دانلود پایان نامه حقوق در مورد فعالیت فرهنگی

دانلود پایان نامه

ر خود اجازه بگیرد و در صورتی که شوهرش، به هر دلیلی به او این اجازه را ندهد یا اینکه بازیگری در تئاتر و سینما با حقوق لازم شوهر بر زن منافات داشته باشد، باید آن را رها کند.
5- فیلم ((Film:
واژۀ فیلم (Film)در لغت به معنای پوشش خوب و با دقت، لایۀ نازک و نوار انعطاف پذیر (flexible strip) که برای تهیه و ثبت تصویر بکار می رود می باشد و در اصطلاح به معنای تصویر برداری از یک اثر به صورت ثابت (عکس photograph) یا متحرک (فیلم motion pictures) آمده است. فیلم های سینمایی و تلویزیونی دارای خط داستان و انتقال دهندۀ مفاهیم و معنا هستند.
6- سینما Cinema)):
واژه سینما (cinema) از یک واژه یونانی به معنای جنبش گرفته شده است. از همین جهت در اصطلاح نیز به تصاویر متحرک هنری از یک اثر که بر اساس یک فیلمنامه تهیه شده باشد این نام تعلق می گیرد. سینما یک رسانه دیداری شنیداری(audio-video)مبتنی بر فن آوری است که به وسیله آن فعالیت فرهنگی، اقتصادی، هنری و غیره صورت می گیرد. یک اثر سینمایی که فیلم سینمایی نامیده می‌شود، از عناصر تصویر (به صورت مجموعه‌ای از فریم‌ها) و صدا (گفتگو، صدا و موسیقی) تشکیل شده‌است. یک فیلم بر اساس فیلمنامه یا سناریو و توسط مجموعه‌ای از بازیگرها، کارگردان، فیلم‌بردار و عوامل دیگر ساخته می‌شود. سینما جدیدترین شاخه هنر، معروف به هنر هفتم است که امروزه یکی از عمومی‌ترین وجذاب ‌ترین تولیدات هنری را ارایه می‌کند. سینما همچنین به محل پخش عمومی فیلم سینمایی نیز گفته می‌شود. اصطلاح فیلم سینمائی در مقابل اصطلاح فیلم مستند (feature film)نیز بکار می رود.
7- تئاتر (Theatre):
تئاتر واژه‌ای است یونانی در لغت به معنای چیزی است که به آن نگاه می‌کنند. در فارسی به تئاتر «نمایش» می‌گویند. دراصل، تعریف دقیق تئاتر یعنی بیان مشکلات مردم ومسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه به زبان تئاتر و نمایش و مهمترین فنی که باید در تئاتر استفاده شود فن بیان می‌باشد. تئاتر یا نمایش شاخه‌ای از هنرهای نمایشی است که به بازنمودن داستان‌ها در برابر مخاطبان یا تماشاگران می‌پردازد. به جز سبک گفتار داستانی، تئاتر گونه‌های دیگری نیز دارد مانند اپرا، باله، کابوکی، خیمه شب بازی و پانتومیم(بی کلام)…

تئاتر یکی ازهنرهای هفتگانه است. کسانی که درباره بوجود آمدن تئاتر جستجو کرده اند می گویند سر چشمه آن از آیین ها و مراسم مذهبی و اجتماعی است، مثل مراسم عروسی یا سینه زنی در ماه محرم در کشورهای مختلف، تئاتر در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی دارد برای اینکه از هنرهای دیگر مثل نقاشی ، ادبیات ، معماری ، موسیقی و … درآن استفاده میشود کلمه تئاتر (theater ) در اصل از کلمه تآترون (theater on) است که قسمت اول آن تیه ((thea تماشاگران و یا محله تماشا است.
8- بازیگری(Acting):
بازیگری چیست؟ انجام یک عمل و رفتار به شیوه ای مناسب، از طریق بازی و اجرای نقش مشخص جهت انتقال مفاهیم و معنای مورد نظر به تماشاگر را بازیگری می گویند.. تمام انسانها بواسطه پویایی شان بازیگرند. اولین شغل انسانی را بازیگری می داند زیرا معتقد است برای گرفتن یک آبنبات درسنینکودکی، کودک دست به بازی کردن می زند تا والدین خود را مجبور به خریدن آن کند یا اینکه رفتار یک تاجر در یک معامله کلان منجر به سود یا زیان او می شود، و رفتار او همان بازیگری است! بازیگری عملی برای تسهیل روابط اجتماعی است که در اجتماع انسان های نخست نیز وجود داشته و در هزاران سال پیش به اشارات و شکلک ها خلاصه می شد، و در دنیای امروزه این حرفه به شدت پیچیده تر شده و به همان میزان هنر بازیگری از بازیگری انسان های معمولی جدا شده است.
بازیگری هنرمندانه انجام یک عمل خلاق براساس تکنیک می باشد و به همین خاطر است که بازیگری از سخت ترین و دشوارترین هنرهاست! به صورتی که بازیگری را با کار در معدن نیز مقایسه می کنند و بسیاری از بازیگران بوده اند که شرایطی سخت تر از کار در معدن را تحمل کرده اند. این شرایط در سینما بیش از تئاتر قابل تامل است زیرا بحث محیط در فیلم، مانند جنگل یا کویر، بازیگر را وادار به تلاشی مضاعف می کند.
در بررسی هنر بازیگری در سینما نخست باید نگاهی اجمالی بر تاریخ بازیگری در تئاتر داشت زیرا سینما عنصر بازیگر را همانند عناصری چون درام، کارگردانی، صحنه آرایی، چهره پردازی، نور و … را از تئاتر به عاریه گرفته است و به قاب خود افزوده!
ب: کلیات
محتویات:
فرق میان فیلم و تئاتر
حکم حکومتی
مقتضای اصل اولی در بازیگری زن
فرق میان فیلم و تئاتر:
با بررسی ابعاد گوناگون هنر بازیگری در فیلم، تئاتر و عرضه و نمایش عمومی تولیدات آنها از جهت فقهی تفاوتی بین آنها به دیده نمی شود و آن دسته از قواعد و احکام فقهی که در بازیگری فیلم سینمایی جاری است و برای بازیگران زن و مرد رعایت آنها ضروری است در عرصۀ تئاتر نیز قابل پیروی است. مهمترین دلیل این مطلب مشترک بودن اغلب عناصر سینمایی و تئاتر با یکدیگر است و در واقع عنصر بازیگری سینما از تئاتر به عاریه گرفته شده است. البته تفاوتهایی که بین آنها وجود دارد به لحاظ ماهیتی است که فیلم روی مادۀ سلولوئید، دیسک های نوری و سیستم های یارانه ای ضبط می شود و با فرآیند خاصی به صورت تصویر متحرک به نمایش درمی آید، و به انجام یک عمل از پیش تعیین شده که بر عامل حرکت و صدا استوار است و در محلی معین توسط گروهی برای انتقال اندیشه ای به گروه دیگر برگزار می شود، تئاتر گفته می شود.
تئاتر یا نمایش (Drama)شاخه‌ای از هنرهای نمایشی است که به بازنمودن داستان‌ها در برابر مخاطبان یا تماشاگران می‌پردازد. به جز ، تئاتر علاوه بر سبک گفتار داستانی گونه‌های دیگری نیز دارد مانند اپرا، باله، کابوکی، خیمه شب بازی و پانتومیم…، انسان همیشه دوست داشته است به اتفاقاتی که خارج از اراده و میل اوست تسلط داشته باشد و این ویژه گی اصلی تئاتر است. تئاتر در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی دارد برای اینکه از هنرهای دیگر مثل نقاشی ، ادبیات ، معماری ، موسیقی و …درآن استفاده میشود.
نمایش مولفه‌های مشترک بسیاری با فیلم داشت، از قبیل متن، نورپردازی، طراحی لباس، تولید، کارگردانی، بازیگری، بینندگی، مستمعین و درجه بندی . سابقه تئاتر یا نمائش به هزاران سال قبل از فیلم بر میگردد. سینما و فیلم دارای سابقه ای نه چندان قدیمی در جهان میباشند سینما دارای تاریخچه ای است که ابتدا با اختراع دوربین شروع به کار کرد. تداوم دید (Persistence Of Vision) از ویژگی های چشم انسان است. ما تصور می کنیم حرکت روان و کاملا پیوسته ای را روی پرده تماشا می کنیم، حال آن که در واقع شاهد قسمت های کوتاه، نامنظم و غیر پیوسته ای هستیم که به واسطه همین ویژگی چشممان یعنی تداوم دید آن ها را به طور مداوم می بینیم. این پدیده پیش ازاین نزد مصریان باستان شناخته شده بود.ابن هیثم دانشمند مسلماندر قرن پنجم هجری یعنی ۱۰۲۱م از وسیله‌ای به نام «جعبه تاریک» در مشاهدات خورشید گرفتگی خود استفاده کرده بود. او در کتاب المناظر خود نام آن را آورده است.
حکم حکومتی:
1. احکام حکومتیعبارت است از فرمان‎ها و دستورالعمل‎های جزئی، وضع قوانین و مقرّرات کلی و دستوراجرای احکام و قوانین شرعی که رهبری مشروع جامعه، با توجّه به حق رهبری که از جانبخداوند متعال یا معصومان (ع) به وی تفویض گردیده است و با لحاظ مصلحتجامعه صادر می‎کند.
2. علامه طباطبائی: مضمون سخنان ایشان این است: «احکام حکومتی تصمیماتی هستند که «ولی‎امر» در سایه قوانین شریعت ورعایت و موافقت آنها به حسب مصلحت وقت اتخاذ می‎کند و طبق آنها مقرراتی وضع نمودهبه موقع اجرا درمی‎آورد.» ایشان در ادامه می‎فرماید: «مقررات نامبرده لازم‎الاجرا ومانند شریعت دارای اعتبار می‎باشد با این تفاوت که قوانین آسمانی ثابت و غیر قابلتغییر است. مقررات وضعی قابل تغییر و در ثبات و بقا، تابع مصلحتی می‎باشند که آنهارا به وجود آورده است.»
اوصاف حکم حکومتی:
1- حکم حکومتی یا در راستای اجرای احکام شرع است یا در مقام اداره کشور.
2- حکم حکومتی ممکن است جنبه قانونگذاری داشته باشد و ممکن است جنبه اجرایی باشد.

3- حکم حکومتی ممکن است دستور جزئی و ناظر به شخص یا موردی خاص و یا قانون و قاعده ای کلی باشد.
حکم حکومتی ممکن است مستقیما توسط خود حاکم، یا به طور غیر مستقیم به وسیله شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر صادر شود.
5- حکم حکومتی ممکن است به منظور تنظیم امور مختلف داخلی کشور یا برای تنظیم روابط خارجی و بین المللی صادر شود.
6- احکام حکومتی ممکن است وضعی یا تکلیفی باشد.
7- احکام حکومتی شامل هر دو قسم احکام امضایی و تأسیسی می شود.
8- حکم حکومتی باید با توجه به مصلحت جامعه اسلامی صادر شود.
حکم حکومتی، حکمی مولوی است.
10- حکم حکومتی فقیه باید در حوزه مسائل اجتماعی و عمومی باشد.
11- موضوع احکام حکومتی، احکام شرعی اولی یا ثانوی نیست؛ چرا که امر به انجام احکام اولی یا ثانوی، امر ارشادی است نه مولوی. تنها در صورتی اوامر فقیه، مولوی است که حکم وی در حوزه مسائل اداره جامعه و حکومت باشد، مانند حکم به تحریم خرید و فروش تنباکو از سوی میرزای شیرازی.
مستندات احکام حکومتی:
الف-قرآن:صریح‏ترین آیه‏ای که به احکام حکومتی اشاره دارد، این آیه شریفه است:
یاایُّهاالَّذین آمنُوا اَطیعُوااللّه‏ و اطیعُواالرَّسول…؛ «ای مومنان، فرمان برید از خدا و فرمان برید ازرسولش».

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

فقیهان و مفسران بزرگ در پاسخ به این سؤال که چرا کلمه «اطیعوا» تکرار گردیده؟ مگر حکم خدا و رسول با هم فرق دارد؟ جواب داده‏اند: سنخ دستوراتی که از جانب پیامبر (ص) صادر می‏گردد با سنخ دستورات الهی فرق دارد و همین راز تکرار جمله «اطیعُوا» است. لذا پیامبر از آن جهت که والی مسلمین بود، در مقام اجرای احکام الهی، اوامر و نواهی و مقررات خاصّی را بیان می‏کرد که تبعیت از آن بر همگان لازم بود و این سنخ دستورات با دستورات الهی فرق داشت و آیه هم در مقام اشاره به همین مطلب است. در این باره امام خمینی«ره» می‏فرمایند:
اینکه خداوند رسول اکرم (ص) را رئیس قرار داد و طاعتش را واجب شمرده است: «اَطیعُواللّه‏ و اطیعُوالرَّسول»، مراد این نبود که اگر پیامبر اکرم (ص) مسأله‏ای گفت قبول کنیم و عمل نماییم. عمل کردن به احکام، اطاعت خداست. همه کارهای عبادی و غیرعبادی که مربوط به احکام است اطاعت خدا می‏باشد. متابعت از رسول اکرم(ص) عمل کردن به احکام نیست؛ مطلب دیگری است، اگرچه عمل به دستورات رسول اکرم (ص) به یک معنا اطاعت خداست…. لذا اگر رسول اکرم(ص) که رئیس جامعه اسلامی است امر کند و بگوید همه باید با سپاه «اُسامه» به جنگ بروند کسی حق تخلّف ندارد. این امر خدا نیست، بلکه امر رسول است.
«فَانّ اِطاعَتَهُما بِما هیَ اِطاعتهما هی الائتمارُ بِاَوامِرِهِما المبسوطه بِالوالی وَ لَیسَ‏المُرادُبِها اطاعتُهُما فی‏الاَحکامِ الاِلهِیَه؛ یعنی مقصود از اطاعت از رسول (ص) و اولی الامر همان فرمانبرداری از اوامر حکومتی و ولایی آنهاست نه اینکه مراد اطاعت از آنان در احکام الهی است».
شیخ مرتضی انصاری اظهار داشته‏است: به ظاهر مصداق اولی الامر از دیدگاه عرف کسی است که در امور عمومی که مسؤولیت آن متوجه شخص خاصی نشده به او مراجعه شود. این عبارت اشاره دارد به وجوب اطاعت از دستور اولی الامر در امور عمومی که بر عهده اوست و این غیر از اطاعت از او در احکام الهی است که به عنوان فتوی بیان می‏شود.
همین مضمون را فقهای دیگر بیان نموده‏اند که به اختصار به آن اشاره می‏کنیم.
آیت‏الله بروجردی (ره) در این زمینه بیان داشته‏اند:
امر و نهی صادره از پیامبران بر دو گونه است: یکی امر و نهی صادر شده در زمینه اظهار سلطنت و ولایت مانند امر و نهی رهبران اجتماعی نسبت به فرمانبرداران، که از این قبیل است تمام فرمانهای صادر شده در میدانهای نبرد و جهاد و تمام فرمانها در امور زندگی، و دیگری امر و نهی صادر شده به عنوان تبلیغ حکم خدا. از این قبیل است فرمان به نماز خواندن و….
فقیهان و مفسران از آیه

دیدگاهتان را بنویسید