی میشوند .
4 – ابزار فرعی- سامانه مربوط به اختراع که برای پشتیبانی از محصول اصلی طراحی شده و صرفاً برای تست و تعیین میزان یادگیری و کسب بازخور و تعامل با کاربران بکار میرود .
ابتدا یک فیلم که صرفاً سینمائیِ جذاب ، جدید و پرطرفدار که فقط با هدف تفریح ، سرگرمی و جذب مخاطب در سطح جهانی تولید شده و برخلاف فیلم ها و محصولات آموزشی موجود و متداول که صرفاً با هدف آموزش و یادگیری ، با تاکید بر انتقال اطلاعات خاص طراحی شده اند ، انتخاب میشود . سپس با استفاده از این فیلم زبان اصلی و دارای زیرنویس ابتدا لغات اساسی و مهم متن زیرنویس را که عینا با دیالوگ های فیلم منطبق می باشد بر اساس توالی زمانی استخراج و تبدیل به فلش کارتهای مخصوص لایتنر میکنیم .در ادامه یادگیری معانی این لغات با استفاده از این فلش کارتها و جعبه لایتنر که هماهنگ با تعداد لغات طراحی شده ، مطابق با دستورالعمل روش لایتنر و بطور روزانه ، انجام می پذیرد . بعد از گذشت روز پنجم در کنار استفاده از جعبه لایتنر و آموزش لغات ، شروع به استفاده از فیلم همراه با زیرنویس اصلی میکنیم تا تلفظ صحیح ، نحوه ارتباط و قرار گیری لغات در جمله در ضمنِ پیوند صمعی و بصری با مفهوم لغات ، جملات و اصطلاحات ، یادگیری اصلی بصورتی کاملا جذاب ، سرگرم کننده و عمیق انجام گرفته و تثبیت گردد . در ادامه باید از فیلم مذکور در حالت بدون زیرنویس و همچنین رسانه ها و فیلم های زبان اصلی دیگر در جهت تکرار ، مرور و تقویت مهارت کسب شده بهره برد . و در نهایت با ورود و عضویت در سامانه پشتیبان و استفاده از آزمون های طراحی شده برای فیلم مربوطه از میزان یادگیری انجام شده و مفید بودن آن اطلاع حاصل میکنیم .
2-4-6 ) راه حل های ارائه شده توسط اختراع :
راه حل اول : مشکل اول یعنی عدم جذابیت روشها و متون آموزشی موجود با استفاده از فیلم های سینمائی جدید و سرگرم کننده مرتفع گشته چونانکه افراد با قصد تفریح و سرگرمی اشتیاق وافری به استفاده از آنها را دارند تا آموزش زبان را به کاری جذاب و مفرح مبدل نماید که این موضوع بخودی خود تاثیر بسزائی در میزان نفوذ و تقویت یادگیری ایفا می نماید .
راه حل دوم : استفاده از فیلم سینمائی مشکل دوم یعنی استفاده ناکار آمد از انواع حافظه را بطور کاملا موثر و هدفمند برطرف نموده بنحوی که با تاکید فزاینده مستقیم بر صوت و تصویر بطور هماهنگ و در آنِ واحد ، استفاده حداکثری از حافظه دیداری و شنیداری بطور مرتبط و همزمان را میسر میسازد و متن زیرنویس نیز که عینا مطابق دیالوگ های ادا شده در فیلم میباشد حافظه نوشتاری را که ضعف آن بکمک تکنیک لایتنر در این روش برطرف گشته توامان و هماهنگ با آن دو بکار میگیرد که همین امر به دلیل اثر قانون هم افزائی قوا میزان یادگیری را بنحو باورنکردنی بالا می برد .
راه حل سوم : در این اختراع مشکل سوم یعنی عدم برنامه ریزی علمی برای زمانبندی تکرار و یادگیری ، با استفاده از روش لایتنر که روشی کملاً علمی ، کارا و جهانی میباشد ، به کمک برنامه ریزی ناخودآگاه در تنظیم زمان مرورِ بموقع لغات و تاکید بر تکرار موارد سخت بجای آسان که برای هر زبان آموز متفاوت است مرتفع گشته و بجای تکرارهای بی مورد صرفاً با پنج بار تکرار صحیح ، یادگیری با اطمینان کامل به پایان میرسد تا بهره وری یادگیری را بطور کارآمدی به میزان حداکثر ممکن خود برساند .
راه حل چهارم و پنجم : مشکل چهارم یعنی فرار بودن زبان و کاربردی نبودن آموزش های متداول با استفاده از روش لایتنر که موجب اطمینان از انتقال موارد آموخته شده به حافظه بلند مدت می گردد برطرف شده و همچنین استفاده همزمان از فیلم سینمائی جذاب و جدید که مملو از محاوره های عمومی و حتی اصطلاحات معمول و مطابق روز می باشد ، بر خلاف متون ثابت و غیر منعطف ، آموزش بسیار کاربردی تر را نتیجه میدهد که نه تنها پرکاربرد بوده ، بلکه امکان مرور و تکرار آموخته های زبان آموز را جهت تمرین ، تقویت و حفظ مهارت خود با استفاده از شبکه های خارجی زبانِ موجود در رسانه ها و فیلم های سینمائی جذاب زبان اصلی که به وفور در سطح شهر یافت میشود با هزینه ای نزدیک به صفر ارائه میدهد تا مشکل پنجم نیز بدینوسیله مرتفع گردد .
راه حل ششم : مشکل ششم با تقلید از طبیعت و نحوه یادگیری اولین زبان توسط کودکان در این روش مرتفع گشته بنحوی که مفاهیم عمیق و مشکلی همچون دستور زبان ، زمانبندی و ساختار انواع جمله بوسیله تکرار و تقلید بروزترین نحوه مکالمه و اصطلاحات که در فیلم موجود است در لایه های پنهان و بصورت ناخودآگاه به زبان آموز منتقل و نهادینه میگردد .
2-4-7 ) توصیف اشکال پیوست :
روش لایتنر بر اساس منحنی فراموشی ابینگ هاوس ( نمودار شماره 2-30 و 2-31 پیوست ) مبتنی است که برای حفظ کردن ، افزایش و تثبیت یادگیری و اطمینان از انتقال موارد آموخته شده به حافظه بلند مدت از فواصل زمانی معین و حساب شده ای برای مرور استفاده میکند ( بر پایه نمودار شماره 24 پیوست ) که با توان 2 اضافه میشود یعنی با انجام اولین مرور 1 روز بعد ، دومین مرور 2 روز بعد ، سومین مرور 4 روز بعد ، چهارمین مرور 8 روز بعد و پنجمین مرور 16 روز بعد ، عملاً فراموشی موارد آموخته شده سخت تر از یادگیری آن میشود . در این روش جعبه ای متشکل از 5 خانه (که به صورت استاندارد ، بترتیب اندازه خانه های آن 1 ، 2 ، 4 ، 8 و 12 سانتیمتر است ) و فلش کارت های مخصوص لایتنر مورد استفاده قرار می گیرد . به این ترتیب که هر موضوع به تنهائی بر روی یک فلش کارت نوشته میشود بصورتی که در روی آن سوال و در پشت فلش کارت ، جواب ثبت میگردد . سپس فلش کارت ها در دسته هائی با تعداد مشخص ( بین 50 الی 100 عدد ) ، به ترتیب و بصورت روزانه وارد خانه اولِ جعبه می گردد . در هر روز فلش کارت های موجود در خانه اول با مرور و تکرار و یادگیری بنحوی که با دیدن سوال و عدم نگاه کردن به جواب ، بتوان جواب را بیاد آورد ، به انتهای خانه بعدی منتقل می گردد . این عمل هر روز ادامه میابد . نکته ای که در این مرحله باید به آن توجه کرد اینست که بعد از پرشدن هر خانه جعبه ( به همان تعداد مشخصی فلش کارت ، که روزانه وارد خانه اول می گردد ) از ابتدای خانه پر شده ، مرور میگردد و در صورت به یاد آوردن جواب پشت هر فلش کارت بدون نگاه کردن به جواب آن ، به انتهای خانه بعدی و در صورت بیاد نیاوردن جواب ، دوباره به خانه شماره یک ( نه خانه قبلی) منتقل می گردد . این موضوع اصلی ترین قانون روش لایتنر بوده و کارائی این روش تماماً به رعایت آن بستگی دارد . این عمل هر روز ادامه می یابد تا زمانی که تمام خانه های جعبه از فلش کارت ها پرشود . با این مدل می توان اطمینان حاصل کرد ، فلش کارتی که بعد از مرور از خانه پنجم خارج می گردد به حافظه بلند مدت فرد انتقال یافته و دیگر نیازی به مرور آن نیست و میتوان آنرا بایگانی کرد . لازم به ذکر است با توجه به تعداد فلش کارتهای استفاده شده در این اختراع ( حدوداً 600 عدد ) ، پس از تحقیقات بعمل آمده ابعاد جدیدی برای جعبه لایتنر مورد استفاده در این محصول در راستای مطابقت و حفظ کارائی آن ، طراحی شده که ( شکل 2-32 ) مشخصات مربوطه ارائه شده .
نمودار ( 2- 27 ) : نمودار حافظه
نموداریی که نشان میدهد چگونه حافظه انسان برای مدت کوتاهی بعد از یادگیری افزایش و سپس با سرعت بالا کاهش می یابد . ( طی 24 ساعت 80 % جزئیات فراموش میشوند )
نمودار ( 2- 28 ) : چگونه میتوان مطالب را در حافظه درازمدت خود ذخیره کرد .
شکل ( 2-29 ) : نمای ظاهری و ابعاد جعبه لایتنر مورد استفاده .
2-4-8 ) اهداف و مزایای اختراع :
جذاب و مفرح کردن آموزش زبان و ازبین بردن سخت و کسل کننده بودن آن .
تغییر نگرش به هدف از آموزش زبان و کاربرد آن ، از مکالمات مورد استفاده در سفر های خارجی ، به محاوره های معمول ، پرکاربرد و عمومی تر و با جامعه هدفِ وسیعتر .
تسهیل ، تسریع و تعمیق آموزش با روشی علمی در برنامه ریزی مرور و تکرار .