پایان نامه روانشناسی گرایش بالینی: مقایسه تحریف های شناختی و طرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد علوم و تحقیقات بروجرد

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M. A. )

گرایش بالینی

عنوان :

مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم

استاد راهنما :

دکتر کورش گودرزی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
چکیده…………………………………………………………………………………………………………………… 1
 
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1.مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 3
1-2.بیان مساله………………………………………………………………………………………………………… 5
1-3.اهمیت وضرورت پژوهش…………………………………………………………………………………… 9
1-4.هدف های پژوهش……………………………………………………………………………………………. 11
1-4-1.هدف کلی پژوهش…………………………………………………………………………………….. 11
1-4-2.اهداف جزیی پژوهش…………………………………………………………………………………. 11
1-5.سوالات پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 11
1-6.فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………………………… 11
1-7.اصطلاحات وتعاریف عملیاتی………………………………………………………………………………. 12
1-7-1.تعریف میگرن…………………………………………………………………………………………… 12
1-7-2.تحریف شناختی………………………………………………………………………………………… 12
1-7-3.طرحواره هیجانی……………………………………………………………………………………….. 13
1-8.خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………. 13
 
فصل دوم:گستره نظری موضوع وسوابق پژوهش
بخش اول:ادبیات وگستره نظری………………………………………………………………………………….. 15
2-1.مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 15
2-2.ادبیات وگستره نظری میگرن………………………………………………………………………………… 15
2-2-1.تاریخچه………………………………………………………………………………………………….. 15
2-2-2.تعریف میگرن…………………………………………………………………………………………… 16
2-2-3.علل میگرن………………………………………………………………………………………………. 17
2-2-4.انواع میگرن………………………………………………………………………………………………. 17
2-2-4-1.میگرن با پیش درآمد ………………………………………………………………………….. 18
2-2-4-2.میگرن بدون پیش درآمد………………………………………………………………………. 19
2-2-4-3.انواع دیگر میگرن ……………………………………………………………………………… 19
2-2-5.پاتوژنز……………………………………………………………………………………………………. 21
2-2-6.تشخیص بیماری……………………………………………………………………………………….. 22
2-2-7.تشخیص های افتراقی میگرن………………………………………………………………………… 23
2-2-8.فرضیه های مرتبط با میگرن………………………………………………………………………….. 24
2-2-8-1.فرضیه عروقی میگرن………………………………………………………………………….. 24
2-2-8-2.فرضیه عصبی میگرن…………………………………………………………………………… 25
2-2-9.سیستم عروقی تری ژمینال در میگرن………………………………………………………………. 25
2-2-10.هیدروکسی تریپتامین در میگرن……………………………………………………………………. 26
2-2-11.دوپامین در میگرن……………………………………………………………………………………. 26
2-2-12.دستگاه عصبی سمپاتیک در میگرن……………………………………………………………….. 27
2-2-13.یافته های بالینی……………………………………………………………………………………….. 27
2-2-14.میگرن همراه با اورا (میگرن کلاسیک…………………………………………………………….. 28
2-2-15.میگرن قاعده ای (بازیلار……………………………………………………………………………. 28
2-2-16.درمان میگرن…………………………………………………………………………………………… 29
2-2-17.درمان پیشگیرانه میگرن……………………………………………………………………………… 32
2-2-18.جامعه و فرهنگ………………………………………………………………………………………. 33
2-2-19.جنبه‌های محیطی……………………………………………………………………………………… 34
2-2-20.سبک زندگی…………………………………………………………………………………………… 34
2-2-21.خصوصیات روانشناختی میگرن…………………………………………………………………… 34
2-3. ادبیات و گستره ی نظری تحریف های شناختی………………………………………………………… 35
2-3-1.تعریف شناخت‌…………………………………………………………………………………………. 35
2-3-2.روانشناسی شناختی……………………………………………………………………………………. 35
2-3-3.افکار خودآیند…………………………………………………………………………………………… 36
2-3-4.موضع فلسفی کلی در زمینه شناخت………………………………………………………………. 36
2-3-5.مدلABC الیس…………………………………………………………………………………………. 37
2-3-6.تناوب­گرایی تعبیری……………………………………………………………………………………. 37
2-3-7.مدل شتاختی بک……………………………………………………………………………………….. 38
2-3-8.مدل بک از دو بخش تشکیل شده است…………………………………………………………… 38
2-3-9.نظریه آسیب شناسی روانی رفتار در مانی عقلانی-هیجانی……………………………………. 40
2-3-10.رایج ترین عقاید غیر منطقی……………………………………………………………………….. 41
2-3-11.ده خطای شناختی از نظر آلبرت الیس……………………………………………………………. 44
2-4.ادبیات و گستره ی نظری طرحواره های هیجانی………………………………………………………… 53
2-4-1.تعریف هیجان ومولفه های آن………………………………………………………………………. 53
2-4-2.هیجان و نظریه های هیجان………………………………………………………………………….. 53
2-4-3.اجزای هیجان……………………………………………………………………………………………. 54
2-4-4.تاریخچه هیجان…………………………………………………………………………………………. 54
2-4-5.نظریه‌های هیجان  ……………………………………………………………………………………… 55
2-4-5-1.نظریه جیمز – لانگه……………………………………………………………………………. 55
2-4-5-2.نظریه ارزیابانه…………………………………………………………………………………… 55
2-4-5-3.نظریه رفتارگرایی……………………………………………………………………………….. 55
2-4-5-4.نظریه بازخوراند چهره…………………………………………………………………………. 55
2-4-6.وظایف هیجان‌ها  ……………………………………………………………………………………… 55
2-4-7.فیزیولوژی هیجان‌ها……………………………………………………………………………………. 56
2-4-8.جنبه های مختلف هیجان در روانشناسی………………………………………………………….. 56
2-4-9.ماهیت هیجان……………………………………………………………………………………………. 56
2-4-10.واکنش های فیزیولوژیک هیجان…………………………………………………………………… 58
2-4-11.ابزارهای مطالعه ی هیجان………………………………………………………………………….. 58
2-4-12.انواع واکنش های هیجانی…………………………………………………………………………… 59
2-4-13.عملکرد ذهن در هیجان…………………………………………………………………………….. 62
2-4-14.اساس عصبی هیجان…………………………………………………………………………………. 64
2-4-15.نظریه های مربوط به هیجان………………………………………………………………………… 65
2-4-16.نتیجه هیجان……………………………………………………………………………………………. 67
2-4-17.هیجان و سلامت……………………………………………………………………………………… 69
2-4-18.مغز هیجانی……………………………………………………………………………………………. 71
2-4-19.به کار بردن درست هیجان ها …………………………………………………………………….. 73
2-4-20تعریف هیجان خواهی………………………………………………………………………………… 73
2-4-21.نظریه هیجان خواهی ماروین زاکرمن…………………………………………………………….. 74
2-4-22.ویژگی های افراد هیجان خواه…………………………………………………………………….. 75
2-4-23.نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………….. 78
2-4-24. مفهوم طرحواره………………………………………………………………………………………. 79
2-4-25.طرحواره های هیجانی……………………………………………………………………………….. 79
2-4-26. درمان هیجان محور لسلی گرینبرگ……………………………………………………………… 80
2-4-27.مدل طرحواره درمانی هیجانی لیهی………………………………………………………………. 81
2-4-28.دستیابی به هیجان ها…………………………………………………………………………………. 83
2-4-29.شناسایی طرحواره های هیجانی……………………………………………………………………. 84
2-4-30.تعریف طرحواره های هیجانی ……………………………………………………………………. 84
2-4-31.انواع طرحواره های هیجانی………………………………………………………………………… 85
2-5.بخش دوم:سوابق پژوهشی…………………………………………………………………………………… 91
2-5-1.سوابق پژوهشی خارج از ایران………………………………………………………………………. 91
2-5-2.سوابق پژوهشی داخل ایران………………………………………………………………………….. 92
2-6.خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………. 96
فصل سوم:روش اجرای پژوهش
3-1.مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 98
3-2.خصوصیات طرح پژوهش……………………………………………………………………………………. 98
3-3.جامعه آماری مورد مطالعه……………………………………………………………………………………. 99
3-4.روش نمونه گیری وحجم نمونه…………………………………………………………………………….. 99
3-5.ابزارهای اندازه گیری………………………………………………………………………………………….. 99
3-5-1.پرسشنامه تحریف های شناختی…………………………………………………………………….. 99
3-5-2..مقیاس طرحواره های هیجانی لیهی………………………………………………………………… 102
3-6.فرایند اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………. 105
3-7.روش پردازش و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………….. 106
3-8.خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………… 107
 
فصل چهارم:ارایه نتایج کمی،پردازش وتحلیل داده ها
4-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 109
4-2) ازمون فرضیه اول پژوهش………………………………………………………………………………….. 109
4-3.آزمون فرضیه دوم پژوهش…………………………………………………………………………………… 129
4-4.خلاصه فصل چهارم…………………………………………………………………………………………… 144
 
فصل پنجم:بحث ،تحلیل،نتیجه گیری
5-1.مقدمه …………………………………………………………………………………………………………….. 146
5-2.بررسی یافته های پژوهش وارتباط آنها با نتایج مطالعات قبلی………………………………………. 146
5-3.جمع بندی ونتیجه گیری از یافته های پژوهش………………………………………………………….. 148
5-4.محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………….. 149
5-5.پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………………… 150
5-5-1.پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………….. 150
5-5-2.پیشنهادهای اجرایی……………………………………………………………………………………. 150
5-6.خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………….. 151
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………….. 152
پیوست ها……………………………………………………………………………………………………………… 158
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………….. 176
فهرست جدول ها
جدول 3-1؛ زیرمقیاس ها وسوالات مربوط به آنها درپرسشنامه تحریف شناختی……………………… 100
جدول 3-2؛ میانگین وانحراف استاندارد شاخص های مربوط به ازمون تحریف شناختی…………….. 101
جدول3-3؛ نمره میانگین وانحراف استاندارد تحریف های شناختی درجنسیت………………………… 102
جدول3-4؛ ضریب پایایی………………………………………………………………………………………….. 102
جدول3-5؛ زیرمقیاس ها وسوالات مربوطه در پرسشنامه طرحواره های هیجانی………………………. 103
جدول 4-1؛ ماتریکس کواریانس برای فرضیه اول……………………………………………………………. 110
جدول 4-2؛آزمون معنی داری تحلیل واریانس چندراهه…………………………………………………….. 110
جدول 4-3؛ تفاوت بین­گروهی میانگین بی­اعتمادسازی در بین شرکت­کننده­های مبتلا وسالم……….. 111
جدول 4-4؛ تفاوت بین­گروهی میانگین عدم درک در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم……………. 113
جدول 4-5؛ تفاوت بین­گروهی میانگین احساس گناه در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم………… 114
جدول 4-6؛ تفاوت بین­گروهی میانگین ساده انگاری هیجان در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم.. 115
جدول 4-7؛ تفاوت بین­گروهی میانگین فاقد ارزشیابی در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم………. 117
جدول 4-8؛ تفاوت بین­گروهی میانگین فقدان کنترل در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم…………. 118
جدول 4-9؛ تفاوت بین­گروهی میانگین کرختی در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم……………….. 119
جدول 4-10؛ تفاوت بین­گروهی میانگین بسیار منطقی در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم………. 121
جدول 4-11؛ تفاوت بین­گروهی میانگین تداوم در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم……………….. 122
جدول 4-12؛ تفاوت بین­گروهی میانگین هوشیاری ضعیف در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم…. 123
جدول 4-13؛ تفاوت بین­گروهی میانگین عدم پذیرش احساسات در بین شرکت­کننده­های مبتلا و
سالم……………………………………………………………………………………………………………………. 125
جدول 4-14؛ تفاوت بین­گروهی میانگین نشخوارفکری در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم……… 126
جدول 4-15؛ تفاوت بین­گروهی میانگین اظهارگری در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم………….. 127
جدول 4-16؛ تفاوت بین­گروهی میانگین احساس شرم در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم……… 129
جدول4-17؛ماتریکس کواریانس فرضیه دوم………………………………………………………………….. 130
جدول 4-18؛ آزمون معنی داری تحلیل واریانس چندراهه………………………………………………….. 130
جدول 4-19؛ تفاوت بین­گروهی میانگین تحریف همه یاهیچ در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم. 131
جدول 4-20؛ تفاوت بین­گروهی میانگین تعمیم مبالغه امیز در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم….. 133
جدول 4-21؛ تفاوت بین­گروهی میانگین فیلترذهنی در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم………….. 134
جدول 4-22؛ تفاوت بین­گروهی میانگین بی توجهی به امر مثبت در بین شرکت­کننده­های مبتلا و
سالم…………………………………………………………………………………………………………………….. 135
جدول 4-23؛ تفاوت بین­گروهی میانگین نتیجه گیری شتابزده در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم 137
جدول 4-24؛ تفاوت بین­گروهی میانگین درشت بینی و ریزبینی در بین شرکت­کننده­های مبتلا وسالم 138
جدول 4-25؛ تفاوت بین­گروهی میانگین استدلال احساسی در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم…. 139
جدول 4-26؛ تفاوت بین­گروهی میانگین باید بهتر در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم……………. 141
جدول 4-27؛ تفاوت بین­گروهی میانگین برچسب زدن در بین شرکت­کننده­های مبتلا وسالم………. 142
جدول 4-28؛ تفاوت بین­گروهی میانگین شخصی سازی در بین شرکت­کننده­های مبتلا و سالم……. 143
 
فهرست نمودارها
نمودار4-1: تفاوت بین­گروهی میانگین بی­اعتمادسازی………………………………………………………. 111
نمودار4-2: تفاوت بین­گروهی میانگین عدم درک…………………………………………………………….. 112
نمودار4-3: تفاوت بین­گروهی میانگین احساس گناه…………………………………………………………. 114
نمودار4-4: تفاوت بین­گروهی میانگین ساده انگاری هیجان………………………………………………… 115
نمودار4-5: تفاوت بین­گروهی میانگین فاقد ارزشیابی……………………………………………………….. 116
نمودار4-6: تفاوت بین­گروهی میانگین فقدان کنترل………………………………………………………….. 118
نمودار4-7: تفاوت بین­گروهی میانگین کرختی………………………………………………………………… 119
نمودار4-8: تفاوت بین­گروهی میانگین بسیار منطقی…………………………………………………………. 120
نمودار4-9: تفاوت بین­گروهی میانگین تداوم………………………………………………………………….. 122
نمودار4-10: تفاوت بین­گروهی میانگین هوشیاری ضعیف………………………………………………….. 123
نمودار4-11: تفاوت بین­گروهی میانگین عدم پذیرش احساسات………………………………………….. 124
نمودار4-12: تفاوت بین­گروهی میانگین نشخوارفکری………………………………………………………. 126
نمودار4-13: تفاوت بین­گروهی میانگین اظهارگری…………………………………………………………… 127
نمودار4-14: تفاوت بین­گروهی میانگین احساس شرم………………………………………………………. 128
نمودار4-15: تفاوت بین­گروهی میانگین تحریف همه یاهیچ……………………………………………….. 131
نمودار4-16: تفاوت بین­گروهی میانگین تعمیم مبالغه امیز…………………………………………………… 132
نمودار4-17: تفاوت بین­گروهی میانگین فیلترذهنی…………………………………………………………… 134
نمودار4-18: تفاوت بین­گروهی میانگین بی توجهی به امر مثبت………………………………………….. 135
نمودار4-19: تفاوت بین­گروهی میانگین نتیجه گیری شتابزده………………………………………………. 136
نمودار4-20: تفاوت بین­گروهی میانگین درشت بینی و ریزبینی…………………………………………… 138
نمودار4-21: تفاوت بین­گروهی میانگین استدلال احساسی…………………………………………………. 139
نمودار4-22: تفاوت بین­گروهی میانگین باید بهتر…………………………………………………………….. 140
نمودار4-23: تفاوت بین­گروهی میانگین برچسب زدن………………………………………………………. 142
نمودار4-24: تفاوت بین­گروهی میانگین شخصی سازی…………………………………………………….. 143
 
چکیده
هدف از انجام این پژوهش مقایسه طرحواره های هیجانی وتحریف های شناختی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم بود.برای انجام آن از روش پژوهشی علی مقایسه ای (پس رویدادی) استفاده شد.جامعه آماری کلیه افراد مبتلا به میگرن تحت درمان در کلینیک های اعصاب و روان شهر خرم آباد وهمراهان آن ها بودند که با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس تعداد50نفر از افراد مبتلا به میگرن از کلینیک صدیق شهرستان خرم آباد و50 نفر سالم از بین همراهان آنها انتخاب شدند.برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه،”طرحواره های هیجانی لیهی” و”تحریف های شناختی”، و برای پردازش داده ها از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و آماراستنباطی مانند، مانوا، میانگین، انحراف استاندارد استفاده شد.یافته ها بیانگر آن بود که بیشتر زیرمقیاس های طرحواره های هیجانی وتحریف های شناختی از جمله،بی اعتمادسازی،احساس گناه،ساده انگاری هیجان،فاقد ارزشیابی،فقدان کنترل،عدم پذیرش احساسات،نشخوار فکری، اظهارگری، احساس­شرم، تحریف همه یا هیچ، تعمیم مبالغه آمیز، فیلتر ذهنی، درشت بینی-ریزبینی،استدلال احساسی، باید-بهتر، با میگرن در ارتباط هستند .ولی در چندین مورد ازجمله،عدم درک،کرختی،بسیار منطقی، تداوم، هوشیاری ضعیف، بی توجهی به امرمثبت، نتیجه گیری شتابزده، برچسب زدن، شخصی سازی ارتباط معنی داری یافت نشد.
1-1. مقدمه
بشر از مدت ها پیش با سردرد آشنا بوده و روش های مختلف درمان آن را می شناخته است. در یک کتیبه سنگی باستانی که مربوط به پنج هزار سال پیش است مطلبی با عنوان”بیمار مبتلا به سردرد” دیده میشود. دو هزار و پانصد سال پیش، مردم چین با درمان سردرد آشنا بودند. پزشکان چینی برای درمان سردرد، طب سوزنی و داغ کردن را توصیه کرده اند. در آثاربقراط(377-450 ق م) که حدود ۲۴۰۰ سال پیش نوشته شده، به مطالبی در مورد بیماران مبتلا به سردرد بر می خوریم. سقراط(399-450 ق.م)،فیلسوف یونانی و شاگردش افلاطون(348-428 ق.م) به ارتباط بین کشش یا تحریک ماهیچه ای و سردرد پی بردند.
پیشرفت بعدی در مطالعه سردرد، نتیجه کار پزشکان سرزمین های خلافت اسلامی، ایرانیان و دانشمندان مسلمان به ویژه ابونصر فارابی(950-870)،ابوریحان بیرونی(1048-973) وابوعلی سینا(1037-980) می باشد. ابوعلی سینا در دایره المعارف معروف خود “قانون” به شرح چندین سردرد از جمله میگرن پرداخته است(قهفرخی،1391).
هم چنین امروزه سردردها ، یکی از هدف های تحقیقات پزشکی به شمار می روند . تخمین زده می شود که شش نفر از صد نفر به میگرن ها،که نوعی از سردردهای مزمن محسوب می شوند، مبتلا هستند و معمولا” خانم ها بیشتر به میگرن مبتلا می شوند .
سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ای که در بسیاری از مواقع افراد را مجبور می کند تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند .کمتر کسی است که سردرد راتجربه نکرده باشد،90 درصد افراد حداقل یک بار درسال دچار سردرد می شوند(هاریسون[1]،1390).
علل سر درد بی شمار و معمولا” خوش خیم هستند و سالانه در سراسر جهان حداقل ۴٠ درصد افرادرا به راحتی برای یک مرتبه هم که شده گرفتار می نماید.این شیوع برای جمعیت شهری یا روستایی تفاوت چندانی را نشان نمی دهد(هونکاسالو وکاپریو[2]،1995؛راسکی[3]،هیداچی[4]،رولند[5]،2000).
میگرن بیشترین نوع سر درد در همه جوامع بشری از جمله ایران است، بطوری که 15-12 درصد مردم جهان از آن رنج می برند و یکی از شایع ترین علل مراجعه بیماران به مطب های تخصصی اعصاب را تشکیل می دهند.
میگرن سردردی است دوره ای با زمینه ارثی و خانوادگی که از هنگام کودکی نوجوانی و یا اوایل میانسالی آغاز می شود.میزان درد از خفیف تا شدید بوده ممکن است با یکی یا همه نشانه هایی مانند گریز از روشنایی و صدا احساس ضربان در سر تهوع و استفراغ همراه باشد.این نوع درد با فعالیت تشدید می گردد و با افزایش سن دفعات پیدایش و شدت آن کاهش می یابد.
میگرن هزینه‌های پزشکی زیادی را به خود اختصاص داده درحالیکه این هزینه‌ها سود چندانی نداشته‌اند. براورد شده است که میگرن یکی از پرهزینه ترین اختلالات عصب شناختی در جامعه اروپا است که سالانه بیش از ۲۷ میلیارد پوند هزینه داشته است)استونر واندری[6]،2008).
علل مختلفی را برای میگرن عنوان کرده اند.ازجمله زمینه های خانوادگی مانند تاثیرات ژنتیکی و مسایل فیزیولوژیکی مانند؛ تنگی عروق،وعوامل محیطی و مسایل روانی مانند استرس ها واضطراب و افسردگی که هرکدام از آنها میتواند تاثیرات فراوانی بر شروع،سیر وپیشرفت بیماری داشته باشند.
بررسی های زیادی نشان می دهند که فشار روانی ،نگرانی ارزیابی و واکنش دربرابرتغییرات کوچک از عوامل مهم سردرد میگرن هستند(سواری،1391).
اضطراب ،افسردگی،کمال گرایی،جاه طلبی، نظم ودقت افراطی در فعالیت های روزمره وحساسیت افراطی به نحوه امور زندگی، ازجمله ویژگی های افراد میگرنی است (کاپلان وسادوک[7]،1391).
از سویی دیگر هیجان ها و نحوه تفکر وشناخت فرد بر ایجاد استرس ها واضطراب و… تاثیر گذاشته وآنها نیز به نوبه خود در ایجاد تنش های میگرنی نقش موثری را ایجاد می کنند.از این رو هیجان ها به عنوان یکی از زیربناهای نحوه تعامل ما با زندگی روزمره ودر ادامه زمینه ساز بیماری های افسردگی و اضطراب عمل می کنند. به همین دلیل می توان هیجان را به دامنه ی وسیعی از پاسخ­ها اطلاق کرد. برای مثال، ناراحت شدن از دست استاد، کلافگی ناشی از ترافیک، لذت بردن از قدم زدن در پارک، ترس از یک نمره بد، احساس گناه به خاطر عمل نکردن به گفته های والدین و… را میتوان به عنوان هیجان درنظر گرفت. این هیجانات در چندین بعد، ابعادی چون شدت، مدت و جهت، قابل بررسی هستند(گراس وتامسون[8]،2007).
حال باتوجه به اهمیت هیجان ها وتاثیر آنها بر مشکلات روانی، رابرت لیهی اقدام به ساختن مدل طرحواره ای خود کرد.
لیهی برمبنای مفهوم پردازش هیجانی و با الهام گرفتن از مدل فراشناختی هیجانات، مدل طرحوارههای هیجانی خود را در سال2002ارائه کرده است. مدل طرحواره های هیجانی بیانگر این مهم است که ممکن است افراد در چگونگی مفهوم پردازی هیجاناتشان با یکدیگر متفاوت باشند و یا به عبارتی بهتر، افراد طرحوارههای متفاوتی در موردهیجاناتشان دارند وباتوجه به طرحواره های موجود به روشهای متفاوت با دنیای بیرون تعامل می کنند وبه طبع آن رفتارهای متفاوتی ظاهر می شود.
ازسوی دیگر خطاهای شناختی[9] یعنی تفکر به شیوه جزمی و توام با افکار غلط و غیر عقلانی که نتیجه آن اضطراب و افسردگی و مشکل در روابط بین فردی است نیز باعث تغییر در احساسات فرد شده وباعث ایجاد زمینه های تنشی می شود.این خطاها توسط آلبرت الیس شناسایی شدند که در آن علل مشکلات روانی را وجود نوعی از این خطاها می دانند.خطاهایی که باعث ایجاد انحراف در فکر فرد شده وبر زندگی روزمزه او تاثیر می گذارد(الیس[10]،به نقل ازلیهی[11]،1390).
حال با توجه به ارتباط بین متغیر های بالا،واینکه هیجان ها وتحریف های شناختی بربیماری میگرن تاثیر می گذارند پژوهشگردر این تحقیق درصدد برآمد تابه بررسی مقایسه ای طرحواره های هیجانی وتحریف های شناختی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم بپردازد.
 
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

این مطلب را هم بخوانید :  پایان نامه ارشد در رشته روانشناسی بالینی: تاثیر درمان مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات بر کاهش علایم افسردگی زنان 20-35 ساله

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 195

قیمت : هفده هزار و سیصد تومان
 

 

***

—-

پشتیبانی سایت :               serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***

Author: