بهترین و سالم‌ترین عادات غذایی در دنیا 

بهترین و سالم ترین عادات غذایی در دنیا 

تابستانه و فصل مسافرت های هیجان انگیز به نقاط مختلف دنیا. مسافرت، وقتیه که با عادت های غذایی مردم نقاط مختلف آشنا شید. در سراسر کشور خودمون، غذاهای محلی مختلف و متنوعی هست و عادت های غذایی هر منطقه با نقاط دیگر متفاوته. اما اگه به کشورهای دیگر هم مسافرت کنین، می تونین با دید وسیع تری، بهترین و سالم ترین عادات غذایی در سراسر دنیا رو یاد بگیرین.

 

اگه برنامه ی سفر به دور دنیا رو ندارین، نگران نباشید! چندین متخصص تغذیه ی معتبر عادت های غذایی سالم موردعلاقه شون از سراسر دنیا و چند دستور غذایی که از نقاط مختلف دنیا الهام گرفته ان رو با شما در بین می ذارن تا بتونین در خونه ی خودتون اونا رو امتحان کنین.

به سبزیجات بیشتر توجه کنین

تحقیقی که اخیرا در دانشگاه تافتس (Tufts) در ماساچوست انجام شد نشون داد که مردم یونان، بیشترین مصرف سبزیجات در دنیا رو دارن. یک وعده ی غذایی اونا ممکنه شامل سه تا چار پُرس سبزیجات باشه. النا پاراوانتس (Elena Paravantes) می گوید: «یکی از عادت های غذایی سالمی که ما در یونان داریم، اینه که سبزیجات رو به عنوان غذای اصلی مصرف می کنیم. ما سبزیجات فصلی رو با روغن زیتون، گوجه فرنگی و ادویه های گیاهی می پزیم و یک بشقاب بزرگ از اون رو با نون و پنیر فتا سرو می کنیم.»

کیتی سالیوان در وبلاگش به نام «آشپزخانه ی مامان» می نویسد: «در خیابون های مکزیک، دستفروش هایی هستن که میوه و سبزیجات تازه مثل انبه، پیکما (ریشه ی گیاهی در مکزیک) و خیار رو به شکل تکه تکه شده و آماده ی خوردن همراه با برش های لیموترش و فلفل میفروشن. این همون چیزیه که من معمولا به عنوان تنقلات واسه بچه ام فراهم می کنم؛ بعضی وقتا هم واسه تغذیه ی مدرسه شون می گذارم.»

رهاف ال بوچی (Rahaf Al Bochi) در مورد عادت غذایی شون در سوریه می گوید: «ما همه ی غذاهایمان رو همراه با یکی از سبزیجات اصلی با سس های مختلف، گوشت و خوراکی های دیگر می پزیم. مثلا «ماهاشی» غذاییه شامل کدو و بادمجان که همراه با برنج و فیله ی گوشت گاو در رب گوجه پخته می شه.»

پروتئین های گیاهی بیشتری استفاده کنین

کریسی بریزت، مدیر سایت ۸۰ Twenty Nutrition می گوید: «عدس، پای ثابت غذاهای هندیه و عدس یکی از سالم ترین خوراکی هاست. عدس فیبر و پروتئین بالا داره و منبع غنی منگنزه. منگنز ماده ای معدنیه که واسه جذب کلسیم و ثابت نگه داشتن قند خون لازمه. این ماده ضمنا یکی از اجزای سوپراکسید دیسموتاز (SOD) است، ترکیبی که از سلول های سالم بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنه و می تونه خطر مریضی های قلبی و سرطان رو کاهش بده.»

به گفته ی دیانا سگریو دالی از سایت Teaspoon «کشورهای زیادی در قاره ی آفریقا از بادام زمینی و دانه های دیگر به خاطر پروتئین بالا و طعم خوبش استفاده می کنن. این پروتئین های گیاهی ارزون، واسه وقت هایی که گوشت کافی مصرف نمی کنیم عالی هستن.»

سبزی رو فراموش نکنین

رکسانا بگام از سایت Delicious Crescent می گوید هیچ جا روش آشپزی ای ندیده که به اندازه ی روش ی تهیه ی غذاهای ایرونی سبزی های تازه داشته باشه. به گفته ی اون «دستورهای غذایی در این روش ی آشپزی شامل مقدار زیادی سبزی تازه. نتیجه غذاهاییه که هم مطبوع هستن و هم به دلیل وجود مواد شیمیایی گیاهی خیلی غنی و سالمه.»

بیشتر ماهی بخورین

اَبی شارپ (Abbey Sharp) از سایت آشپزخانه ی اَبی می گوید: «خیلی از کشورهای آسیایی مثل ژاپن بیشتر ماهی و کمتر گوشت قرمز مصرف می کنن. این مردم از فواید امگا۳، چربی های مفید واسه قلب که خیلی از ما از اون بی بهره ایم، بهره مند می شن.

مغزها رو فراموش نکنین

ویکی شانتا راتلنی، متخصص تغذیه مجله ی Lifestyle می گوید: «یکی از عادت های غذایی سالمی که از همه بیشتر دوست دارم، وارد کردن چربی های سالم در برنامه های غذاییه. مثل مردم کشورهای مدیترانه ای مانند ترکیه، یونان و ایتالیا که دانه ها، مغزها و روغن زیتون رو وارد وعده های غذایی و تنقلات شون می کنن. من از بین مغزها عاشق پسته، بادام و گردو هستم چون می شه آسون اونا رو همه جا برد و واسه کمک به سلامتی قلب در غذاها ریخت.»

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   بیایید روراست نباشیم 

چیزای جدید رو امتحان کنین

رهاف ال بوچی از سایت olive tree nutrition می گوید: «یکی از غذاهای پرطرفدار ما در سوریه فریکه (freekeh) است که از جوانه ی گندم برشته شده درست می شه. این ماده غذایی یکی از غلات کامله و این روزها در غرب هم در حال جا افتادنه. فریکه دارای فیبر، ویتامین های گروه ب و پروتئین بالاست و دارای بافتی ترد و مغزماننده.»

الیزابت شاو از سایت Shaw’s Simple Swaps می گوید: «من روش ی سنتی آشپزی هندی رو به این خاطر که از ماست همراه با سبزی و ادویه ها به عنوان پایه ای واسه طعم غذا استفاده می کنه خیلی دوست دارم.»

چاشنی یادتون نرود

کریسی بریزت، مدیر سایت ۸۰ Twenty Nutrition می گوید: «یکی از چاشنی هایی که معمولا در اتیوپی استفاده می شه سِنافیش (Senafich) نام داره، که خمیری خوشمزه و سریع از خردله. خردل پر از ریزمغذی های گیاهیه که ایزوتیوسیانات ها (Isothiocyanates) رو میسازن، ترکیباتی که می تونن در جلوگیری از سرطان مؤثر باشن.»

کارا هارب استریت از سایت Street Smart Nutrition می گوید: «من واسه خوشمزه تر کردن غذاهایم از سراسر دنیا الهام می گیرم و از سبزی ها و ادویه های خیلی متنوعی استفاده می کنم. ثابت شده که استفاده از بعضی گیاهان و ادویه ها فواید زیادی واسه سلامتی دارن، و در علاوه بر روش خیلی خوبی واسه خوش طعم کردن غذا بی مصرف زیاد نمکه. فلفل قرمز، فلفل سیاه، پاپریکا، سیر و خردل از چاشنی های مورد علاقه ی من هستن.»

از شیرینی های طبیعی استفاده کنین

کیتی سالیوان از وبلاگ «آشپزخانه ی مامان»می گوید: «در سفرهایی که به ترکیه و یونان داشتم فهمیدم که مردم این کشورها بیشتر از میوه های تازه واسه دسر استفاده می کنن تا شیرینی های شکردار. یاد گرفتم که اگه در خونه هم میوه های خوشمزه ی فصلی رو انتخاب کنم و اونا رو با سلیقه سِرو کنم (مثلا بعضی وقتا اونا رو روی بستری از یخ خُردشده می گذارم)، به اندازه ی دسر های دیگر مورد استقبال قرار می گیرند.»



گردش کنین

بتسی رامیرز از سایت Hungry & Healthy می گوید: «در اروپا غذا یک تجربه و در مورد جامعه س. آلمانی ها هم به ورزش اهمیت میدن و منظم رژه ی محلی شون به نام Volksmarch رو اجرا می کنن که در اون افراد، به شکل دسته جمعی پیاده روی یا گردش می کنن. ضمنا با در نظر گرفتن فعالیت هایی واسه بچه ها، فضایی خانوادگی ایجاد می کنن.»

ربکا کلاید از سایت Be Truly Nourished می گوید: «در اسپانیا، در شهری که من زندگی می کردم زوج های سن بالا شب ها واسه پیاده روی در شهر بیرون می رفتند. این راهیه واسه افزایش فعالیت روزانه. از این راه می تونین بعد از شام قند خون تون رو کم کنین و زمان مفید و بی نگرانی ای رو در کنار خونواده تون سپری کنین.»

ایمی گورین از سایت Amy Gorin Nutrition می گوید: «وقتی در اروپا سفر می کردم، زیاد به مغازه ها و بازارهای محلی می رفتم تا اجناس تازه تهیه کنم. الان هم این عادت رو در خونه حفظ کرده ام تا یخچالم همیشه پر از میوه ها و سبزیجات تازه باشه.»

شما چه عادت های سالمی در محل زندگی خودتون یا در سفر یاد گرفتین؟ با ارتباطاتی که الان در دسترس همه قرار داره، خیلی آسون میشه در مورد فرهنگ های مختلف یاد گرفت و از تجربه های همدیگه استفاده کرد. غذاهای جدید رو امتحان کنین و هر یک از این عادت ها رو که می تونه به سلامتی تون کمک کنه، در خونه ی خودتون به وجود بیارید تا زندگی سالم تری داشته باشین.

برگرفته از: Huffingtonpost


۱۴۰۰۰تومان


۷۰۰۰تومان

دیدگاهتان را بنویسید