بهترین ویتامینا واسه پوست؛ ۴ ویتامینی که معجزه می کنه

 

 

۱. ویتامین D

ویتامین D یکی از بهترین ویتامینا واسه پوسته. این ویتامین بیشتر از هر روش دیگری بر اثر جذب پوستیِ نور آفتاب در بدن ساخته می شه. طی این مراحل، کلسترول پوست به ویتامین D تبدیل می شه. ویتامین D بعد به وسیله کبد و کلیها جذب می شه و جهت کمک به ساخت سلولای سالم به نقاط مختلف بدن انتقال پیدا میکنه. رنگ پوست ازجمله عوامل متأثر از ویتامین Dه. ویتامین D به درمان پسوریازیس (بیماری پوستی طولانی خودایمنی) کمک می کنه.

کَلسیتریول نسخه مصنوعی یه جور ویتامین Dه که به طور طبیعی در بدن آدم تولید می شه. این کرم موضعی در درمان مبتلایان به پسوریازیس مؤثر هستش. درنتیجه ی پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، محققان دریافتند که مصرف موضعی کلسیتریول موجب کاهش نا آرومی و تحریک پوستی در مبتلایان به پسوریازیس شد و مشکلات جانبی خیلی کمی برجای گذاشت.

طبق پیشنهاد ی مؤسسه ی لینوس پاولینگ واقع در دانشگاه ایالتی اورِگان، مقدار مجاز دریافت ویتامین D در روز ۶۰۰ IU (واحد بین المللی) است. این مقدار در زنان باردار یا افراد بالای ۷۰ سال می تونه بیشتر باشه. راهکارهای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن عبارت ان از:

  • قرار گرفتن روزانه ۱۰ دقیقه درمعرض نور آفتاب (اگه دارای سابقه خانوادگی سرطان پوست هستین، حتما درمورد آفتاب گرفتن از دکتر متخصص اجازه بگیرین)؛
  • مصرف خوراکیای غنی شده مثل غلات صبحانه، آب پرتقال و ماست؛
  • مصرف مواد غذایی شامل ویتامین D طبیعی مثل ماهی سالمون، تُن و کاد.

۲. ویتامین C

ویتامین C به زیادی در اِپیدِرم (لایه بیرونی پوست) و دِرم (لایه داخلی پوست) پیدا می شه. ویتامین C به دلیل برخورداری از خواص آنتی اکسیدانی و درنتیجه ضدسرطانی بودن و هم نقشی که در تولید کلاژن اجرا می کنه، در حفظ سلامت پوست مؤثره. از همین روست که ویتامین C ازجمله محتویات اصلی اجناس ضدپیری به حساب میاد.

مصرف ویتامین C به شکل خوراکی موجب افزایش اثر کرم ضدآفتاب در محافظت از پوست در برابر تابش اشعهای فرابنفش خورشید می شه، چراکه ویتامین C از خراب کردن سلولی کم می کنه و هم در مراحل درمون زخم و جراحات مؤثره. ویتامین C به دلیل نقشی که در سنتز کلاژن طبیعی بدن اجرا می کنه، در به تأخیر انداختن علائم پیری مؤثره. درمون پوستای آسیب دیده و حتی در مواردی کاهش ظاهر چین و چروکا از دیگر فواید ویتامین C به حساب میاد. مصرف کافی ویتامین C در بازسازی و پیشگیری از خشکی پوست هم کارسازه.

ازآنجایی که این ماده در خیلی از مواد غذایی و مکملا هست، کمبود ویتامین C به کم اتفاق میفته. طبق پیشنهاد ی عادی، روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C باید مصرف کرد. اگه احساس می کنین که ویتامین C کافی به بدن تون نمی رسه، به راهکارهای زیر توجه داشته باشین:

  • افزایش مصرف مرکبات مثل پرتقال؛
  • مصرف بقیه منابع پایه گیاهی ویتامین C مثل توت فرنگی، بروکلی و اسفناج؛
  • مصرف آب پرتقال؛
  • مصرف مکملا (البته به شرط مشورت با دکتر)؛
  • استفاده از اجناس مراقبتیِ شامل ویتامین C جهت درمان خشکی، قرمزی، چین وچروک و درمان لکهای پیری.

۳. ویتامین E

ویتامین E مثل ویتامین C از آنتی اکسیدان هاست و در محافظت از پوست در برابر اثرات مضر نور آفتاب نقش زیادی داره واسه همین یکی از بهترین ویتامینا واسه پوست به حساب میاد. ویتامین E از خاصیت فوتوپروتِکشِن برخورداره. فوتوپروتکشن به توانایی بدن در کاهش صدمات به دلیل تابش اشعهای فرابنفش خورشید گفته می شه. این توانایی به پیشگیری از بروز چین و چروک و لکهای تیره هم کمک می کنه.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   ویژگی های افراد دارای تاب آوری

ویتامین E در بدن معمولا از راه ماده ای چرب موسوم به «سِبوم» که از منافذ پوست پخش پیدا میکنه، تولید می شه. این ماده درصورتی که به مقدار متعادل در بدن وجود داشته باشه، به حفظ رطوبت پوست کمک می کنه. به ویژه اگه پوست تون خشکه، ویتامین E شاید می تونه اثرات کمبود سبوم رو خنثی کنه. ویتامین E در درمان التهابات پوستی مؤثره.

ویتامین E در خیلی از اجناس مراقبت از پوست هست، اما مشکل اینجاست که هرگونه اثر ویتامین E می تونه بر اثر روبرو شدن با نور آفتاب کاهش پیدا کنه. بدن بیشتر بزرگسالان به روزی حدود ۱۵ میلی گرم ویتامین E نیاز داره. راهکارهای دریافت ویتامین E عبارت ان از:

  • افزایش مصرف مغزها و تخما مثل بادام، فندق و تخم آفتاب گردان؛
  • مصرف مولتی ویتامین یا مکمل ویتامین E؛
  • استفاده از کرمای موضعیِ شامل هردو ویتامین E و C (خاصیت فوتوپروتکشن کرمای شامل هردوی این ویتامینا نسبت به کرمایی که فقط با ویتامین E یا C مغذی شدن، بیشتره.)

۴. ویتامین K

ویتامین K یکی دیگر از بهترین ویتامینا واسه پوست و ازجمله ویتامینای لازم جهت آسون کردن مراحل انعقاد خونه و واسه همین در درمون زخم و کوفتگی و هم بهبود نواحی جراحی شده نقش مؤثری اجرا می کنه. ویتامین K به بهتر شدن علائم کشیدگی پوست، رگای تارعنکبوتی، زخما، لکهای تیره و هم بهبود حلقه زیر چشم کمک می کنه.

ویتامین K در خیلی از کرمای موضعی پوست پیدا می شه و در درمان شکلای مختلف مختلفی از مشکلات پوستی کاربرد داره. معمولا به بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتن، کرمای شامل ویتامین K تجویز می شه، چراکه ویتامین K به کاهش کبودی و ورم و هم درمون سریع تر پوست کمک می کنه.

اثر ویتامین K روی پوست هنوز به اندازه ویتامین C و E بررسی کامل نشده. بدن بزرگسالان به روزی حدود ۹۰ تا ۱۲۰ میکروگرم ویتامین K نیاز داره. مواد غذایی شامل ویتامین K عبارت ان از:

  • کلم کِیل؛
  • اسفناج؛
  • کاهو؛
  • کلم پیچ؛
  • لوبیاسبز.

کمبود ویتامین رو جدی بگیرین

ویتامینا در حفظ سلامت پوست لازم ان. به خاطر این، کمبود هر کدوم از ویتامینای نام برده می تونه روی سلامت پوست اثر سوء برجای بزاره. ویتامین C و E هردو در محافظت از پوست در برابر نور آفتاب تاثیردارن و کمبود هرکدام شون موجب خراب کردن پوست و افزایش خطر دچار شدن به سرطان پوست می شه.

سخن پایانی

این روزها مکملای ویتامین خیلی آسون در دسترس ان، اما مصرف خودسرانه ی هیچ مکملی پیشنهاد نمی شه، بلکه مکملای ویتامین باید متناسب با نیاز بدن و طبق تشخیص دکتر مصرف شن. تشخیص کمبود ویتامین به طور قطعی هم معمولا نیازمند انجام آزمایش خونه. خلاصه اینکه جهت پیشگیری از اُوِردُز ویتامینی از مصرف خودسرانه ی داروهای مکمل اکیدا خودداری کنین. درمورد اجناس مراقبت از پوست هم پیشنهاد می شه از کالاهایی استفاده کنین که غنی شده با ویتامینای لازم باشن.



دیدگاهتان را بنویسید